صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۹ - ۲۶ تير ۱۴۰۳
مرندی در نامه‌ای خطاب به پزشکیان نوشت:

۱۱ معیار وزیر بهداشت آینده از نظر فرهنگستان علوم پزشکی

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری منتخب ۱۱ معیار گزینش وزیر بهداشت دولت چهاردهم را مطرح کرد.
کد خبر : 922519

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدعلیرضا مرندی، در این نامه با اشاره به وظایف و رسالت این نهاد در جایگاه مشورتی تاکید کرده است که معیار‌های پیشنهادی برای انتخاب وزیر بهداشت آینده در جلسات متعددی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و ۱۱ مورد پیشنهادی، حاصل جمع بندی دیدگاه‌های اعضای فرهنگستان درباره صلاحیت وزیر بهداشت در جمهوری اسلامی ایران است.

متن معیار‌های ۱۱ گانه پیشنهادی فرهنگستان علوم پزشکی

۱- مهم‌ترین هدف و وظیفه وزیر بهداشت که ضمناً ضامن حفظ صلاحیت ایشان برای ادامه این مسئولیت خطیر است، تلاش مستمر و خستگی ناپذیر جهت نیل هرچه سریع‌تر به عدالت در سلامت و اجرای کامل سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران است.

۲- برخورداری از شناخت، دانش و درک عمیق از نظام سلامت، اولویت‌ها، چالش‌ها و راه حل‌ها و نیز تعهد کامل و تلاش لازم جهت ارتقای همه ابعاد سلامت جامعه (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی) و پیشگیری از بیماری‌ها و تهدید کننده‌های سلامت است.

۳- روز آمدی و تکمیل همه سطوح شبکه بهداشتی درمانی کشور

۴- تعمیق و تکمیل ادغام آموزش علوم عالی سلامت و پژوهش در عرصه مراقبت‌ها و خدمات سلامت (شبکه بهداشتی درمانی کشور) و التزام به پیشرفت تحقیقات کاربردی و نافع سلامت.

۵- تلاش برای ایجاد تحول و جامعه نگر نمودن آموزش عالی علوم سلامت و پاسخگویی عالمانه به نیاز‌های همه ابعاد سلامت جامعه و آحاد مردم.

۶- توجه ویژه به عوامل اجتماعی سلامت (SDH) از طریق تسهیل، اعتلا و استمرار همکاری‌های بین بخشی و مشارکت مردم.

۷- احیای کامل طرح ژنریک و نظام دارویی ملی و کاهش چشمگیر اقلام دارویی به ویژه دارو‌های گران‌قیمت و کم اثر و توقف بازار تک نسخه ای‌ها.

۸- دارا بودن سوابق مطلوب رهبری و مدیریتی توانمند، جهادی، پیگیرانه و اعتقاد قلبی و عملی به مشورت با صاحب نظران و پذیرا بودن نظرات آنان، همچنین اطمینان از بکارگیری معاونین، مدیران و مشاورانی که حداقل دارای همین ویژگی‌ها هستند.

۹- پایبندی وزیر، مشاوران، معاونین، مدیران و مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی و خانواده‌ها به اخلاق و آداب اسلامی، ارزش‌های انسانی اسلامی اعم از در ظاهر، در بیان و عمل، همچنین همانگونه که در سیاست‌های کلی سلامت آمده است، ترویج ارزش‌های انسانی اسلامی در همه محیط‌ها و مراکز آموزش و ارائه مراقبت‌ها و خدمات سلامت

۱۰- ولایت مدار، مؤمن، متقی و متکی به مدد الهی بودن در بیان و عمل، تمام وقت بودن و احتراز از فعالیت در بخش غیردولتی از زمان پذیرش مسئولیت وزارت (همچنین معاونین، مشاوران، رؤسای دانشگاه علوم پزشکی و معاونین دانشگاه) و نیز احتراز از هرگونه تعارض منافع و التزام به شفافیت و پاسخگویی در همه امور

۱۱- برخورداری از بصیرت و آینده نگری و تلاش مستمر و پیگیر و خستگی ناپذیر به منظور تأمین حقوق سلامت جامعه و به ویژه محرومان و اقشار آسیب پذیر

انتهای پیام/

ارسال نظر