صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

بررسی‌ گروه D یورو 2016؛ رونمایی از اسپانیا جدید در فرانسه

پانزدهمین دوره مسابقات یورو 2016 از 21 خرداد در کشور فرانسه آغاز می‌شود و طی آن 24 تیم برای رسیدن به جام قهرمانی به رقابت با هم خواهند پرداخت.
کد خبر : 92244

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، مسابقات یورو 2016 از 21 خرداد در کشور فرانسه آغاز می‌شود و در گروهD مسابقات چهار تیم اسپانیا، کرواسی، ترکیه وجمهوری چک حضور دارد. این گروه از سخت‌ترین گروه های این دور از مسابقات است.


اکنون در آستانه شروع این رقابت‌ها به بررسی تیم­های حاضر در گروه D این رقابت‌ها می‌پردازیم.


ترکیه



بررسی ترکیب


«فاتح تریم» به همراه بازیکنان بااستعدادش به خصوص استعدادهایی که در میانه میدان تیم بازی می‌کنند؛ راهی فرانسه شده‌ است. یکی از این نقاط قوت ترکیب ترکیه «نوری شاهین» بازیکن بورسیادورتمند است. «تریم» احتمالاً «سلجوق اینان»، «اوزان طوفان» و «اگوژان اوزیاکوپ» را در ترکیب اصلی خود قرار خواهد داد.


«مهمت توپال» بازیکنی که غالباً به‌عنوان هافبک در تیم ترکیه بکار گرفته‌ شده است احتمالاً در این بازی‌ها به‌عنوان دفاع وارد میدان مسابقه شود زیرا تیم ترکیه در خط دفاعی از قدرت کافی برخوردار نیست. «هاکان کالهان اوغلو» و «آردا ‏توران» بااینکه فصل خوبی را پشت سر نگذاشته‌اند باید در این مسابقات از تمام تجربیاتشان برای طرح‌ریزی حمله‌های تیم ترکیه استفاده کنند.


بازیکن تأثیرگذار


«اگوژان اوزیاکوپ» فصل فوق‌العاده‌ای را به همراه تیم بشیکتاش پشت سر گذاشته است. توانایی‌های این بازیکن همچون پاس‌های عمقی در محوطه جریمه، شوت‌های سرکش و توانایی کنترل ریتم بازی می‌تواند در سرنوشت ترکیه در یورو2016 نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. او همچنین پل ارتباطی میان مهاجم نوک، مهاجمین گوش و هافبک‌های دفاعی است.


نحوه بازی تیم


«ولکان باباکان» بی‌شک دروازه‌بان اول این تیم خواهد بود و او خوش‌شانس خواهد بود که بازیکنانی نظیر «گوخان گونول»، ‏«هاکان بالتا»، «جانر ارکین» و «مهمت توپال» جلوتر از او و در خط دفاعی تیم او را برای بسته نگه‌داشتن دروازه‌اش همراهی می‌کنند.


از میان «سلجوق اینان»، «اوزان طوفان» و«اگوژان اوزیاکوپ »حداقل یک نفر به‌عنوان هافبک در ترکیب اصلی تیم خواهد بود و «وولکان» سن ممکن است در کنار «هاکان» و «آردا» ‏در نقش‌های پیشرفته‌تری به کار گرفته شود. سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا تریم همان ترکیب 0-6-4 که در مسابقات انتخابی نیز از آن استفاده کرده است را دوباره به زمین خواهد فرستاد یا از بین «بوراک ایلماز» و «جنک توسون »یکی را به‌عنوان مهاجم به درون زمین خواهد فرستاد.


از سوی دیگر مشخص نیست که استفاده از «مهمت» در خط دفاعی ایده خوبی برای تیم ترکیه است یا نه ولی این موضوع کاملا مشخص است که نبود این بازیکن در میان هافبک‌های می‌تواند ترکیه را از مهارت‌های ریکاوری او در میانه میدان محروم کند.


راه پیروزی آن‌ها


ترکیه در یکی از سخت‌ترین گروه‌های این رقابت‌ها قرار گرفته است ولی با داشتن یک مربی باتجربه و بلندپرواز و بهره بردن از یک ترکیب متوازن، پیش‌بینی می‌ شود که این تیم می‌تواند به مرحله بعد صعود کند. البته پیش‌بینی نتایج از امروز خیلی مشکل است، چون عواملی گوناگونی همچون شانس، عملکرد تیم رقیب و میزان آمادگی بازیکنان می‌تواند بر نتایج یک تیم اثرگذار باشد ولی با همه تفاسیر می‌توان ترکیه را به‌عنوان یکی از مدعیان صعود به مرحله بعد این رقابت‌ها نام برد، همچون سال 2008 که این تیم به مرحله بعد صعود کرد.


این جام می‌تواند بزرگ‌ترین جام تاریخ برای ترکیه باشد و می‌توان انتظار داشت لحظات نابی در این تورنمنت به وقوع بپیوندد. ترکیه همیشه فوتبال خوبی به نمایش گذاشته است و آنها با داشتن چهره‌های جدید و بهره جستن از تعداد زیادی بازیکن باانگیزه می‌توانند نتایج خوبی در این رقابت‌ها از خود بجا بگذارند.


لیست نهایی ترکیه بدین شرح است:


دروازه‌بان‌ها: ولکان باباکان، اونور رجب کیوراک، هارون تکین


مدافعان: گوخان گونول، سنر اوزبایارکلی، سمیح کایا، احمد جالیک، ‏هاکان بالتا، جانر ارکین، اسماعیل ‏کویباسی، مهمت توپال


هافبک ها: سلجوق اینان، اوزان طوفان، اگوژان اوزیاکوپ، هاکان کالهان اوغلو، نوری ‏شاهین، آردا ‏توران، اولجای شاهان، وولکان سن، امره ‏مور


مهاجمان: بوراک ایلماز، جنک توسون، یونوس مالی


سرمربی: فاتح تریم



جمهوری چک



بررسی ترکیب


«پاول وربا»هیچ‌گاه در دعوت از بازیکن‌های بی‌نام‌ونشان لیگ دسته یک چک به اردوی تیم با توجه به نیازهای ترکیب موردنظرش تردید نداشته است، ترکیب جمهوری چک در این رقابت‌ها نیز مهر تاییدی بر همین ادعا زده است. اگرچه «توماس روسیچکی» بازی‌ساز کهنه‌کار چکی‌ها با شایستگی در این ترکیب قرارگرفته و «پیتر چک» که باسابقه‌ترین بازیکن حال حاضر این تیم است نیز همچون گذشته درون دروازه خواهد ایستاد، می‌توان این تورنمنت را یک مرحله گذار برای جوان‌تر شدن ترکیب تیم چک دانست.


بازیکن تأثیرگذار


«ولادیمیر داریدا» که اولین حضور او در ترکیب تیم چک به مسابقات یورو 2012 بازمی‌گردد توانست در مسابقه دور یک‌چهارم نهایی مقابل پرتغال نیز از ابتدای بازی به میدان برود. این هافبک هرتابرلین که اکنون باتجربه‌تر شده است و در زدن ضربات آزاد و خصوصاً شوت‌های از راه دور تبحر خاصی پیداکرده است احتمالاً بتواند دروازه‌های حریفان را به شکلی جدی تهدید کند.


نحوه بازی تیم


وربا معمولاً از سیستم 1-3-2-4 استفاده می‌کند که در این ترکیب بال‌های طرفین در حمایت از مهاجم نوک به جلو پیشروی می‌کنند. دفاع‌های جانبی نیز در هر موقعیتی می‌توانند برای تقویت قوای حمله تیم به جلو پیشروی کنند. حال باید دید آیا چک انعطاف‌پذیری کافی را در بازی‌های مرحله گروهی از خود به نمایش می‌گذارد؟


خاطرات پیتر چک از فرانسه


«پیتر چک» خاطرات گوناگونی از ورزشگاهی که قرار است در یورو 2016 در آن به میدان برود در ذهنش دارد. پیتر چک در فوریه سال 2004 در تولوس سه ضربه پنالتی را در کاپ فرانسه برای تیم رنس مهار کرد حالا روز 13 ژوئن باید در این ورزشگاه مقابل تیم اسپانیا قرار بگیرد. خاطره پیتر در لنز که قرار است تیم چک روز 21 ژوئن با ترکیه در این ورزشگاه به رقابت بپردازد به فوریه 2004 بازمی‌گردد، خاطره مصدومیت آرنجش که باعث شد این بازیکن پنج هفته خانه‌نشین شود.


راه پیروزی آن‌ها


برای اینکه جمهوری چک بتواند در مرحله گروهی حریفی جدی برای رقبایش باشد لازم است که با دفاع باقدرت و استحکام به میدان برود و «پیتر چک» هم باید در بالاترین کلاس ممکن به دروازه‌بانی بپردازد. اگر این دو مورد به‌خوبی رعایت شود مهاجمان «وربا» می‌توانند به‌راحتی در ضد حمله‌ها نتیجه لازم را کسب کنند. این همان نقشه‌ای است که در مرحله انتخابی نیز پیاده شد. با این تفاسیر ممکن است چک را در مرحله حذفی نیز ببینیم، چه کسی می‌داند؟دنبال کردن بازهای چک در دور انتخابی نیز باعث شده تا طرفداران فوتبال برای دنبال کردن کار آن‌ها در این رقابت‌ها هم اشتیاق داشته باشند.


لیست نهایی جمهوری چک بدین شرح است:


دروازه‌بان‌ها: پیتر چک، توماس واچلیک و توماس کوبک


مدافعان: توماش سیووک، مارک سوچی، دانیل پودیل، دیوید لیمبرسکی، میکال کادلچ، پاول کادرابک، رومن هوبنیک و تئودور گبر سیلاسی


هافبک­ها: جوزف شورال، ژیری اسکالاک، توماس روسیچکی، یاروسلا پلاشیل، ولادیمیر داریدا، دیوید پاولکا، لادیسلاو کرایچی و بورک دوکال دانیل کولار


مهاجمان: میلان شکودا، توماش نسید و دیوید لافاتا


سرمربی: پاول وربا



کرواسی



بررسی ترکیب


با داشتن ستاره‌هایی چون «لوکا مودریچ»، «ایوان راکیتیچ»، «متئو کوواچیچ»، «مارسلو بروزویچ» و «ایوان پریشیچ» بر هیچ­کس پوشیده نیست که تیم کرواسی هافبک‌های تراز اولی در ترکیب خود دارد. همچنین داشتن مهاجم زهرداری همچون «ماریو مانژوکیچ» که در تیم یوونتوس بازی می‌کند این تیم ازنظر هجومی مشکلی نخواهد داشت. تنها ضعفی که ذهن «آنته کاسیچ» را به‌عنوان مربی این تیم مشغول کرده است غیبت «جوزف پیواریک» دفاع چپ این تیم است که به دلیل مصدومیت از همراهی تیم در این رقابت‌ها باز مانده است.


بازیکن تأثیرگذار


بی‌شک یکی از ستاره‌های تیم رئال مادرید در تصاحب جام قهرمانی مسابقات لیگ قهرمانان اروپا «لوکا مودریچ» بود که انتظار می‌رود در این رقابت‌ها الهام‌بخش تیم کرواسی باشد.عملکرد رهبر و بازی‌ساز این تیم می‌تواند وسیله‌ای برای سنجش عملکرد تیمش باشد و درصورتی‌که همکاری او با «راکیتیچ »در رساندن توپ‌های سالم و تغذیه مناسب «مانژوکیچ» که در پست مهاجم نوک بازی خواهد کرد به‌خوبی انجام شود، شاهد اتفاقات خوبی برای این تیم خواهیم بود. طراوت و نشاط او پس از خستگی‌های ناشی از همراهی تیم باشگاهی‌اش تنها سؤال باقی‌مانده است که در روز مسابقات مشخص خواهد شد، البته در سرسپردگی و تعهد او برای موفقیت تیم ملی کشورش هیچ شکی وجود ندارد.


نحوه بازی تیم


«کاسیچ» در بازی‌های دوستانه ماه‌های اخیر دو سیستم 2-5-3 و 2-4-4 را مورد آزمون قرار داده است اما سیستم 1-3-2-4 با قرار گرفتن «مانژوکیچ »در پست مهاجم نوک محتمل‌ترین ترکیب کرواسی در این رقابت‌ها خواهد بود. به نظر می‌رسد کرواسی با استفاده از سرعت و قدرت «مانژوکیچ» و بازی‌گردانی هافبک‌های درجه‌یک خود بتواند حریفان خودش را در تنگنا قرار دهد.


راه پیروزی آن‌ها


حداقل انتظارها از تیم کرواسی صعود به مرحله حذفی رقابت‌ها است. رسیدن به مرحله یک‌چهارم نهایی می‌تواند یک نتیجه خوب برای این تیم باشد اما طرفداران این تیم که همیشه منتظر معجزه برای تیم فوتبالشان هستند امیدوارند تیمشان در بین چهار تیم برتر قرار بگیرد و بعدازآن هم راه موفقیت را در پیش بگیرد، اتفاقی که محال نیست اما نمی‌توان آن را پیش‌بینی کرد.



لیست نهایی کرواسی بدین شرح است:


دروازه‌بان‌ها: دنیل سوباشیچ، لووره کالینیچ و ایوان وارگیچ


مدافعان: داریو سرنا، دوماگوژ ویدا، شیمه ورسالیکو، ودران کورلوکا، گوردون شیلدنفلد، تین یدوای و ایوان استرینیچ


هافبک‌ها: لوکا مودریچ، ایوان راکیتیچ، میلان بادلی، متئو کوواچیچ، مارسلو بروزویچ، مارکو روگ، آنته چوریچ و ایوان پریشیچ


مهاجمان: ماریو مانژوکیچ، نیکولا کالینیچ، آندری کراماریچ، مارکو پیاکا و دویه کوپ


سرمربی: آنته کاسیچ



اسپانیا



بررسی ترکیب


بررسی ترکیب اسپانیا که قهرمان دو دوره گذشته این رقابت‌ها است و یادآوری بعضی خاطرات خالی از لطف نیست.وقتی‌که شما می‌خواهید یک ترکیب قدرتمند برای پیروزی در یک تورنمنت انتخاب کنید، همیشه این سؤال مطرح می‌شود که چه کسانی را جایگزین نسل طلایی خواهید کرد؟ به خصوص زمانی که نتایج دو سال قبل تیم شما در یک تورنمنت مهم ناامیدکننده بوده باشد. اسپانیا پس از 180 دقیقه خود را از جام جهانی فوتبال برزیل حذف‌شده دید که دلیل آن می‌تواند به ضعف دفاع در این تیم برگردد که آنها در دو بازی ابتدایی خود 7 گل دریافت کردند.


هنوز سؤال‌های کلیدی بی‌پاسخی در ترکیب اسپانیا وجود دارد، اینکه آیا «دخیا» بجای کاپیتان«کاسیاس» که رکورددار بازی‌های ملی برای اسپانیا است، در ترکیب اصلی قرار می‌گیرد یا اینکه «کاسیاس» به روزهای اوج خود بازگشته است و کماکان سنگربان اسپانیا در این رقابت‌ها باقی خواهد ماند.


از سوی دیگر وضعیت مهاجم نوک این تیم نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، ازیک‌طرف «آرتیز آدوریتس »فصل فوتبالی خود را با موفقیت‌های بی‌شماری پشت سر گذاشته است و از طرف دیگر «نولیتو »دیگر تازه‌کار این رقابت‌ها که این روزها در بالاترین سطح آمادگی خود به سر می‌برد، در کنار «آلوارو موراتا» که دو بار با تیم‌های زیر 19 و 21 سال اسپانیا قهرمان اروپا شده است، از نامزدهای قرار گرفتن در ترکیب اصلی به‌عنوان مهاجم نوک هستند.


بنابراین سؤال دیگری باقی نمی‌ماند جز اینکه: اسپانیا چگونه در غیاب «ژاوی هرناندز»، «فرناندو تورس »و «ژابی آلانسو »که در تیم قهرمان چهار سال قبل حضور داشتند، ظاهر خواهد شد؟ این سؤال شاید مهم‌ترین پرسش منتقدان از «ویسنته دلبوسکه» باشد.


بازیکن تأثیرگذار


درنهایت «تیاگو آلکانترا» به این تورنمنت رسید. برنده سریالی جام‌های قهرمانی در سطح جوانان و سطح باشگاهی که تعداد زیادی مصدومیت را پشت سر گذاشته است امروز در بهترین سطح آمادگی خودش قرارگرفته است. او به‌اندازه کافی خوب است که بتواند اسپانیا را در راه قهرمانی این جام یاری کند. همان‌طور که قبلاً گفته شد «موراتای» آماده به‌وسیله مربی‌اش در یوونتوس به‌صورت متناوب بکار گرفته‌شده است. باید دید این بازیکن که رکوردهای درخشانی با تیم جوانان اسپانیا دارد می‌تواند با تیم بزرگ‌سالان اسپانیا هم قله‌های فوتبال اروپا فتح کند یا نه.


نحوه بازی تیم


همان‌طور که قبلاً بیان شد با غیاب »ژاوی: و »آلانسو: در میانه میدان واقعاً نمی‌توان انتظار داشت که این تیم نمایش‌هایی همچون دوره‌های قبل از خود به نمایش بگذارد. بااین‌حال انجام حرکات زیرکانه روی توپ، گام‌های رو به بیرون در مقابل حریفان و به نمایش گذاشتن یک فوتبال روان نقشه راه برای تیم اسپانیا خواهد بود.


راه پیروزی آن‌ها


ازنظر آمادگی شاگردان «دلبوسکه» لیاقت آن را دارند که در این مسابقات به موفقیت برسند. آنها اکنون برای جبران شکست در برزیل انگیزه بالایی دارند و اکثر مهره‌های کلیدی این تیم آماده هستند و تمایل دارند تجربه چهار سال قبل را تکرار کنند؛ اما این را باید در نظر گرفت که قدرت و اعتمادبه‌نفس آنها به دلیل کسب نتایج بد ناشی از ضعف در دفاع در جام جهانی دو سال پیش امروز اسپانیا را متزلزل‌تر از قبل کرده است؛ زیرا این تیم چهار سال قبل که در شرایط بهتری به سر می‌برد با نتیجه نزدیک یک بر صفر توانست کرواسی را شکست دهد. تیم کرواسی در این دوره از مسابقات حریف اسپانیا در دور گروهی است.



لیست نهایی اسپانیا بدین شرح است:


دروازه‌بان‌ها: ایکر کاسیاس، داوید دخیا و ریکو


مدافعان: سرخیو راموس، جرارد پیکه، یوردی آلبا، مارم بارترا، میگل سن‌خوسه، خوان فران، هکتور بیرین و سزار آزپلیکوئتا


هافبک‌ها: سرخیو بوسکتس، آندرس اینیستا، برونو، پدرو، سسک فابرگاس، کوکه، تیاگو، سیلوا و لوکاس واسکس


مهاجمان: آرتیز آدوریتس، آلوارو موراتا و نولیتو


سرمربی: ویسنته دل بوسکه



برنامه مسابقات این گروه به شرح زیر است:








































گروه D



یک­شنبه 23 خرداد 1395



ترکیه – کرواسی ساعت 17:30



دوشنبه 24 خرداد 1395



اسپانیا – جمهوری چک ساعت 17:30



جمعه 28 خرداد 1395



جمهوری چک – کرواسی ساعت 20:30



اسپانیا – ترکیه ساعت 23:30



سه­شنبه 1 تیر 1395



کرواسی – اسپانیا 23:30



جمهوری چک – ترکیه ساعت 23:30




انتهای پیام/

ارسال نظر