صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بازسازی بافت‌های بدن با استفاده از نانوذرات طلایی

محققان نشان داده‌اند که قابلیت بازسازی و تولید مثل هیدرا، می‌تواند با استفاده از نانوذرات طلایی که در معرض گرما قرار دارد، انجام شود. این روش با دقت بالا و به صورت کنترل شده می‌تواند به بازسازی سلول‌ها کمک کند.
کد خبر : 922392

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، گرمای با شدت بالا به عنوان سلاحی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی به کار گرفته شده است، این درحالی است که ماسک‌های نور قرمز و آبی با شدت کم به ابزاری مرسوم برای جلوگیری از پیری و بهبود شرایط پوستی مانند آکنه تبدیل شده‌اند. اما به تازگی گرما و نور کاربرد تازه‌ای در پزشکی پیدا کرده‌اند و دانشمندان به دنبال بازسازی بافت‌های بدن با کمک گرما و نور هستند.

در این میان فناوری نانو نیز کمک شایانی به آن‌ها کرده است. کلودیا تورتیگلیون، محقق شورای تحقیقات ملی انستیتوی علوم کاربردی و سیستم های هوشمند ایتالیا روی استفاده از گرمای خفیف در هیدرا کار کرده و نشان داده است که این فناوری می‌تواند به بازسازی اندام این چتر دریایی کمک کند.

برای این کار، آن‌ها از نانوذرات طلایی استفاده کردند که قادر به تولید گرما در هنگام قرار گرفتن در معرض نور مادون قرمز نزدیک هستند که برای چشم انسان نامرئی است.

کلودیا تورتیگلیون اظهار کرد: «نانوذرات طلا، تحت تحریک نور مادون قرمز، مقدار کمی گرما در داخل سلول‌ها ایجاد می‌کنند، که باعث آسیب یا مرگ نمی‌شود، اما ممکن است اثرات مفیدی داشته باشد، که در نهایت منجر به افزایش بهره‌وری در روند بازسازی می‌شود.»

آن‌ها دریافتند که هندسه نانوذرات اهمیت دارد. کلودیا تورتیگلیون و همکارانش در مطالعه خود از نانوذرات طلای منشوری شکل استفاده کردند تا پدیده‌ای معروف به رزونانس پلاسمون سطح را برای این پروژه به کار بگیرند. ساختار منشوری شکل برای تولید گرما ایده آل است، اما نانوذرات طلای کروی معمولی دارای همان خواص نیستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: نانو
ارسال نظر