صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۳۳ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

نخستین بیمه جهان برای خودروهای بدون راننده

یک شرکت بریتانیایی نخستین بیمه برای خودروهای بدون راننده را به بازار معرفی کرد تا گامی تازه در تاریخ آینده صنعت بیمه و خودرو برداشته شود.
کد خبر : 92231

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Computer Weekly، همزمان با نزدیک شدن به تردد خودروهایی که خودشان رانندگی می‌کنند در خیابان‌ها و جاده‌های عمومی و با بالاتر رفتن هوشمندی خودروهای امروزی، این سوال فلسفی-قانونی مطرح شد که در صورت بروز یک حادثه که در آن خودرویی در حال رانندگی خودکار باشد، مسئول چه کسی خواهد بود؟ آیا می‌توان خودرو را جریمه یا زندانی کرد؟ آیا صاحب خودرو یا راننده آن مقصر است؟


از آنجایی که در دنیای امروز بسیاری از جرایم رانندگی با مجازات‌های سخت و زندان همراه هستند، پاسخ سریع و قاطعی به این سؤالات وجود ندارد اما شرکت بیمه «آدریان فلوکس» که یک شرکت بیمه شناخته‌شده در بریتانیاست، بیمه‌ای برای این خودروها طراحی و اعلام کرده است که به اعتماد مردم به این وسایل نقلیه کمک می‌کند و از سوی دیگر برخی خسارات احتمالی را پوشش خواهد داد.


این بیمه در چهار زمینه مختلف خسارت‌ها را تقبل خواهد کرد. زمینه نخست وقتی است که تا 24 ساعت پس از اعلام یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری، خودرو دچار حادثه شود و این به‌روزرسانی روی آن انجام نشده باشد. حالت بعدی وقتی است که خودرو هک شده باشد و از راه دور و ناشناس رانده شود. حالت‌های بعدی هم شامل زمانی‌ است که کلیه سیستم‌های نرم‌افزاری خودرو دچار مشکل شود و البته خسارت‌های مالک خودرو برای دریافت نکردن به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری هم در بیمه دیده شده است.


این بیمه در شرایطی که شرکت ولوو قول خودروهایی بدون احتمال تصادف جدی تا سال 2020 را داده و گوگل سرمایه کلانی را برای ساخت هوشمندترین خودروی بدون تصادف و راننده جهان صرف می‌کند و تسلا هم تاکنون مدل‌های مختلفی از خودروهای نیمه‌خودکار را روانه جاده کرده، نوعی آینده‌نگری و نیاز سال‌های بعد به حساب می‌آید که قانونگذاران را تشویق به باز کردن راه‌ها و مردم را به سوی استفاده از وسایل ایمن‌تر هدایت می‌کند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر