صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۱ - ۲۳ تير ۱۴۰۳

نبی: اولین دستگاه VAR، ده روز دیگر به تهران می رسد/ ورزشگاه آزادی نرسد 250 هزار دلار جریمه می شویم

مدیر تیم ملی فوتبال گفت: اگر نتوانیم ورزشگاه آزادی را به موقع برسانیم در مرحله اول 250 هزار دلار جریمه می شویم و میزبانی هم از ما سلب می شود.
کد خبر : 922100

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی محمد نبی در نشست خبری امروز خود در مورد آخرین وضعیت ورزشگاه آزادی گفت: من بعضا تشکر می کنم از مسئولان شرکت تجهیز که بسیار با ما همراه هستند. مستحضر هستید با پیگیری کیومرث هاشمی وزیر ورزش  بالغ بر 1200 میلیارد تومانبرای بازسازی ورزشگاه آزادی به شرکت تجهیز واریز شده است. امروز در جلسه ای که داشتیم در مورد یکسری مقررات جدید که در کارگاره آموزشی مالزی به ما گفتند صحبت کردیم.مقررات جدید نسبت به گذشته تغییر کرده و به روز شده است و این به روز شدن نیازمند جلسات هماهنگی با شرکت تجهیز بود. فردا هم ساعت 11 بازدید میدانی از آزادی خواهیم داشت.

وی افزود:در ماده 23 آیین نامه ورزشگاه به صراحت در مورد جایگاه رسانه ها صحبت شده است. به بخش رسانه اهمیت داده شده. تعداد صندلی ها برای خبرنگاران و دسترسی به تکنولوژی که مختص خبرنگاران است باید ویژه باشد. در صفحه بعدی آیین نامه در مورد ظرفیت ورزشگاه تاکید شده است. از قبل این طور بود که 48 ساعت قبل نماینده آسیا می آمدند و شرایط را بررسی می کردند اما در آیین نامه جدید از یک ماه قبل برای بازرسی می آیند.تعدادشان هم زیاد است. 

نبی تاکید کرد: بخش بعدی درمورد حامیان مالی AFC است. تعداد جایگاه‌ها و تعداد صندلی‌هایی که اختصاص خواهد داشد فکر می‌کنم فقط ۱۳۰ عدد در VIP است. خوشبختانه در طرح تفصیی جدید تعداد صندلی‌ها در جایگاه‌های ویژه افزایش پیدا خواهد کرد.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: می‌توانیم به راحتی این بخش را پوشش بدهیم و مشکلی نداریم. تسهیلاتی که باید برای تیم مهمان فراهم کنیم هم توضیح داده شده است. امکانات بسیارِ دیگری باید مهیا شود. بخشی مربوط به تکنولوژی است. سرعت بارگذاری و دانلود سیستم وایفای مورد توجه است. برای کار‌های VOR که همان اتاق VAR است، سیستم برق و کابل کشی و موضوعاتی از این دست را باید فراهم کنیم. کابل فیبرنوری که در محوطه وجود دارد باید سازماندهی شود. استادیوم آزادی باید این موضوع را به صورت تخصصی در نظر بگیرد.

وی افزود: به هیچ وجه نباید در روز مسابقه قطعی برق داشته باشیم. ۲ پست برق در نظر گرفته شده که طور مجزا فقط برای استادیوم صدهزارنفری و احیانا ورزشگاه ۱۲ هزار نفری هستند و کمک می‌کنند به هیچ وجه قطعی برق نداشته باشیم. الزماتی مربوط به VAR وجود دارد. خطوط دروازه هم باید از دوربین‌ها بهره‌مند شوند. هر دروازه باید حداقل به ۲ دوربین تجهیز شود که خط دروازه را پوشش بدهد.

نبی در ادامه تاکید کرد: بحث بعدی مربوط به اسکوربرد است. خوشبختانه ۲ اسکوربرد برای استادیوم آزادی پیش بینی شده که از بروزترین اسکوربرد‌هایی هستند که فعلا در داخل کشور داریم. استادیوم آزادی اینها را خریده است. در اسکوربرد نوشته‌هایی درج می‌شوند. مانند توضیح برای تصمیم داور VAR که باید حتما نمایش داده شود که این بخش را باید تنظیم کنیم. سیستم صوتی ورزشگاه هم بروز خواهد شد.

وی افزود: اگر به هردلیلی استادیوم محل میزبانی ما تا زمانیکه بازرسین AFC به ایران وارد می‌شوند یعنی اوایل شهریور بروز نشود، مخاطراتی مانند جریمه نقدی به مبلغ ۲۵۰ هزار دلار، سلب میزبانی و کسر امتیاز وجود دارد. مثل دوره قبل در بازی کره شمالی و ژاپن که از کره شمالی کسر امتیاز شد. این برای تمامی فدراسیون‌هایی که در دور سوم مسابقات انتخابی جام جهانی هستند، وجود دارد. تمام این موضوعات و موضوعاتی دیگر در جلسه امروز مطرح شد.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه چه انتظاری از رئیس جمهور جدید دارد، عنوان کرد: به رئیس جمهور منتخب و محبوب مردم کشورمان عرض تبریک دارم. در ورزش کشور طی یکسال اخیر چالش‌های مختلفی را شاهد بودیم. خوشبختانه حضور کیومرث هاشمی که از بدنه ورزش کشور است کار را پیش برد. در کمتر از یکسال فضای تعاملی با فدراسیون‌ها ایجاد شد.

نبی درخصوص اینکه مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتر خواهان افزایش سهمیه بازیکنان خارجی هستند، چون قیمت بازیکنان داخلی بالا رفته و اگر این اتفاق بیفتد قیمت ایرانی‌ها کمتر می‌شود، عنوان کرد: دستورالعمل سقف قرارداد‌ها برای نظم دادن به فوتبال کشور است. باید از این هرج و مرج خارج شویم. در اروپا هم این سقف بودجه وجود دارد. اگر با حضور بازیکنان با کیفیت خارجی در تیم‌ها توام شود خیلی هم خوب است.

وی افزود: باشگاه‌ها می‌توانند به سازمان لیگ درخواست بدهند. این در بسته نیست و محدودیتی ندارد. سازمان لیگ بخش نقل و انتقالات و هیات رئیسه دارد. باید بررسی کنند. بازیکن خارجی با کیفیت چه اشکالی دارد بیاید؟ بعد از بررسی سازمان لیگ اگر نیاز به مجوز فدراسیون باشد، حرفی نداریم. فدراسیون برمبنای کارشناسی آنها کار را جلو خواهد برد. تعدادی از تیم‌های ما هم در لیگ نخبگان یا لیگ قهرمانان آسیا هستند. نیازمند این هستند که بازیکنان بهتری داشته باشند ولی کیفیت بازیکنان باید بالا باشد. از نظر کمی اصلا قابل قبول نیست.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال درمورد معرفی سرمربی تیم ملی امید و اینکه مناف هاشمی اعلام کرده اگر کار این تیم را صفرتاصد به کمیته المپیک بسپرند کارنامه خیلی خوبی ارائه خواهد شد، اظهار کرد: او دوست و همکار بسیار خوب ما است ولی حوزه اختیارات کمیته المپیک و فدراسیون فوتبال از هم تفکیک است. جلسه‌ای هفته پیش در کمیته فنی برگزار شد. سرمربی تیم ملی امید باید با سرمربی تیم بزرگسالان ما هماهنگ باشد؛ لذا باید جلسات کمیته فنی ما و نظرات سرمربی تیم ملی در این خصوص گرفته شود تا هماهنگی بیشتری بین دو تیم ایجاد شود، چون خروجی تیم ملی امید، تیم ملی بزرگسالان است. نبی درخصوص اینکه امروز اعلام شده سمت غربی ورزشگاه آزادی تا آخر شهریور بازسازی می‌شود، گفت: در جلسه امروز صبح مطرح شد. ابوالفتحی اعلام کرد تلاش می‌کنیم تا آخر مرداد یعنی ۲۵ مرداد (زمان شروع لیگ) استادیوم آماده شود.

وی افزود: ۳ فاز را پیش بینی کرده‌اند. اول فاز غربی استادیوم است که تخریب‌ها انجام شده و کار‌ها انجام می‌شود. بعد سمال و جنوب، بعد قسمت شرق است. پیش بینی این است که نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان هزینه بازسازی استادیوم آزادی است. تا به حال ۱۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده و بیشتر آن در غرب استادیوم هزینه می‌شود. فکر می‌کنم تا ۲۵ مرداد بخش غربی تکمیل شود. روی بخش‌های دیگر براساس زمانبندی کار شروع می‌شود.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال درخصوص اینکه براساس خرید برخی باشگاه‌ها به نظر می‌رسد آنها سقف بودجه را رد کرده‌اند و چه ضمانت اجرایی وجود دارد که اتفاقات فصل گذشته تکرار نشوند، گفت: ثبت قرارداد یعنی قراردادی که در سیستم نقل و انتقالات سازمان لیگ ثبت می‌شود، برای ما مهم است. عدد و رقمی که در جای دیگر ثبت می‌شود از نظر ما سندیت ندارد.

وی افزود: اگر به هردلیلی به طور مستند، کارگروه نقل و انتقالات به این جمع بندی برسد که باشگاهی تخلف کرده، براساس آن مستندات در ارکان قضایی رسیدگی و تصمیم گیری می‌شود؛ لذا مدیران باشگاه‌ها باید بدانند آنچه در سیستم نقل و انتقالات سازمان لیگ ثبت می‌شود برای ما ملاک است. خارج از آن برای ما ملاک اجرایی ندارد.

نبی در مورد اینکه آیا پرداخت‌های خارج از قرارداد رصد می‌شوند و ضمانت اجرای دارند، گفت: اولین ضمانت اجرایی با خود مدیران باشگاه‌ها و بودجه‌ای که تصویب می‌کنند است. چون خودشان مسئولیت اجرایی و مستقیم دارند باید مراعات کنند که به هردلیلی تخلف نشود ولی به لحاظ نظارت و بررسی میدانی، کارگروه نقل و انتقالات هم کارگروه صیانت این کار را دنبال می‌کنند. اگر تخلفی ببینیم به ارکان قضایی فدراسیون ارجاع می‌دهیم. مدیران باید براساس دستورالعمل سقف بودجه کار را دنبال کنند. به غیر از این خودشان دچار خسران می‌شوند و فوتبال کشور دچار چالش می‌شود.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال درخصوص ساخت یک مجموعه ورزشی جدید، گفت: در این مورد شرکت تجهیز باید پاسخگو باشد ولی تا جاییکه من اطلاع دارم قراردادی با پیمانکار چینی بسته شد که اطلاع ندارم به کجا رسیده است. استادیوم آزادی محلی دارد که کلنگ یک استادیوم ۴۰ هزار نفری در آن زده شده است. تا آن مجموعه ورزشی بزرگ راه بیفتد، بهترین راه این است که جایگزین استادیوم ۱۰۰ هزار نفری، همین استادیوم ۴۰ هزار نفری باشد.

وی درمورد زمان برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال، گفت: دبیرکل فدراسیون فوتبال باید در دستور جلسه هیئت رئیسه بیاورد تا بحث و بررسی و اعلام شود.

نبی درخصوص اینکه آیا مشکل تامین اعتبار خرید VAR‌حل شده، عنوان کرد: خوشبختانه از سال گذشته ۴۲ جلسه برگزار شد. حدود ۹ ماه پیش این اعتبار را دکتر مخبر مصوب کرد. به حساب وزارت ورزش واریز شد. فیروزی معاونت وزارت ورزش به هردلیلی که نمی‌دانم چیست، آن را پس از وقفه‌ای که بود به حساب شرکت تجهیز واریز کرد. این اتفاق با رفتن عسکریان و آمدن طلا مصادف شد. پس از طی تشریفات قانونیِ شرکت تجهیز که تابع قوانین نظارتی کشور است و ۴۲ جلسه، خوشبختانه تاج هفته گذشته جلسه‌ای با دوستان داشت. این جلسه منجر به عقد توافقنامه فدراسیون فوتبال و شرکت تجهیز شد. اولین دستگاه فکر می‌کنم تا ۱۲-۱۰ روز آینده در تهران باشد. آوردن دستگاه اول پیش درآمدی برای ۵ دستگاه دیگر است که فکر می‌کنم حدود ۴۵ روز بعد از ۱۰ روز آینده طول بکشد. علت ورود دستگاه اول به ایران این است که صداوسیما باید شرایط دستگاه را بررسی کند. بحث لینک شدن دستگاه با سیستم پخش صداوسیما وجود دارد. باید تست شود. امیدواریم ایرادی نگیرند تا بتوانیم هفته‌های اول لیگ را با VAR پوشش بدهیم.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال درمورد اینکه آیا شایعه فعالیت نقل و انتقالاتی بازیکنان تیم ملی در اردوی این تیم درست است یا خیر، گفت: همان شایعه است. در اردوی تیم ملی اجازه ورود به افراد ثالث نمی‌دهیم مگر اینکه در آسمان با هم حشرو نشری داشته باشند! خوشبختانه این قصه کاملا شایعه است و تکذیب می‌کنم.

نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال در پاسخ به خبرنگار آنا در خصوص اینکه برخلاف برخی وعده ها مبنی بر برگزایر بازی ها با VAR، در 4 هفته ابتدایی این کمک داور ویدئویی را نداریم گفت: همانطور که گفتم تا ۱۰، ۱۲ روز آینده یک دستگاه VAR به ایران می‌آوریم. وقتی این دستگاه آمد، صداوسیما باید بررسی‌هایش را انجام دهد و تقریباً ۴۰ روز دیگر پنج دستگاه دیگر می‌آید. ما تلاش می‌کنیم برای شروع لیگ از VAR استفاده شود. اگر به هر دلیلی تغییراتی رخ دهد می‌توانیم از هفته چهارم به بعد از دستگاه VAR استفاده کنیم.

نبی در پاسخ به دیگر سوال آنا مبنی بر پرداخت مطالبات کادر فنی تیم ملی فوتبال خاطرنشان کرد: معوقات سرمربی و کادر فنی تیم ملی تا پایان سال گذشته تسویه شده است. علاوه بر این معوقات بازیکنان هم بود که همه را پرداخت کرده‌ایم. آقای تاج در این بخش حساسیت خاصی داشت و به اتفاق ایشان و کمک وزیر ورزش، توانستیم معوقات بازیکنان و کادر فنی تیم ملی را بدهیم.

وی درباره مشمول شدن برخی از بازیکنان تیم ملی گفت: جلسه‌ای را اول مرداد ماه با امیر فولادی رئیس سازمان ورزش نیرو‌های مسلح است، خواهیم داشت. در این جلسه علاوه بر فدراسیون فوتبال، فدراسیون بسکتبال و والیبال نیز حضور خواهند داشت. جا دارد از سردار مهری ریاست حوزه نظام وظیفه تشکری داشته باشیم که همکاری زیادی با ورزش کشور به خصوص فوتبال ملی داشته است. همینطور سردار علی‌دوست، سردار علیزاده و امیر فولادی. چالشی که برای بازیکنان مشمول تیم ملی وجود دارد باید منتظر جلسه اول مرداد ماه باشیم و به جمع‌بندی برسیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر