صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شهید رئیسی حلقه وصل گروه‌های مختلف فکری در جامعه بود

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در آیین اختتامیه کنگره شعر شهید جمهور با اشاره به ویژگی های شخصیتی شهید رئیسی گفت: آیت الله رئیسی اهل وصل بود و نگاه فصل نداشت.
کد خبر : 922070

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در آیین اختتامیه کنگره شعر دانشجویی شهید جمهور که در دانشگاه سوره برگزار شد، گفت: در وصف حضرت آیت اله رئیسی صحبت‌های زیاد شده و و شخص مقام معظم رهبری در مناسبت‌های مختلف به ویژگی‌ها و خصائص ایشان به تفصیل پرداختند. آخرین محفلی هم که ایشان به سخنرانی پرداختند در جمع هیات دولت بود. تقریبا تمام جلسه به ذکر خصائص و ویژگی‌های شهید رئیسی اختصاص داشت. دیگر محافل هم به همین نحو، رهبر معظم انقلاب به ذکر ویژگی‌های ایشان پرداختند و فرمودند که نگذاریم گرد غفلت بر این شخصیت و این فرد بنشیند و آنچه که باید خوشه چینی کنیم از ویژگی‌های ایشان، هنوز صورت نگرفته است.

وی افزود: یک ویژگی که بسیار مغتنم و مفید است و باید به آن بپردازیم؛ این است که آیت الله رئیسی اهل وصل بود و نگاه فصل نداشت. نه فقط در دولت بلکه حتی در دوره‌ای که در قوه قضائیه و آستان قدس رضوی بودند به طرز عجیبی اهل سلم و وفق و دوست داشتن و محبت و وصل بود و همین نگاه موجب شد که واقعاً از تفکرات مختلف بهره می‌گرفت که بعضاً برخی از آن‌ها رسانه‌ای نیز شده است که بعضاً برخی از افراد با تماسی طرف مشورت آقای رئیسی قرار می‌گرفتند.

کلانتری ادامه داد: حتی در هیئت دولت هم این تنوع فکری را می‌توان مشاهده کرد. این به برکت آقای رئیسی بود که توانست آن‌ها را دور هم جمع کند و تذکر هم می‌داد به هیئت دولت که آن چیزی که مهم است کاردانی، توانمندی، باور به ما می‌توانیم و کارکردن برای مردم است لذا نگاه‌های سیاسی کمترین اهمیت را برای او داشت.

وی با اشاره به ویژگی‌های وفق و مدارا، صبر، حلم، دوست داشتن و محبت ورزیدن شهید رئیسی تصریح کرد: این نگاه وصلی مسئله‌ای است که کمتر اتفاق می‌افتد و نکته‌ای است که ما به آن احتیاج داریم. فضای سیاسی و نزاع‌های سیاسی در کشور شکاف‌های زیادی را ایجاد کرده بود و هزینه‌های بسیار زیادی را برای اجتماع تحمیل کرده بود که صورت ساده آن تحلیل رفتن سرمایه اجتماعی کشور است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: ما به چنین شخصیت‌هایی نیاز داریم که بتوانند کشور را به این ریل برگردانند در عین پایبندی به اصول و آرمان‌های انقلاب، بتوانند این کشتی را بزرگ ببینند و از همه افراد متخصص استفاده کرده و سوار این کشتی کنند. این حلقه مفقوده ماست. ما اکنون در جامعه دچار انشقاق‌های عظیمی شدیم خصوصاً در بزنگاه‌هایی مثل انتخابات این‌ها تعویق پیدا می‌کند و این‌ها به نفع جامعه نیست.

کلانتری با اشاره به حباب‌های معرفتی کاذبی که در جامعه شکل گرفته بیان کرد: حباب‌های معرفتی شکل گرفته و هر گروه در حباب معرفتی، خود را بر حق کامل می‌داند و با برچسب‌های بد، طیف مقابل را از خود دور می‌کند. کاری که باید بکنیم این است که باید این حباب‌های کاذب معرفتی را از بین ببریم و این حلقه‌های وصل را شکل دهیم.

وی افزود: تلقی من این است که شعرا به جهت سرک کشیدن‌هایی که در فضا‌های معرفتی دارند امکان از بین بردن این حباب‌های معرفتی کاذب را دارند.

کلانتری ادامه داد: در تاریخ اندیشه اجتماعی و فلسفه علم هم که بررسی میکنیم می‌بینیم کثیری از فلاسفه به این مسئله با ادبیات مختلف اشاره می‌کنند که انسان‌ها بر اساس جایگاه و موقعیت سیاسی و اجتماعی خودشان به یک ادراکی می‌رسند و خود را بر حق می‌پندارند و گوش شنوایی برای استدلال طرف مقابل ندارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: این موضوعاتی که بیان شد بعضا می‌بینیم در شبکه‌های اجتماعی خود را نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی به محملی برای ایجاد کلونی‌های یک دست شده است. در یک حباب قرار میگیرند، حرف می‌زنند و تایید می‌گیرند و اساساً چیز دیگری نمی‌بینند. یک شبکه دیگر، گروه دیگر در فضایی دیگر مجددا همین استراتژی را دارد واین باعث شده تا شکاف‌ها بسیار زیاد شود. شهید رئیسی این نگاه را به معنای واقعی نداشت. باوری که به ذات و گوهر انسانی داشت از یک سو و از سوی دیگر به ظرفیت‌های انقلاب اعتماد داشت.

وی افزود: کثیری از افرادی که به ظاهر گرایش‌های سیاسی متفاوتی داشتند با ایشان همکاری می‌کردند و همین ویژگی ایشان بود که چنین استقبال پرشوری از ایشان صورت گرفت. تمام نیرو‌های سیاسی که در کشور وجود دارند صدر تا ذیل متاثر شدند. اگر این مفاهیم مشترک وجود داشته باشد قاعدتاً نباید این حباب‌های معرفتی کاذب شکل بگیرد که افراد را از هم جدا کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان با تاکید بر نقش شعر و شعرا در از بین بردن حباب‌های معرفتی کاذب گفت: شعرا می‌توانند پل بزنند شعرا برای وصل کردن و ارتباط دادن هستند شعرا می‌توانند حلقه‌های معرفتی متصل کننده باشند و شعرا می‌توانند آن گوهر مشترک را به تصویر بکشند و افراد را از این نزاع‌هایی که به نفع جامعه نیست، پرهیز بدهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر