صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۱ - ۲۳ تير ۱۴۰۳
یادداشت؛

گام‌های کوچک برای توسعه فناورانه کشور در حوزه میکروالکترونیک

مدیر برنامه ملی میکروالکترونیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری طی یادداشتی از اهمیت حوزه الکترونیک در کشور گفت و به اقدامات توسعه‌ای آن اشاره کرد.
کد خبر : 922064

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ محمدحسین محمدی لاریجانی* طی یادداشتی به اهمیت میکروالکترونیک در کشور پرداخت که متن آن به شرح زیر است؛

«ایران اگرچه هنوز وارد حوزه رقابت در صنعت با اهمیت میکروالکترونیک با سایر کشور‌ها نشده، اما در حال تلاش برای یافتن جایگاهی مناسب در دنیاست. از آنجا که این فناوری یک زنجیره ارزش صنعتی بزرگ از معدن سیلیکون تا انواع ویفر، از ویفر تا تراشه و از تراشه تا بازار الکترونیک را در برمی‌گیرد، ایران را بر آن داشته که در تمام یا بخشی از این زنجیره نقش مؤثری داشته باشد.

در تلاشیم با هماهنگی سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط، اسناد بالادستی سیاست‌گذاری و توسعه صنعت نیمه‌هادی و زنجیره ارزش سیلیکون کشور را تدوین کنیم تا سیاست‌گذاری‌های این حوزه براساس چشم‌انداز روشن ملی باشد و متکی به یک دولت یا یک فرد نشود. تعریف، تمهید و راهبری طرح‌های پیشران فناوری میکروالکترونیک و زنجیره ارزش سیلیکون و برنامه‌ریزی، ایجاد هماهنگی و توسعه ارتباطات مؤثر بین دستگاهی در سطح ملی برای سیاست‌گذاری مشترک و هم‌افزایی منابع و ظرفیت‌های زنجیره ارزش نیمه‌هادی کشور از دیگر ماموریت‌های برنامه ملی به‌شمار می‌رود.

از دیگر ماموریت‌هایی که برای این برنامه در نظر گرفته شده است، شکل‌دهی به زیست‌بوم میکروالکترونیک و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با بهره‌برداری حداکثری از زیرساخت‌های موجود و ظرفیت‌های قانونی در حوزه طراحی و تولید بدون کارخانه و با کارخانه صنعت ریزتراشه است که متمرکز بر توسعه بازار الکترونیک و افزایش سبد تقاضای تراشه در کشور خواهد بود. همچنین تلاش می‌کنیم با مشارکت حداکثری ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه صنعت میکروالکترونیک و نیمه‌هادی با هدف راه‌اندازی کارخانه تولید ریزتراشه و مشتقات آن گام‌های اساسی برداریم.

استفاده از ظرفیت‌های تولید ماشین‌آلات پیشرفته و ابزار دقیق بومی، توسعه زنجیره‌های تأمین مواداولیه مؤثر با نگاه مشارکت بین‌المللی و توجیه‌پذیری اقتصادی در کنار اکتساب دانش و تخصص فنی خطوط تولید از نقاط مهم این رویکرد است.

توسعه همکاری‌های بین‌المللی در طراحی و تولید مشترک و نیز ایجاد زمینه مشارکت‌های مالی و سرمایه‌گذاری، زنجیره تأمین و زیرساخت‌های مشترک حوزه ساخت ریزتراشه از ماموریت‌های اصلی برنامه ملی میکروالکترونیک است که نسبت به آن اهتمام ویژه داریم.

جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته، صبر و در کنار آن همت بلند می‌خواهد؛ ما با قدم‌های کوچک به آرزو‌های بزرگ برای ایران عزیزمان می‌اندیشیم.»

مدیر برنامه ملی میکروالکترونیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری*

انتهای پیام/

ارسال نظر