صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری مطرح شد؛

حمایت مالی جشنواره تلویزیونی مستند از آثار راه یافته به بخش داوری

دبیر هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند گفت: این جشنواره از همه آثاری که به مرحله داوری این رویداد رسیده‌اند، حمایت مالی خواهد کرد.
کد خبر : 922050

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری و رونمایی از پوستر هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند پیش از ظهر امروز بیست و سوم تیر ماه در مرکز همایش‌های صداو سیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حسین زارع زاده دبیر این جشنواره ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) عنوان‌کرد: سال۱۴۰۳ سال پرحادثه و پرتلاطمی برای کشور ما بود. از ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و شهادت مستشاران ما در سوریه و پس از آن حادثه تلخ  شهادت ریاست محترم جمهور تا برگزاری انتخابات که باز هم با حضور پررنگ و حواسی مردم همراه شد. این اتفاقات می‌تواند منبع ساخت مستند‌های مختلفی شود که در این جشنواره هم مورد توجه دبیرخانه جشنواره قرار گرفته است.

وی افزود: در سند تحول سازمان صداوسیما به بحث عدالت رسانه‌ای  و هویت فرهنگی  توجه ویژه‌ای شده و ما هم در جشنواره تلویزیونی مستند برای بهبود کیفیت مخاطبان از قاب مستند تلاش می‌کنیم. در این جشنواره فیلمسازان ساکن در شهرستان‌ها و خارج از مرکز
ما در دوره دوم تا هفتم جشنواره از بین ۳۶جایزه بخش مردمی، ۲۶جایزه به مستندسازان شهرستانی تعلق گرفت. سوژه‌های این آثار هم دارای یک گستردگی جغرافیایی متنوعی است.

وی اظهار کرد: بر همین اساس از دوره دوم تا هفتم برگزاری جشنواره  از ۳هزار و ۹۱۰ اثر رسیده، ۲هزار ۳۱۷ اثر مربوط به شهرستان‌ها بوده که ۶۰درصد آثار ارسالی را شامل می‌شود. این نشان دهنده توجه به عدالت فرهنگی و رسانه‌ای است.

مدیر شبکه تلویزیونی مستند گفت: توجه به نظم در  پخش برگزاری این رویداد، از مهم ترین ویژگی‌های جشنواره در ادوار قبلی بوده که در این دوره نیز مورد توجه قرار گرفته جشنواره مستند شاید تنها جشنواره هنری و رسانه‌ای باشد که مخاطبان گام به گام  همراه با داوران در مسیر ارزیابی قرار میگیرند. ما در ادوار قبل چند صدهزار پیامک داشتیم با محور نقد و نظر آثار و داوری آنها که مایه خرسندی رسانه ملی و شبکه مستند است. از سوی دیگر بازخورد مستندسازان درباره پخش این آثار هم بسیار پررنگ بوده است.

زارع زاده گفت: جشنواره مستند در همه بخش‌های حوزه مستندسازی (فیلم کوتاه و بلند مجموعه مستند و عکس مستند) امکان دریافت آثار را دارد. امسال بخش بین الملل نیز با موضوع فلسطین به این دوره از جشنواره اضافه شده است که توسط داوران بین‌المللی ارزیابی خواهد شد. در فراخوان جشنواره آمده است که مهلت ارسال آثار تا ۲۵ مرداد ۱۴۰۳  خواهد بود و جریان پخش و داوری تا اواخر آبان ادامه خواهد داشت. اختتامیه به اوایل آذرماه موکول شده و شهر محل برگزاری آیین اختتامیه هنوز مشخص نشده است.

دبیر هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند گفت: امسال علاوه بر جوایز برگزیدگان، به فیلم‌هایی که به بخش داوری جشنواره می‌رسند مبالغی اهدا خواهد شد. بر این اساس، به مستند‌های کوتاه راه یافته به این بخش ۱۰میلیون تومان، فیلم‌های نیمه بلند ۱۵میلیون تومان و فیلم‌های بلند ۲۰میلیون تومان داده خواهد شد.

زارع زاده گفت: همچنین در بخش تک‌عکس، مبلغ دو میلیون تومان و در مجموعه عکس ۳ میلیون تومان است. در بخش‌های دیگر هم جوایزی درنظر گرفته ایم که جزئیات آن در فراخوان آمده است.

وی اظهار کرد: در بخش‌های مردمی میزان جوایز ما هم اندازه با جوایزی است که توسط هیئت داوران داده می‌شود. امسال نیز بخش‌های جنبی جشنواره را خواهیم داشت. بخش «پیچینگ» یا ارائه فیلم مستند هست که تلاش میکنیم فعالان بخش صنعت و تجارت را به جامعه مستندسازان متصل کنیم تا از بین طرح‌های ارائه شده آثاری را انتخاب کرده و حامی مالی آنها شوند. در بخش دیگر، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای فیلم و عکس مستند است که بخش عمده آن در شهر میزبان  و در آستانه اختتامیه رقم خواهد خورد.

وی در پاسخ به خبرنگار آنا که از او درباره سازوکار جشنواره برای دیده شدن آثار برگزیده پرسیده بود نیز عنوان کرد:  ذات جشنواره تلویزیونی مستند و تفاوت آن با جشنواره‌های دیگر این است که آن جشنواره‌ها در مقاطع کوتاه و دوره کوتاهی برگزار می‌شوند اما این پروسه در تلویزیون طولانی‌تر است و تداوم دارد. اما اینکه تعدادی مستند برگزیده می‌شوند ولی پخش نمی‌شوند، چون شامل حق پخش می‌شوند و به دلیل نبود توافق این اتفاق نمی‌افتد.

زارع‌زاده در بخشی از این نشست درباره بحث سانسور در شبکه مستند نیز گفت: نکته اول اینکه باید تعریفی از سانسور داشته باشیم. در تمام رسانه‌های دنیا تحت این اصطلاح چنین گزینش‌هایی وجود دارد و هر رسانه‌ای متناسب با قواعدی که تعریف شده محتوا تولید می‌کند. به عنوان نمونه همین حالا در بی بی سی و اینترنشنال کارشناسی صحبت می‌کند صدای او را قطع می کنند چرا که با سیاست‌های آنها هم‌سو نیست. اما ما در شبکه مستند هم مستندهایی پخش کردیم که کمتر در شبکه‌های دیگر اجازه پخش داشتند. از نمونه‌های اخیر می‌توان به مستندی اشاره کرد که مربوط به آقای پزشکیان ـ رییس جمهور منتخب ـ بود و با کمترین دست بردن و حذف کردن پخش شد.

 وی افزود: ما خودمان هیچگاه چیزی را حذف نمی‌کنیم و دست به آن نمی بریم. اگر در بخشی نیاز به اصلاحیه‌ باشد حتما با سازندگان در میان می‌گذاریم و در صورت اجازه دادن اصلاحات انجام می‌شود.

زارع زاده گفت: در ارتباط با شهید رییسی هم پنج مستند با موضوع حواشی حادثه پخش شد و در حال حاضر نزدیک به پنج مستند تولید شده یا در حال تولید است. «در برابر تاریکی» هم مجموعه مستندی است که با مخاطبان زیادی ارتباط برقرار کرده و به تولید فصل سوم رسیده است.

او درباره دلایل پخش نشدن برخی مستندهای مطرح جشنواره‌های دیگر از تلویزیون، این مساله را  مربوط به حق پخش و درخواست مبالغ هنگفت عنوان و بیان کرد: این‌مشکل از سوی تلویزیون نیست بلکه حق پخش تعریفی دارد که به دلیل درخواست مبالغ هنگفت این امکان برای پخش مستند آنها میسر نمی‌شود.

در پایان این نشست از پوستر هشتمین جشنواره فیلم مستند رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام/

ارسال نظر