صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

اقدامات ستاد توسعه اقلیم و محیط زیست/ از به‌کارگیری پسماندهای صنعتی و کشاورزی تا تصفیه شیرابه‌ها

کارشناس ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برنامه‌های این ستاد را تشریح کرد.
کد خبر : 922040

علی پالیزدار، کارشناس ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، درباره طرح‌های حوزه محیط زیست این ستاد به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: در حال حاضر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست کارگروهی با عنوان «محیط زیست و اقتصاد چرخشی» دارد و طرح‌های زیست محیطی ستاد ذیل این کارگروه دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف اصلی این کارگروه، اجرایی کردن ایده اقتصاد چرخشی در کشور است، گفت: اقتصاد چرخشی ایده جدید بوده که تقریبا طی ده سال اخیر در دنیا شکل گرفته است. هدف اصلی‌ اقتصاد چرخشی این است که اقتصاد خطی امروز که مبتنی بر برداشت منابع و تولید محصولات و مصرف آنها و در نهایت معدوم سازی است را به سیکل گردشی تبدیل کند تا بدین طریق استفاده از منابع اولیه را کم و پسماند را کاهش دهیم و بتوانیم از پسماند‌ها بهترین استفاده را ببریم.

وی افزود: ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این راستا طی دو سالی که از تشکیل کارگروه تشکیل می‌شود، طرح‌های متنوعی تعریف و اجرا کرده است. به عنوان مثال در حوزه پسماند‌های کشاورزی همکاری‌هایی با صنایع کشت و صنعت مختلف از جمله کشت و صنعت کارون داشته است؛ این مجموعه تولید کننده شکر است و از نیشکر استفاده زیادی می‌کند به همین دلیل پسماند‌های زیادی مانند باگاس و سایر پسماند‌ها دارد.

پالیزدار با تاکید بر اینکه اکنون تفاهم نامه‌ای با این مجموعه برای کاهش پسماند‌ها و تبدیل مجدد آنها به مواد با ارزش افزوده منعقد کرده ایم، گفت: بخشی از این مواد می‌تواند به یک سری محصولات مانند الکل، مواد بهداشتی، خوراک دام و تولید بیوگاز تبدیل شود.

به گفته وی، پسماند‌های کشاورزی با اختلاف بسیار زیاد رتبه نخست را دارد. روزانه حدود ۱۶۰ هزار تن پسماند کشاورزی در کشور تولید می‌شود از اینرو یکی از اولویت‌های این کارگروه کاهش میزان این پسماندهاست.

اجرای ۳ طرح برای تصفیه آب

وی عنوان کرد: همچنین به حوزه پسماند‌های صنعتی نیز ورود پیدا کرده‌ایم و با بخش‌های مختلف کشور از جمله با پالایشگاه آبادان، ایران خودرو و سایپا برای کاهش پسماند‌های صنعتی‌شان و تبدیل به محصولات با ارزش افزوده همکاری‌هایی را شروع کرده‌ایم. به عنوان مثال طرحی با پالایشگاه آبادان کلید زده‌ایم که در این طرح الکل زیست محیطی جایگزین MTBE (به عنوان افزاینده عدد اکتان به بنزین است) می‌شود.

پالیزدار عنوان کرد: همچنین در زمینه تصفیه شیرابه‌های شهری که حاوی مواد مضر هستند نیز ورود پیدا کرده‌ایم و اکنون ۳ طرح را همزمان پیش برده‌ایم.

وی گفت: تاکنون ۲ طرح به بهره برداری رسیده است؛ یکی از این طرح‌ها «تصفیه شیرابه پسماند شهر اصفهان» است که حدود دو ماه پیش یک واحد تصفیه با ظرفیت ۲۰ متر مکعب در روز در اصفهان افتتاح کردیم. طرح دوم هم تصفیه شیرابه‌های شهر قزوین با ظرفیت ۱۵ متر مکعب در روز است.

به گفته وی، فناوری‌های مورد استفاده در این دو طرح متفاوت است؛ فناوری مورد استفاده در اصفهان حرارتی و در قزوین مبتنی بر فیلترینگ است.

این کارشناس ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تاکید کرد: در این طرح‌ها شیرابه‌های حاصل از پسماند‌های شهری از محل دفع پسماند‌ها جمع آوری می‌شود؛ این شیرابه‌ها بسیار خطرناک هستند و اگر وارد آب‌های سطحی و زیرزمینی شوند، به چرخه مصرف دوباره برمی‌گردند و سلامت انسان‌ها و حیوانات را به خطر می‌اندازند. در این طرح شیرابه‌ها جمع آوری و تصفیه شده و تبدیل به آب قابل استفاده مصارف کشاورزی می‌شود.

اجرای طرح‌های تصفیه هوا

وی با اشاره به طرح‌های این ستاد در حوزه تصفیه هوا گفت: همچنین در حوزه بحث آلودگی‌های هوا نیز ورود پیدا کرده‌ایم و پروژه‌هایی در زمینه تصفیه هوای محیط‌های خطرپذیر مانند دامداری‌ها و مرغداری‌ها پروژه‌هایی را تعریف و سعی کرده‌ایم در همه این طرح‌ها مبحث اقتصاد چرخشی را در جا‌های مختلف پیاده سازی کنیم تا مشکلات زیست محیطی واحد‌ها را کاهش دهیم و یک آورده اقتصادی برای کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه طرف حساب ما در این ستاد فناوران و بهره برداران فناوری هستند، گفت: هم اکنون این ستاد بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه محیط زیست و به طور خاص مدیریت پسماند شناسایی کرده است. در حوزه آب نیز بیش از ۵۰۰ شرکت دانش بنیان فعال هستند. با کمک این شرکت‌ها می‌توان فعالیت های زیست محیطی بسیار خوبی انجام داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر