صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نگرانی دانشمندان استفاده از مغز‌های رشدیافته در آزمایشگاه‌ها

برخی از دانشمندان در پی تلاش‌های تحقیقاتی اخیر در استفاده از مغز‌های رشدیافته در آزمایشگاه، نگرانی‌های خود را از بُعد اخلاقی و قانونی این پژوهش‌ها ابراز کرده‌اند.
کد خبر : 921913

 به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سای تک دیلی، ارگانوئید‌های مغزی که معمولا «مغز کوچک» (مینی مغز) نامیده می‌شوند، مغز واقعی انسان نیستند. با این حال، نگرانی‌های اخلاقی درباره این بافت‌های مغزی رشد یافته در آزمایشگاه، به ویژه اگر از بافت‌های جنینی انسان نشأت بگیرند، می‌تواند واقعا انسانی باشد.

اکنون محققان دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم انسانی و اجتماعی در دانشگاه هیروشیما با ارائه بینش‌های ارزشمندی در مورد پیچیدگی‌های ذاتی تحقیقات ارگانوئیدی مغز، مشارکت چشمگیری در گفتمان جاری درباره این زیست فناوری نوآورانه داشته و راه را برای تصمیم گیری آگاهانه و نظارت قانونی و اخلاقی در پی پیشرفت و دستاورد‌های علمی هموار کرده اند.

ارگانوئید‌های مغزی بافت‌های سه‌بعدی مغز انسان هستند که از سلول‌های بنیادی مشتق شده و می‌توانند به انواع مختلف سلولی تبدیل شوند. آنها پیچیدگی مغز انسان را در یک محیط آزمایشگاهی تکرار می‌کنند و به محققان اجازه می‌دهد تا رشد مغز و بیماری‌ها را به امید دستیابی به بینش‌های حیاتی و پیشرفت‌های نوآورانه پزشکی مطالعه کنند.

اصولا، ارگانوئید‌های مغزی از سلول‌های بنیادی پرتوان رشد می‌کنند، زیرمجموعه توانمندی که نمونه‌ای از رشد اولیه جنین است؛ اما فناوری‌های جدید اکنون تولید این ارگانوئید‌ها را از سلول‌های مغز جنین انسان ممکن ساخته است. با این حال، این روش با بحث‌های حقوقی و اخلاقی داغ‌تر در مورد ارگانوئید‌های مغزی همراه است - بحث‌هایی که در تحقیقات متداول ارگانوئید‌ها شدیدتر شده است.

«تسوتومو ساوایی» «Tsutomu Sawai»، دانشیار دانشگاه هیروشیما و مجری این تحقیقات گفت: مطالعه‌ ما در تلاش برای روشن کردن معضلات اخلاقی و پیچیدگی‌های حقوقی غفلت شده ناشی از تحقیقات پیشرفته ارگانوئیدی و استفاده از بافت جنینی است که عمدتا از طریق سقط جنین انتخابی به دست می‌آید.

این مطالعه نیاز فوری به یک چارچوب نظارتی پیچیده و هماهنگ جهانی را برجسته می‌کند که برای هدایت چشم انداز پیچیده اخلاقی و قانونی تحقیقات ارگانوئید مغز جنین (FeBO) طراحی شده باشد. پژوهشگران ژاپنی بر اهمیت پروتکل‌های رضایت آگاهانه، ملاحظات اخلاقی پیرامون آگاهی ارگانوئید، پیوند ارگانوئید‌ها به حیوانات، ادغام با سیستم‌های محاسباتی و بحث‌های گسترده‌تر مربوط به تحقیقات جنینی و اخلاق سقط جنین تاکید می‌کند.

«ماسانوری کاتائوکا» «Masanori Kataoka»، محقق دانشگاه هیروشیما گفت: قصد داریم به شدت از توسعه چارچوب‌های اخلاقی و نظارتی کامل برای تحقیقات ارگانوئیدی مغز، از جمله تحقیقات FeBO، در سطح ملی و بین المللی حمایت کنیم.

ساوایی گفت: اکنون بیش از هر زمان دیگر ضروری است به جای محدود شدن به مسائل مرتبط با آگاهی، به طور نظام‌مند بحث‌های اخلاقی و مقرراتی را به منظور پیشبرد مسئولانه و اخلاقی پیشرفت علمی و پزشکی پیش ببریم. 

در حرکت رو به جلو، این دو پژوهشگر قصد دارند به حمایت از پیشرفت بحث‌های اخلاقی و نظارتی پیرامون تحقیقات ارگانوئیدی مغز ادامه دهند. هدف آنها با ترویج پیشرفت مسئولانه و اخلاقی در علم و پزشکی این است که تمام تحقیقات مربوط به ارگانوئید‌های مغز، از جمله FeBOs، در چارچوبی انجام شود که کرامت انسانی و یکپارچگی اخلاقی را در اولویت قرار می‌دهد.

نتایج این تحقیقات در نشریه EMBO Reports منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر