صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جیمز وب کشف کرد؛

ادغام دو کهکشان با سیاه‌چاله کلان‌جرم در سنین اولیه کیهان

تلسکوپ فضایی جیمز وب برخورد و ادغام دو کهکشان با یک سیاه‌چاله پرجرم را که در یک میلیارد سالگی کیهان رخ داده کشف کرده است.
کد خبر : 921876

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب، "رقص" چشمگیر بین یک سیاهچاله عظیم و دو کهکشان ماهواره‌ای را مشاهده کردند.

این مشاهدات می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا درک بهتری از چگونگی رشد کهکشان‌ها و سیاهچاله‌های کلان‌جرم در کیهان اولیه داشته باشند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب که پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین تلسکوپ فضایی تا به امروز است، موفق به ثبت تصاویر شگفت‌انگیزی از این رویداد کیهانی بسیار جالب و بی‌نظیر شد.

تصاویر به دست آمده از تلسکوپ جیمز وب نشان می‌دهد که این دو در ابتدا به طور جداگانه در فضا در حال گردش و چرخش بوده‌اند، اما به مرور زمان، نیروی گرانشی بین آنها افزایش یافته و باعث شده تا این دو کهکشان به سمت یکدیگر حرکت کرده و با هم برخورد کنند. این برخورد موجب ایجاد شکل‌های عجیب و غریبی در هر دو کهکشان شده است.

این تیم تحقیقاتی نه تنها تشخیص داد که سیاهچاله دارای جرمی معادل دو میلیارد خورشید است، بلکه همچنین دریافتند که هم اختروش و هم کهکشان‌های درگیر در این ادغام بسیار تکامل یافته‌اند و این رویداد زمانی که کیهان تازه شکل گرفته بود رخ داده است.

بخش جالب‌تر ماجرا وجود یک سیاهچاله باستانی در این منظومه کیهانی است که در حین برخورد دو کهکشان در حال حرکت بوده است. سیاه‌چاله‌ها معمولاً به دلیل جاذبه قوی خود، ساکن و ثابت هستند، اما در این مورد، سیاهچاله در حال حرکت و واکنش به برخورد دو کهکشان بوده است.

 

دانشمندان معتقدند که وجود این سیاهچاله باستانی در میان دو کهکشان در حال برخورد، نشان‌دهنده تحولات بسیار پیچیده و دینامیکی است که در فضای کیهانی رخ می‌دهد. آنها همچنین اعتقاد دارند که این کشف جدید می‌تواند به درک بهتر ما از چگونگی شکل‌گیری و تحول کهکشان‌ها و سیاهچاله‌ها در طول میلیارد‌ها سال گذشته کمک کند.

کشف تلسکوپ فضایی جیمز وب از این رویداد کیهانی بی‌نظیر همچنین گامی بلند در راستای شناخت هرچه بیشتر اسرار و پدیده‌های موجود در فضا است. این کشف جدید، افق‌های جدیدی را در مطالعات کیهان‌شناسی باز کرده و دانشمندان را به سمت کاوش‌های بیشتر در مورد چگونگی تکامل کهکشان‌ها و سیاهچاله‌ها سوق داده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر