صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نسل جدید ماهواره‌های هواشناسی به مدار می‌رود

ناسا براساس قرارداد چند میلیاردی شرکت فضایی لاکهید مارتین را موظف به توسعه ماهواره‌های پیشرفته هواشناسی کرده است.
کد خبر : 921729

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، سازمان ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده در حال توسعه مجموعه‌ای از ماهواره‌های جدید به نام «ژئو ایکس او» (GeoXO) است که قرار است جایگزین نسل کنونی ماهواره‌های هواشناسی این سازمان شوند.

ادامه این ماهواره‌ها قرار است در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند و نقش محوری در مدیریت و پایش وضعیت آب و هوای کره زمین ایفا کنند. بدین ترتیب، شرکت فضایی لاکهید مارتین دوباره در خط مقدم ایجاد نسل بعدی ماهواره‌های هواشناسی سازمان ملی اقیانوسی و جوی قرار گرفت.

سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده آمریکا ماه گذشته قراردادی به ارزش ۲.۲۷ میلیارد دلار به این شرکت برای توسعه و ساخت فضاپیما برای نسل بعدی ماهواره‌های ماهواره‌های هواشناسی سازمان ملی اقیانوسی و جوی که از سری ماهواره‌های محیطی عملیاتی زمینی پیروی می‌کنند، اعطا کرد. 

این قرارداد شامل توسعه سه فضاپیمای اولیه است و همچنین امکان انتخاب چهار فضاپیمای دیگر را نیز فراهم می‌کند. کار بر روی این ماهواره‌ها هم در تاسیسات لاکهید مارتین در لیتلتون، کلرادو و هم در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا انجام خواهد شد.

متخصصان ناسا می‌گویند از ویژگی‌های این ماهواره‌های ویژه و پیشرفته می‌توان به توانایی پایش مداوم و بهبود پیش بینی‌های آب و هوایی آنها اشاره کرد. این ماهواره‌ها دارای سنسور‌های پیشرفته‌ای هستند که قادرند وضعیت فعلی جو، دریا و سطح زمین را به صورت مداوم رصد کنند.

 داده‌های جمع آوری شده از این سنسور‌ها می‌تواند به طور قابل توجهی به بهبود مدل‌های پیش بینی آب و هوا کمک کند.

ماهواره‌های جدید همچنین قادرند مجموعه‌ای متنوع از پارامتر‌های محیطی را در مقیاس‌های مختلف پایش کنند. این پارامتر‌ها شامل جریان‌های اقیانوسی، مقدار ابرها، تغییرات یخچال‌ها، آلودگی هوا و ... می‌شود. این قابلیت باعث می‌شود تا محققان و مدیران بتوانند تغییرات محیطی را به صورت کلی نگری مورد بررسی قرار دهند.

داده‌های ماهواره‌ای جدید همراه تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته نیز به ارائه خدمات کاربردی در زمینه‌های مختلفی مانند مدیریت منابع آبی، مدیریت بحران‌های آب و هوایی و ... منجر می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر