صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طهرانچی: کشورهای غربی به دنبال تحمیل هویت خود به ما هستند/ زیست عفیفانه، مسئله سبک زندگی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کشورهای غربی به دنبال تحمیل هویت خود به ما هستند، زیست عفیفانه را مسئله‌ای در سبک زندگی دانست.
کد خبر : 921710

به گزارش خبرنگار پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش علمی زیست عفیفانه با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، فهیمه فرهمندپور رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و جمعی از فرهیختگان، دانشجویان و علاقه مندان صبح امروز، چهارشنبه، ۲۰ تیر ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات دانشگاه آزاد تهران شمال برگزار شد.

طهرانچی در همایش زیست عفیفانه با نگاه تاریخی به تاریخچه حجاب در غرب گفت: انقلاب صنعتی در نسل پنجم به دنبال ترکیب هوش انسان وهوش مصنوعی به عنوان یک ابزار است. انقلاب صنعتی از ابتدا نگاهش این بود که زن را از خانه به کارخانه ومزرعه بیاورد. نماد‌های انقلاب صنعتی حضور زن به عنوان کارگر است.

وی گفت: در نگاه ما زن کارگر نیست و مسئله زیست عفیفانه مسئله سبک زندگی است. غرب خود را با دانایی و توانایی و روزی و حیات به شکل مجازی جای خدا گذاشت؛ اما دنیا در سال ۲۰۳۰ آماده نسل پنجم انقلاب صنعتی است که در آن ماشین همراه و ماشین ابزار با هم حضور دارند.

طهرانچی چالش علم و فناوری و چالش‌های بزرگ اجتماعی را ۲ چالش عمده پیش روی بشر در رسیدن به نسل پنجم انقلاب صنعتی عنوان کرد.

اصل عفاف در تمام شئون زندگی کاربرد دارد

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی خانواده و زنان هم در این همایش گفت: زیست عفیفانه به این معنی است که هر فردی برای خود یک چارچوب رفتاری و نوعی سیستم خودکنترلی قائل باشد. یک انسان سالم باید بتواند اهداف خود را به صورت هدفمند کنترل کند. این اهداف به گونه‌ای تنظیم شده است که برای او منافعی را در پی داشته باشد و مضراتی را از زندگی او دفع کند، به نوعی شبیه همان رفتار تقوامحوری که در مضامین اسلامی به آن اشاره شده است.

فهمیه فرهمندپور افزود: عفاف قدرت کنترل نفس و خود کنترلی و خودمدیریتی نسبت به خواهش‌ها و نفس‌هاست و دامنه وسیعی دارد، اما در حالت عمومی مسئله عفاف را بیشتر در برابر مسائل جنسیتی و جنسی به کار می‌بریم، این در صورتی است که در اصل عفاف در همه شئون زندگی کاربرد دارد.

وی گفت: به الگوی نظام تربیتی یکپارچه نیاز داریم. زیست عفیفانه در یک فرآیند رشد وتربیت حاصل می‌شود، برای اینکه بتوانیم زیست عفیفانه داشته باشیم باید سبک زندگی ما، اسلامی باشد و برای این باید باور‌ها و ارزش‌های بنیادی دینی در فرد نهادینه شود و به صورت الگو‌های رفتاری در تصمیمات مهم فردی و اجتماعی او انتقال یابد.

فرهمندپور در بخش دیگری از سخنانش به ۲ چالش عرفی در موضوع علمی زیست عفیفانه اشاره کرد و گفت: چالش اول حرف‌هایی است که پشتوانه علمی ندارد و چالش بعدی در تنظیم گری نظامات اجتماعی است. ما نیازمند این هستیم که در مفهوم عفت و زیست عفیفانه از انحصار عفت جنسی عبور کنیم و چرخشی به معنای گسترده و یکپارچه عفت داشته باشیم و بدانیم عفت یک مفهوم کلان است که فقط در ارتباط با زنان مطرح نیست.

وی افزود: اگر عفت محور تربیتی باشد مهمترین جایی که این مهارت اتفاق می‌افتد، خانواده است و نظام‌های معمول تربیتی در خانواده‌های ما منجر به تربیتی عفیفانه نمی‌شود. شهوت و عفت یک مفهوم یکپارچه است و نظام تربیتی باید به اینها در کنار هم جهت دهد.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی خانواده و زنان اظهار کرد: همواره باید از خود سوال کنیم آیا ما سمت درست ایستاده ایم؟ مدیریت شهوت را باید به فرزندان بیاموزیم و گرنه سخن گفتن از زیست عفیفانه به یک شکل خاص یک خطای راهبردی است. ما در عرصه تربیتی به الگوی یکپارچه نیازمندیم.

نخستین همایش علمی زیست عفیفانه امروز با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با هدف ترویج نگاه علمی و پژوهشی به مقوله پوشش و حجاب به عنوان یکی از مسائل روز مورد بحث در حوزه زنان و خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر