صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۱ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

تأثیرات سرب موجود در اسباب‌‌بازی‌ بر کودکان

عضو گروه سم‌‌شناسی آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آلیاژ سرب باعث کم‌شدن رشد ذهنی کودک می‌شود و این اتفاق به صورت بلندمدت و به مرور زمان تحت تأثیر مصرف سرب موجود در اسباب‌بازی‌ها و محیط مسموم می‌شود.
کد خبر : 921688

 گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا - امید زحمتکش؛ سرب Pb یک فلز سنگین با عدد اتمی 82 در جدول تناوبی است. این عنصر نرم، چکش‌خوار و دارای رنگ خاکستری- نقره‌ای است.

سرب از دوران باستان شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است. از ویژگی‌های سرب می‌توان چگالی بالا، مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی و سمی بودن برای انسان و حیوانات را ذکر کرد.

کودکان بیشترین آسیب‌پذیری را نسبت به سرب دارند و تماس با سرب می‌تواند به مشکلات جدی رشد منجر شود.

بامداد ریاحی زنجانی عضو گروه سم شناسی آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه اکثر جواهرات فلزی و اسباب‌بازی که برای کودکان تولید می‌شود، دارای سرب است، گفت: تحقیقاتی که سال‌های گذشته انجام شده نشان می‌دهد در رنگدانه بسیاری از مداد رنگی‌ها و آبرنگ‌ها نیز مقداری سرب وجود دارد.

عضو گروه سم شناسی آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در تولید اجسام مختلف می‌توان سرب را با فلزات دیگر ترکیب کرد، گفت: در تولید اسباب بازی‌های نرم مثل ماشین‌های اسباب بازی برای انعطاف پزیری مقداری سرب به کار رفته است.

وی تاکید کرد: کودکان تا سن 15 سال در حال رشد ذهنی قرار دارند، آلیاژ سرب باعث کم شدن رشد ذهنی کودک می‌شود و این اتفاق به صورت بلند مدت و به مرور زمان تحت تاثیر مصرف سرب موجود در اسباب‌بازی‌ها و محیط مسموم می‌شود.

 

پرخاشگری کودکان می‌تواند ناشی از تماس با سرب باشد

ریاحی با اشاره به اینکه سمیت سرب به صورت مشکلات عصبی ظاهر ‌می‌شود، گفت: مسموم شدن توسط سرب در اثر ارتباط غیر مستقیم با این ماده موجب کاهش سطح یادگیری و هوش و حافظه کودکان می‌شود.

وی افزود: گاهی شاید کودک مسموم، علائمی مثل پرخاشگری از خود نشان دهد که متاثر از ارتباط بلند مدت کودک با ماده سرب است.

عضو گروه سم شناسی آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در اصل سرب موجود در خون هیچ تاثیر مثبتی در بدن ندارد و به عنوان یک ماده سمی شناخته می‌شود، ولی برای سطح کم خطر آن مقدار 10 میکروگرم در 100 سی‌سی خون مطرح شده است.

سرب موجود در آب در کمتر موردی موجب بیماری می‌شود

ریاحی تشریح کرد: سرب‌هایی که در بدن افراد بالغ و کودکان وجود دارد از طریق تنفس هوای آلوده، خوردن آب‌های آشامیدنی آلوده به بدن انسان وارد شود. همچنین ممکن است میزا کمی از سرب در برخی از میوه‌ها و سبزیجات که ما هرروز در حال خوردن آن‌ها هستیم نیز وجود داشته باشد.

جذب بیشتر سرب در کودکان نسبت به بزرگسالان

عضو گروه سم شناسی آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: دستگاه گوارشی بزرگسالان 10 درصد سربی را که طریق خوردن وارد بدن می‌شود را جذب می‌کند ولی در کودکان این مقدار به حدود 50 درصد می‌رسد که همین موضوع باعث حساسیت بیشتر این مقوله می‌شود.

وی افزود: خوردن سیر به صورت خام تاثیر بسیار بالایی در کاهش سرب خون و جلوگیری از مسمومیت ناشی از این ماده دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر