صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۱۰ - ۲۱ تير ۱۴۰۳
سجادی در گفت‌وگو با آنا:

چندجانبه‌گرایی و توازن در سیاست خارجی اولویت دولت جدید باشد

سفیر پیشین کشورمان در فیلیپین و ویتنام گفت: اگر دولت جدید می‌خواهد در سیاست خارجی موفق ظاهر شود باید سیاست‌های چندجانبه‌گرا و متوازن را مدنظر داشته باشد تا هم مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا بایستد و هم با دیگر کشورها همکاری سازنده داشته باشد.
کد خبر : 921615

سید کمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری و سفیر پیشین کشورمان در فیلیپین و ویتنام در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اولویت‌های سیاست خارجی دولت چهاردهم گفت: جمهوری اسلامی ایران راهبردهای مشخصی در زمینه سیاست خارجی دارد و این راهبردها ثابت هستند و نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد و آنها را نادیده گرفت و از سوی دیگر دولت جدید باید راهبردها و رهیافت‌هایی که مقام معظم رهبری در حوزه سیاست خارجی ارائه می‌دهند را هم مدنظر و در دستور کار داشته باشد.

وی افزود: یکی از این راهبردهای مهم موضوع حمایت از فلسطین است به ویژه در شرایطی که رژیم کودک‌کش اسرائیل بیش از هشت ماه مردم مظلوم غزه را تحت شدیدترین حملات قرار داده و دست به یک نسل‌کشی بزرگ در فلسطین زده است. دولت چهاردهم باید در اجماع‌سازی علیه رژیم صهیونیستی قوی ظاهر شود تا هرچه سریع‌ترین حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی پایان پذیرد.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه افزود: در گذشته سیاست نه شرقی و نه غربی را داشتیم ولی امروز این سیاست معنا و مفهوم دیگری پیدا کرده و دولت جدید باید درک عمیقی از این تغییرات داشته باشد. در حوزه سیاست خارجی لازم است به همسایگان و دیگر کشورهای مسلمان توجه جدی شود و توسعه روابط با اینها در اولویت سیاست خارجی دولت جدید قرار داشته باشد.

سجادی با اشاره به توسعه روابط با کشورهای شرق آسیا و روسیه گفت: چین و روسیه دوستان ما محسوب می‌شوند و نمی‌توان از اهمیت این دو قدرت جهانی غفلت کرد و از سوی دیگر در کنار توسعه روابط با چین و روسیه و کشورهای اسلامی باید با کشورهای دیگر هم همکاری مثبت و متوازنی برقرار کرد. 

وی با بیان ایکه نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت، تصریح کرد: تجربه نشان داده روابط ایران و غرب با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده و نمی‌توان مدام به غرب چشم دوخت و به همین منظور همه جوانب در سیاست خارجی را باید در نظر داشت و تک‌بعدی به سیاست خارجی نگریسته نشود.

سفیر پیشین کشورمان در فیلیپین و ویتنام بیان کرد: وزارت امور خارجه مجری سیاست‌های نظام است و من فکر نمی‌کنم تغییری در نوع نگرش این وزارتخانه به وجود آید و رهنمودهای مقام معظم رهبری را در نظر نگیرد. 

سجادی با بیان اینکه چندجانبه‌گرایی یک اصل مهم در سیاست خارجی است، گفت: عضویت ایران در شانگهای و بریکس به سیاست خارجی چندجانبه‌گرا و رشد آن کمک می‌کند و نباید از ظرفیت‌ این سازمان‎ها غفلت شود. من فکر می‌کنم دولت جدید به موضوع توجه خواهد داشت و آنها را پیگیری خواهد کرد. اگر دولت جدید به دنبال توسعه رابطه با کشورهاست به جرئت می‌توان گفت بریکس و شانگهای بستر خوبی محسوب می‌شوند و در مقابله با سیاست‌های یکجانبه آمریکا کارساز هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر