صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جلیقه خنک‌کننده جدیدترین راهکار شخصی برای تابستان

مبتکران، پوشیدن «جلیقه خنک‌کننده» را به عنوان راهکاری خلاقانه، نوین و شخصی برای خنک شدن در تابستان گرم ارائه کرده‌اند.
کد خبر : 921580

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیواطلس، یک شرکت دانش‌بنیان جلیقه خنک کننده و سبک وزنی به نام «کوجَک» «Koojack» تولید کرده است که از فناوری نیمه رسانا و با فشار یک دکمه برای ایجاد اثر خنک کنندگی از طریق وصله‌های داخلی استفاده می‌کند.

مجریان این طرح می‌گویند این جلیقه بر اساس اثر ترموالکتریک طراحی شده به طوری که وقتی یک طرف وصله سرد می‌شود طرف دیگر گرما آزاد می‌کند.

در این جلیقه 6 وصله خنک کننده، فَن مخصوص به خود را برای آزادسازی گرما دارند و وقتی این 6 فن با هم کار می‌کنند، سیستم خنک کننده به طور چشمگیری می‌تواند خنکی ایجاد کند. در این پوشش جدید که می‌توان خنکی را حدود سه تا پنج ثانیه احساس کرد، یک سیستم کنترلی تعبیه شده است که می‌تواند به منظور ایجاد «راحتی تمام عیار» دما را در ۲۵ درجه سانتیگراد حفظ کند. طراحان در حال بررسی قابلیت کنترل دمای قابل تنظیم هستند.

این جلیقه از پلی استر قابل تنفس تولید شده است و گفته می‌شود از «مواد موثر رسانای گرما و ساختاری با طراحی خوب برای توزیع یکنواخت خنک کننده» استفاده می‌کند. 

برای این جلیقه دو جیب زیپ دار جانمایی شده است که در جیب چپ در یک رابط برای کابل کشی به باتری قابل حمل پنج هزار (mAh) برای تامین برق سیستم خنک کننده وجود دارد و وسایل ضروری کوچک را می‌توان در جیب دیگر قرار داد. با هر بار شارژ این پاوربانک، می‌توان دو ساعت خنک شد.

این فن‌ها به LED مجهز شده اند از این رو می‌توانند به دید دوچرخه سواران یا دوندگان در نور کم کمک کنند. این جلیقه در شش سایز برای طیف وسیعی از کاربران عرضه می‌شود و می‌توان آن را با دست یا ماشین لباسشویی شست و برای این کار کافیست ابتدا فن‌های بیرونی را جدا کرده و از نبود باتری در جیب اطمینان حاصل کرد. خود فن‌ها را می‌توان با استفاده از یک پارچه مرطوب و برس نرم تمیز نگه داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر