صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۴ - ۱۹ تير ۱۴۰۳

از رونالدو و کروس تا ساکا، سالیبا و سیمون؛ برنده و بازندگان دور یک چهارم نهایی یورو 2024 کدام ستاره‌ها بودند؟

مرحله یک چهارم نهایی یورو 2024 هم انجام شد که یکسری ستاره‌ها در آن، خوش درخشیدند و عامل صعود نام گرفتند، اما بازیکنان بزرگی هم بودند که کم‌فروغ ظاهرشده و نتوانستند مانع حذف تیم کشورشان شوند.
کد خبر : 921387

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری علم و فناوری آنا، وقتی  کلمن تورپین، داور فرانسوی سوت پایان مسابقه هلند و ترکیه را به صدا درآورد، نه فقط نتیجه این بازی جام ملت های فوتبال اروپا مشخص بود، بلکه پرونده دور یک چهارم نهایی یورو 2024 نیز بسته شد؛ البته که در این مرحله حساس، اتفاقات مهمی رخ داد. از جمله در بازی پرهیجان آلمان، میزبان جام در پایان 120 دقیقه نبرد تماشایی 2 بر یک مغلوب اسپانیا شد؛ جدالی که به زعم خیلی از کارشناسان، باید در فینال جام انجام می شد!

یا پرتغال با کریستیانو رونالدو، کاپیتان و فوق ستاره اش در پایان 120 دقیقه نبرد و کسب تساوی بدون گل در ضربات پنالتی 5 بر 3 شکست و حذف دردناکی مقابل فرانسه داشت. مشابه این اتفاق در جدال انگلیس و سوئیس هم رخ داد. زیرا دو تیم در پایان 120 دقیقه به تساوی یک بر یک رسیدند که در ضربات پنالتی «سه شیرها» 5 بر 3 از سد سوئیس عبورکردند. هلند هم برخلاف 3 مسابقه ماراتن گونه این مرحله، در 90 دقیقه کار را مقابل ترکیه با کسب برد 2 بر یک تمام کرد. حالا با این بازی ها، اسپانیا به نبرد بزرگ دیگری با فرانسه در نیمه نهایی(سه شنبه 19 تیر – ورزشگاه آلیانتس آرنا مونیخ ) رسیده، در حالیکه انگلیس نیز برای تحقق رویای قهرمانی باید با هلند (چهارشنبه 20 تیر- ورزشگاه زیگنال ایدوناپارک دورتموند ) دیدار کند.

*مرحله‌ای پرهیجان اما نه با کیفیت بالا!

دور یک چهارم نهایی با تمام افت و خیزهایش خاتمه یافت و یورو 2024 به مرحله سرنوشت ساز تری واردشد.البته باید اذعان کرد این، دوره ایی« با کیفیت فوق العاده» نبود. هر چند در پایانش گروهی از تیم ها و هواداران شان، غرق در شادی شدند و برخی دیگر به غم و اندوه رسیدند. در این مرحله هر چند انگلیس و فرانسه نسبت به یک هشتم نهایی و مرحله گروهی، کمی بهتر شدند، اما به قول «ماتئوس هاوروت»، گزارشگر قدیمی تلویزیون لهستان، همچنان «تنبل و بی رمق» نشان دادند. هلندی ها هم با وجود مشکلات بزرگی که داشتند، از سد ترکیه گذشتند. در واقع رضایت بخش ترین مسابقه این مرحله، همان نبرد دو تیم برتر جام یعنی آلمان و اسپانیا بود که 120 دقیقه تماشاگران دو تیم را به وجد آورد. هرچند که ژرمن ها از جامی خانگی با اشک بیرون رفتند.

البته از نظر فردی، مرحله یک چهارم نهایی برای خود «برنده» و «بازنده» هایی هم داشت که در ادامه گزارش به آن می پردازیم:

برنده :بوکایو ساکا(انگلیس)

بدون حضور او و قابلیت هایش، احتمالا اعضای تیم ملی انگلیس باید قید صعود به دور نیمه نهایی را می زدند و بعد از بازی با سوئیس چمدان های خود را برای بازگشت به وطن می بستند. زیرا ساکا، وینگر تکنیکی عضو آرسنال، از همان دقیقه اول، تنها بازیکن با کیفیت خط حمله تیمش بود. بوکایو بارها از جناح راست، فرارکرد، مدافع مستقیمش را جاگذاشت، به عمق زد، پاس داد، شوت زد و تلاش کرد ستاره های بی حال دیگر تیمش را بیدارکند! در پایان، تلاش او نیز به ثمر نشست. زیرا وقتی تیمش یک بر صفر از سوئیسی ها عقب افتاد، با زدن شوتی محکم از موقعیتی سخت، ریسک کرد و آن را به قعر دروازه حریف فرستاد. با این گل بود که «سه شیر» از حذف نجات یافت و به وقت اضافه 30 دقیقه ای و ضربات پنالتی رفت. در ضیافت پنالتی ها هم برخلاف یورو 2020 که ناکام در زدن ضربه بود، توپش را بی عیب و نقص به قعر دروازه یان زومر، گلر حریف فرستاد. او این چهار سال را به خاطر هدردادن آن ضربه  پنالتی یوروی قبلی، بی رحمانه مورد تمسخر و توهین خیلی ها قرارگرفت. با این همه عصر شنبه در بازی که در ورزشگاه فولکس پارک هامبورگ انجام گرفت و در آن هری کین و فیل فودن خوب نبودند، «نجات دهنده» تیم کشورش شد.

به این دلیل حتی به عنوان بازیکن برتر آن دیدار انتخاب شد. بعد هم به خبرنگاران گفت:

«این اتفاقی خاص بود. آخرین باری که در یورو و در موقعیت ضربات پنالتی قرارگرفتیم، همه می دانیم چه اتفاق تلخی برایمان رخ داد.»

وی افزود:«به خدا ایمان دارم و از او خواستم که از آن  فضای ناراحت کننده خارج شوم. امروز از این موهبت استفاده کردم و حالا هم بسیار خوشحالم.»

*برنده:اونای سیمون(اسپانیا)

دروازه بان 27 ساله عضو  اتلتیک بیلبائو احتمالا جذاب ترین چهره برای رسانه ها نیست. چون در کشوری مثل اسپانیا شما اگر ابرقدرتی هم در دروازه باشید، نشریاتی مثل آس، مارکا و ال موندو، از بازیکنان خط میانی و حمله چهره یک فوق ستاره می سازند. با این همه سیمون ثابت کرد که چه گلر درجه یکی است و کارش را هم به خوبی می داند. او در واقع قهرمان بازی با آلمان بود. اگر در دروازه تیمش قرارنداشت، مشخص نبود که تیم اسپانیا چه سرنوشتی پیداکند .بارها مقابل حملات تیم میزبان، یک تنه خوش درخشید و به عنوان مثال چند مرتبه کای هاورتس، مهاجم ژرمن ها را ناکام گذاشت. تنها باری که نتوانست جلوی فرصت های تیم آلمان را بگیرد، همان گل دقیقه 89 ویرتس بود. در مورد او روزنامه سان انگلیس نوشت:باید این واقعیت را پذیرفت که بدون سیمون دیواره دفاعی اسپانیا سریع فرو می ریخت. بارها ناجی تیمش شد و در شرایطی که بازی یک بر یک بود، ضربه محکم سر نیکلاس فولکروگ را دفع کرد تا تیمش عقب نماند. به همین خاطر بودکه بعد از بازی مورد تشویق هواداران لاروخا در ورزشگاه قرارگرفت.

*برنده: ویلیام سالیبا(فرانسه)

تیمی به اسم فرانسه، نایب قهرمان جام جهانی 2022 و فاتح جام جهانی 2018 در خط حمله از فورواردهای مثل کیلین امباپه، کولو موانی و گریزمان بهره گیرد و اینقدر تنبل باشند که حوصله تماشاگر سر برود؟ اگر تا به اینجا یورو 2024 خط آتش آبی پوشان تعریفی نداشته، در عوض در خط دفاع، بازیکنانی پرجنب و جوش حضور داشته اند که توسط «ویلیام سالیبا» رهبری شده اند. به واقع هر فوتبالدوستی که طرفدار «خروس ها» است، باید قدردانی ویژه ای از این مدافع عضو ارسنالی کند. زیرا در بازی با پرتغال و مقابل مهاجمانی مثل کریستیانو رونالدو، لگدخورد، مورد خطا واقع شد، آسیب دید، دفاع را جمع و جور کرد، اما فاتح دوئل ها شد تا توپی از این خط عبورنکرده و دروازه تیمش تهدید نشود.

طبق آماری که سایت تی ان تی اسپورت ارائه کرد، سالیبا مقابل پرتغال 49 پاس داد که 48 تای آن به بازیکن خودی رسید. میزان دقت پاس اش 98 درصد بود. 8 مرتبه دفاع را جمع کرد.2 بار نیز توپ های بلوکه شده را دفع کرد و 4 قطع توپ  داشت. یک موقعیت گل نیز خلق کرد و هیچگاه مغلوب دریبل بازیکن حریف نشد. اگر دیده می شود که شاگردان «دیدیه دشان» در این جام هنوز در جریان بازی دروازه شان بازنشده، باید بیش از هرکسی ممنون و قدردان این مدافع باهوش، فداکار و جوان باشند.

*بازنده:تونی کروس(آلمان)

تونی کروس، بهترین پاسور بازی ها دستش از جام دورماند. هافبک 34 ساله که بیشترین تعداد پاس ها را در بازی ها داد و به عنوان «مهندس و نابغه پاس» بازی ها شناخته می شد، می خواست در چند روز باقیمانده دوران حرفه ای اش با قهرمانی به فعالیت خود خاتمه دهد. او که در 10 سال گذشته در خط میانی رئال مادرید بازی کرد، چند هفته قبل به صورت رسمی گفت که در 34 سالگی و در اوج آمادگی با فوتبال خداحافظی می کند و مسابقات یورو  آخرین بخش از دوران ورزشی اش خواهد بود. از این رو می خواست «جام در دست» کفش هایش را مقابل هموطنان خویش بیاویزد.

در بازی با اسپانیا اما دو خطای عجیب روی «پدری» و «یامال» کرد که ممکن بود کارت زرد و قرمز  هم بگیرد. تحت تاثیر فشار پیکارها، آن بازی منظم همیشگی را ارائه نکرد و حتی نتوانست روی ضربات ایستگاهی خطری روی دروازه ماتادورها ایجادکند. بعد هم که تیم کشورش با وجود شایستگی مغلوب اسپانیا شد و در آخرین بازی عمرش، به عنوان بازنده رفت! هرچند که همه تماشاگران حاضر در ورزشگاه در پایان بازی او را تشویق کردند که وداعش خیلی هم به تلخی نزند.

*بازنده :کریستیانو رونالدو(پرتغال)

ابرستاره فوتبال پرتغال و جهان با اشک و ناراحتی از مسابقات یورو رفت. رونالدو در 39 سالگی و شرایطی که آخرین حضورش را در یک دوره جام ملت ها تجربه کرد، این تورنمنت را حتی بدون یک گل زده در جریان بازی به پایان رساند. در حالیکه در 5 یورو قبلی گلزن بود. در دیدار مرحله یک چهارم نهایی با فرانسه ، ویلیام سالیبا به او اجازه نداد که حتی یک ضربه در چارچوب بزند. آنقدر نقش او در این بازی مثل پیکارهای دیگر کمرنگ بود که روزنامه آبولا کشورش نوشت پرتغال یک بازیکن کمتر از حریف در زمین داشته است. به این ترتیب ماجراجویی رونالدو در آخرین تورنمنت اروپایی اش بدون گل و با حذف تیم کشورش خاتمه یافت.

*بازنده: کای هاورتس(آلمان)

در جریان یک بازی سطح بالای فوتبال، یک مهاجم مگر چند بار صاحب موقعیت گلزنی می شود؟ این سئوالی بود که خیلی ها بعد از بازی آلمان و اسپانیا در مورد کای هاورتس، مهاجم 9 دروغین ژرمن ها از خود می پرسیدند. چون در این بازی حساس که لژیونر 25 ساله آرسنالی می توانست دست تیم کشورش را برای صعود به دور نیمه نهایی بگیرد، صاحب 4 موقعیت عالی برای گلزنی شد اما هیچیک را به گل تبدیل نکرد. به همین خاطر بود که ضعیف ترین نمره بازی را از رسانه  های کشورش به عنوان بازنده این جدال دریافت کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر