صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خلق مغز‌های انسانی رشدیافته در محیط آزمایشگاهی

دانشمندان چینی در جدیدترین تابوشکنی‌های علمی خود، نخستین مغز‌های رشدیافته در آزمایشگاه را خلق کرده‌اند؛ دستاوردی که موجب وحشت جامعه علمی جهان شده است.
کد خبر : 921341
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اکو نیوز ، پس از اجرای پروژه نورالینک ایلان ماسک، اکنون چین یک گام فراتر رفته و مغز‌هایی را با ویژگی‌های خارق العاده در آزمایشگاه ایجاد کرده است. این پیشرفت این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا این هوش می‌تواند از هوش انسانی پیشی بگیرد یا خیر.
 
آمریکا نورالینک دارد، اما چین چیز بهتری دارد: اولین «مغز انسانی رشد یافته در آزمایشگاه»
 
چین اکنون نسخه نورالینک خود را دارد: یک رابط مغز و کامپیوتر یا BCI با فناوری به نام «نیو سایبر» «Neucyber». نیوسایبر که نخستین بار توسط گروهی از دانشمندان فقید چینی، طراحی و ساخته شد، پیش بینی می‌شود دامنه مهندسی عصبی را متحول کند و در این فرآیند، کارایی مغز انسان را تحت الشعاع قرار دهد.
 
نیوسایبر یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های BCI است که از شبکه‌ای از تعدادی میکروالکترود وارد شده به مغز تشکیل شده است. هدف آنها همچنین ایجاد یک رابط فیزیکی با بافت عصبی به منظور برقراری یک تعامل دو طرفه با مغز و سایر دستگاه‌های الکترونیکی است.
 
ویژگی‌های کلیدی نیوسایبر عبارتند از؛
 
  • طراحی مینیاتوری: کل سیستم نیوسایبر، حتی واحد کنترلی که کاشته می‌شود، کوچکتر از یک دانه برنج است، بنابراین آن را در میان قابل حمل‌ترین دستگاه‌های PEB و BCI در بازار قرار می‌دهد.
  • آرایه الکترودی با چگالی بالا: نیوسایبر دارای یک آرایه الکترودی رکوردشکن یک میلیونی است که امکان ضبط و تحریک همزمان با یک میلیون نورون را دارد که معادل کل قشر مغز است.
  • ارتباطات بی سیم: سیستم نیوسایبر مجهز به فناوری بی سیم است بنابراین امکان انتقال بلادرنگ داده‌ها و کنترل از راه دور به صورت بی سیم را فراهم می‌کند.
  • عملیات خودمختار: نیوسایبر می‌تواند به طور مستقل کار کند. می‌تواند نحوه عملکرد خود را بر اساس سیگنال‌های عصبی کاربر به روزرسانی و اصلاح کند، که نشان می‌دهد الزاما نیازی به نظارت دقیق ندارد.
 
نیوسایبر می‌تواند آنچه را که ما در مورد تفکر انسان می‌دانیم تغییر دهد. این در مورد هوش نیست، بلکه در مورد این عملکرد‌هاست.
 
این مغز آزمایشگاهی به لطف ابزارها به ویژگی‌های پیشرفته‌ای به دست یافته که به او اجازه می‌دهد در کار‌های مختلف شناختی و فیزیکی بر بشریت غلبه کند.
 
برخی از زمینه‌هایی که نیوسایبر در آنها بی نظیر است عبارتند از:
  • رابط نیوسایبر با مغز انسان، آن را در موقعیتی قرار می‌دهد که می‌تواند داده‌ها را با میزان بسیار بالاتری نسبت به مغز انسان بازیابی و تجزیه و تحلیل کند. این به طور خاص به گونه‌ای طراحی شده است که از نظر ذخیره سازی داده‌ها و ارائه اطلاعات از دقت بسیار بالایی برخوردار باشد که بسیاری می‌توانند آن را برای افزایش حافظه و پردازش اطلاعات مفید بدانند.
  • نیوسایبر می‌تواند مستقیما با گیرنده‌های عصبی کاربر تعامل داشته باشد و این امکان را فراهم می‌کند که حساسیت حواس را افزایش دهد. کاربر قادر خواهد بود جهان را به شیوه‌های شگفت انگیزی ببیند که با روش‌های عادی قابل دسترسی نیستند. این علاوه بر اِعمال آن در مناطقی از طیف الکترومغناطیسی است که برای انسان نامرئی است.
 
توانایی‌های اولین «مغز‌های رشد یافته در آزمایشگاه» چینی
 
طبق آخرین گزارش ها، نیوسایبر معیار‌های عملکرد زیر را نشان داده است:
  • ظرفیت حافظه: یک اگزابایت (۱ میلیارد ترابایت)، که مقدار داده‌ای است که می‌تواند در مغز مدیر ACT IT ذخیره شود.
  • سرعت پردازش اطلاعات: یک زتافلاپ (یک در ۱۰ به توان ۲۱)، در حالی که گفته می‌شود عملکرد مغز انسان تقریبا ۱۰۰ ترافلاپس (یک در ۱۰ به توان ۱۴) است.
  • زمان واکنش: ۰.۱ میلی ثانیه سریعتر از متوسط مغز انسان، که حدود ۲۰۰ میلی ثانیه طول می‌کشد تا واکنش نشان دهد.
  • کنترل دقیق: این مغز اندام‌های رباتیک را با دقت ۰.۰۱ میلی متر کنترل می‌کند، و این یعنی بسیار دقیق‌تر از ماهرترین دست‌های انسانی.
این پیشرفت جدید دانشمندان چینی که به طور رسمی که نیوسایبر نامیده می‌شود، می‌تواند چیزی بیش از یک رقابت برای پیشی گرفتن از ایلان ماسک و ربات‌ها باشد، اگرچه، واقعیتی که جهان را نگران می‌کند صرفا تجاری نیست. مساله اینجاست که انقلاب هوش مصنوعی تا کجا پیش خواهد رفت؛ هوشی که اکنون قادر است به تنهایی «فکر» کند و در ارتباطات عصبی از ما پیشی بگیرد. این تنها پروژه‌ای نیست که این کشور آسیایی در دست اجرا دارد. به زودی مورد بحث برانگیزتر دیگری را خواهید دید که حتی سازمان جهانی بهداشت را خشمگین کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر