صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دوئل اپل و گوگل بر سر مرورگر‌ها/ صد‌ها میلیون کاربر آیفون ردیابی می‌شوند

گوگل قصد دارد سهم بیشتری از بازار پرسود محصولات اپل را به دست بیاورد و برای این هدف، کاربران آیفون را ترغیب می‌کند که به جای مرورگر سافاری از کروم استفاده کنند. تبلیغات و کشمکش‌های دو کمپانی بر سر این موضوع به تازگی جنجالی شده است.
کد خبر : 921215

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ گوگل در تلاش است کاربران آیفون را از اپلیکیشن‌های اپل به اپلیکیشن‌های خودش سوق دهد که در این صورت هر روز کاربران بیشتری را به ماشین داده‌های خود اضافه می‌کند. تبلیغات تند اپل که چند هفته پیش با مضمون پایان دادن به استفاده از گوگل کروم در اینترنت ظاهر شد، بر وضعیت ۳۰۰ میلیون کاربر آیفون تأثیری جدی خواهد داشت.

دلیل آنکه ادعا می‌شود تبلیغات اپل به گوگل کروم ضربه می‌زند، آن است که فقط ۳۰ درصد از دارندگان آیفون از مرورگر کروم استفاده می‌کنند و این یک مشکل جدی برای گوگل است. اپل حتی همین ۳۰ درصد را هم نمی‌خواهد و مایل است همه کاربران آیفون از سافاری استفاده کنند.

سهم‌خواهی گوگل از آیفون

بر اساس گزارش‌ها، گوگل برای خود یک هدف تعیین کرده است: افزایش سهم جستجو‌های آیفون با استفاده از برنامه‌های خود که در حال حاضر ۳۰ درصد است و قصد دارد آن را به ۵۰ درصد برساند. یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که این آمار معادل ۷۰۰ میلیون از ۱.۴ میلیارد آیفون در سراسر جهان را شامل می‌شود که به جای مرورگر سافاری (ویژه آیفون) به طور منظم از برنامه‌های خود گوگل (عمدتاً کروم) استفاده می‌کنند.

ردیابی صد‌ها میلیون کاربر

اگر شما کاربر آیفون باشید و مرورگر پیش‌فرض خود را از سافاری به کروم تغییر دهید به هر طریق ردیابی می‌شوید. با نصب مرورگر کروم روی آیفون خواهید دید که مدام شما را وادار می‌کند که آن را به پیش فرض همیشگی دربیاورید. گوگل برای رسیدن به این هدف، تقریباً به ۳۰۰ میلیون کاربر آیفون دیگر نیاز دارد تا کروم را از طریق سافاری به کار گیرند.

تبلیغات سافاری علیه کروم و پیام‌های اپل دلایل جالبی دارند که رابطه‌ای عجیب دو غول اکوسیستم سیار را شکل می‌دهد. ناسازگاری جمنای با آی اُ اس ۱۸ یکی از این ماجرا‌های پرسروصدا بوده است، اما موضوع مرورگر‌ها بیشترین اهمیت را دارد چرا که گوگل میلیارد‌ها دلار برای جستجوی پیش‌فرض در سافاری به اپل می‌پردازد و هر دو کمپانی از آن سود می‌برند.

سافاری بهتر است یا کروم؟

حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا واقعاً سافاری بهتر از کروم است؟ در مجموع باید گفت: بله. مدل کسب‌وکار گوگل بر اساس ردیابی و جمع‌آوری داده‌های کاربران با هدف بازاریابی و تبلیغات است، در حالی که فعالیت سافاری مبتنی بر حفاظت از حریم داده‌های خصوصی است، بهخصوص در مورد اثر انگشت کاربر و ردیابی شخص ثالث.

اگر از جستجوی گوگل در سافاری استفاده کنید از طریق آن، عبارت‌ها و نتایج جستجو را به گوگل منتقل می‌کنید. اما با وجود تأخیر‌های گوگل در حذف کوکی‌های شخص ثالث، کاربران آیفون به‌خوبی از ردیابی بین‌سایتی مصون هستند. حفاظت از ردیابی، نوعی تنظیم جهانی در آی اُ اس است که اگر مایل نبودید ردیابی شوید این تنظیم در کروم نیز اعمال می‌شود. اما اگر از کروم استفاده می‌کنید در میدان گوگل هستید و به آن اجازه می‌دهید که کار‌های شما را بدون نیاز به کوکی‌های شخص ثالث ببیند.

گوگل درآمد‌های هنگفتی را از جستجو به دست می‌آورد و با توجه به اینکه کاربران آیفون به طور کلی درآمد بیشتری برای گوگل دارند و هزینه بیشتری می‌کنند، این نوع از جستجو بسیار سودآور است. اما با حرکت به سمت هوش مصنوعی، جستجو در حال تغییر است.

این گزارش از مجله فوربس به فارسی ترجمه شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر