صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
محققان:

زمین ۷ شبه قمر عجیب دارد

دانشمندان برای نخستین بار کشف کردند سیاره زمین دارای هفت شبه قمر است.
کد خبر : 921144

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، پژوهشگران در تحقیقات اخیر خود دریافتند، زمین دارای۷ قمر نیمه-دنباله‌ای عجیب است که به آنها «شبه قمرها» گفته می‌شود. 

این شبه قمر‌ها از نظر ابعاد و مدار حرکتی، بسیار متفاوت از ماه هستند. دانشمندان به تازگی کشف کرده‌اند که این اجرام آسمانی، در مسیر خود حول زمین قرار دارند، اما مدار آنها به طور کامل حول زمین نیست.

دانشمندان پیشنهاد کرده‌اند که نام‌گذاری یکی از این جرم‌های آسمانی به عنوان «شبه قمر» به عموم مردم واگذار شود تا به این پدیده علمی جذاب جلب توجه شود. شرکت کنندگان می‌توانند در مراحل مختلف نام‌گذاری این شبه-قمر، نظرات خود را اعلام کنند. 

این فرصت می‌تواند موجب افزایش آگاهی عمومی درباره اکتشافات جدید در زمینه اجرام آسمانی حول زمین شود.

احتمالاً شبیه به دست آوردن یکی از آن کاشی‌ها در بازی زندگی است. معمولاً به اشیا در فضا دو نام داده می‌شود که یکی از آنها نام رسمی است.

محققان به نام‌گذاری دقیقی نیاز دارند تا مطمئن شوند فهرست سیاره‌های فراخورشیدی و مراجع سیاه‌چاله‌هایشان سازگار، قابل انتقال و واضح است.


این شبه‌قمر‌ها به عنوان قمر‌های نیمه‌پایدار شناخته می‌شوند و تحت تأثیر گرانش زمین قرار دارند و حرکت نامنظمی را انجام می‌دهند. 

دانشمندان تاکید می‌کنند، نامیده شدن یکی از این شبه‌قمر‌ها بر اساس پیشنهادات عمومی و جدی می‌تواند یک فرصت فوق‌العاده برای جامعه علمی و علاقه‌مندان به فضا باشد.

 اتحادیه بین‌المللی نجوم که بر روش‌های نام‌گذاری اجرام و پدیده‌های آسمانی نظارت می‌کند، از عموم مردم دعوت می‌کند تا ایده‌هایی را برای نام یکی از شبه قمر‌های زمین ارائه دهند. در حال حاضر، این جرم ۲۰۰۴ GU۹ یا سیارک ۱۶۴۲۰۷ نام دارد، اما به آن ماه لقب داده‌اند، زیرا به جزر و مد‌های گرانشی سیاره زمین مانند ماه واکنش نشان داده است. با این حال، ۲۰۰۴ GU۹ یک شبه قمر است، زیرا مدار آن توسط نیرو‌های دیگر کنترل می‌شود و آن را ناپایدار می‌کند. 

محققان شرح می‌دهند، این جرم در واقع همیشه در گوشه منظومه شمسی معلق نیست و احتمالا پس از سال ۲۶۰۰ یا بیشتر، انتظار می‌رود که از حالت فشرده خارج شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر