صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
همزمان با شب اول محرم؛

مقبره محتشم کاشانی غبارروبی شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان از آیین غبارروبی مقبره محتشم کاشانی، همزمان با شب اول محرم خبر داد.
کد خبر : 920990

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا عبدالله‌زاده گفت: در تقویم، روز اول محرم به عنوان روز برزگداشت محتشم کاشانی نامگذاری شده است. ترکیب بند عاشورایی محتشم کاشانی که با مَطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» شروع می‌شود، طلایه دار شعر و ادبیات عاشورایی، قرن‌ها زینت بخش تکایا و حسینیه‌ها شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان، ترکیب بند محتشم کاشانی را به عنوان مشهورترین سوگ سروده آیینی شعر فارسی دانست که پیوسته مورد توجه شاعران فارسی زبان و دلباختگان حضرت سیدالشهدا (ع) بوده و اذعان داشت: این سوگنامه بیش از یک شعر بر فرهنگ و زبان ما اثر گذاشته و در میان شاعران شیعه و مدیحه سرایان، از محتشم کاشانی به عنوان نام آورترین شاعر عاشورایی نام برده می‌شود.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان کاشان اذعان داشت: شعر محتشم از معدود آثاری است که در طول تاریخ باعث توسعه فرهنگ و هنر عاشورایی شده و استفاده از آن برای بزرگداشت حماسه کربلا در داخل و خارج کشور، واجد شرایط ثبت در فهرست معنوی بود که این ترکیب بند، به عنوان گنجینه میراث شفاهی با گستره و موضوع فرهنگی ناملموس دیماه سال ۱۳۹۷ در فهرست میراث ناملموس ثبت شد.

عبداله زاده ادامه داد: به همین مناسبت و آغاز محرم با حضور مسئولین شهری، دوست‌داران و عزاداران اباعبدالله الحسین (ع)، مقبره این شاعر بزرگ ملی با گلاب ناب قمصر شتشو و عطرافشانی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر