صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نگهبان نامرئی متجاوزان را شناسایی می‌کند/ تبدیل سیگنال‌ وای‌فای به رادار امنیتی

محققان یک سیستم جدید طراحی کرده‌اند که می‌تواند از شبکه‌های وای فای برای شناسایی مزاحمان فیزیکی استفاده کند.
کد خبر : 920758

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیواطلس، امنیت وای فای (Wi-Fi) معمولاً به معنای دور نگه داشتن مزاحمان مجازی از شبکه شماست، اما یک سیستم جدید ادعا می‌کند که می‌تواند از شبکه‌های وای فای برای شناسایی مزاحمان فیزیکی استفاده کند. سیستم هشدار خانگی «وای فای گمجی» (Wi-Fi Gamgee) می‌تواند یاد بگیرد که افراد و حیوانات خانگی را که متعلق به آنجا هستند شناسایی کند و به شما در مورد غریبه‌ها یا شاید حتی زمین خوردن یک فرد مسن به شما هشدار دهد.

خانه‌های ما مملو از سیگنال‌های وای‌فای نامرئی است که تلفن‌ها، لپ‌تاپ‌ها، لامپ‌ها، یخچال‌ها و اساساً هر چیز دیگری را که امروزه می‌توان «هوشمند» نامید، به هم متصل می‌کند. در حالی که ما نمی‌توانیم این سیگنال‌ها را ببینیم یا احساس کنیم، اما در حین حرکت در خانه بر آنها تأثیر می‌گذاریم.

نکته جالب اینجاست که تحقیقات اخیر نشان داده الگوریتم‌های تخصصی می‌توانند برای تجزیه و تحلیل سیگنال‌های وای‌فای منعکس‌شده و شناسایی افراد در یک اتاق، حتی از طریق دیوارها، استفاده شوند. پیشرفت‌های بیشتری برای تمایز افراد بر اساس قد، شکل بدن یا حتی نحوه راه رفتن و شمارش حداکثر ۲۰ نفر در یک اتاق انجام شد.

اکنون یک استارت‌آپ هلندی به نام «گمجی» در حال استفاده از این فناوری در محصولات مصرفی است. سیستم هشدار وای فای خانه از مجموعه‌ای از روتر‌ها تشکیل شده است که یک شبکه مش را تشکیل می‌دهند که اول از همه اتصال اینترنتی قابل اعتماد را در سراسر خانه تضمین می‌کند. اما عملکرد اصلی آن این است که آنها می‌توانند حرکت را با کمک الگوریتم‌های داخلی تشخیص دهند.

به گفته این شرکت، یک مرحله آموزش دو هفته‌ای به سیستم امکان می‌دهد تا یاد بگیرد که اثر بدن ساکنان، بازدیدکنندگان معمولی، حتی بچه‌ها و حیوانات خانگی را تشخیص دهد. پس از آن، حرکات ناآشنا اعلانی را برای کاربر ایجاد می‌کند و به او اجازه می‌دهد یک مهمان جدید را برچسب بزند یا به او هشدار دهد که یک مزاحم احتمالی، حتی تا اتاق خاص یا بخشی از خانه‌ای که در آن است. مورد استفاده دیگری که محققان به آن اشاره کردند کاوش به معنای نظارت بر حرکت افراد مسن در اطراف خانه هایشان و هشدار دادن به اعضای خانواده در صورت سقوط یا زمین خوردن است.

سیستم تشخیصی که از طریق یک برنامه کنترل می‌شود، می‌تواند همیشه یا فقط زمانی که از خانه خارج می‌شوید اجرا شود. نیازی نیست خودتان هیچ دستگاه وای فایی را حمل کنید و دستگاه همه چیز را از روی سیگنال‌هایی که ارسال می‌کند تشخیص می‌دهد.

این دستاورد ممکن است از منظر حفظ حریم خصوصی کمی ترسناک به نظر برسد، اما گمجی اصرار دارد که تمام داده‌های حرکتی در خود روتر‌ها پردازش و ذخیره می‌شوند و هرگز در فضای ابری ذخیره نمی‌شوند. با این حال، این ایده که می‌توانید «تاریخچه حرکت» را مرور کنید، از جمله اینکه اعضای خانواده چه زمانی و برای چه مدت به کدام اتاق رفته‌اند، کمی ناراحت کننده است.

سیستم هشدار خانه وای فای گمجی در حال حاضر به دنبال تامین مالی در ایندگوگو است، جایی که با تعهد ۲۹۵ یورویی (حدود ۳۲۰ دلار آمریکا) مجموعه‌ای از سه روتر یا ۳۴۵ یورو (۳۷۴ دلار) برای چهار نفر به شما ارائه می‌هد. اگر همه چیز خوب پیش برود، حمل و نقل باید در ژانویه ۲۰۲۵ آغاز شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر