صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد؛

ارزیابی محصولات در آزمایشگاه هوش مصنوعی/ غفلت از هوش مصنوعی و کوانتوم باعث عقب‌ماندگی می‌شود

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هدف از راه‌اندازی آزمایشگاه هوش مصنوعی از بین بردن فاصله بین سرویس‌ها، کاربرد‌ها و حاکمیت است.
کد خبر : 920362

سیدمحمد رضوی زاده رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا درباره راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه هوش مصنوعی در پژوهشگاه فاوا توضیح داد: قبل از تشکیل شورای ملی راهبری هوش مصنوعی و مرکز ملی هوش مصنوعی ما در پژوهشگاه  ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کردیم. آذر سال گذشته شورای ملی هوش مصنوعی تشکیل شد و چند ماه بعد مرکز ملی هوش مصنوعی و اخیراً هم سازمان هوش مصنوعی افتتاح شد که اقدامات را به صورت جدی‌تر و هدفمند دنبال می‌کند.

وی گفت: در بحث رگولاتوری هوش مصنوعی توانستیم نسخه اولیه سند ملی هوش مصنوعی را تدوین کنیم ولی در کنار آن در زمینه‌های مختلف استانداردسازی، کاربرد‌ها و توسعه دانش هوش‌مصنوعی فعالیت خود را ادامه دادیم. یکی از حوزه‌هایی که به صورت جدی دنبال می‌کردیم بحث آزمایشگاه هوش مصنوعی بود که هدف آن، از بین بردن فاصله بین سرویس‌ها، کاربرد‌ها و حاکمیت است.

آزمایشگاه هوش مصنوعی مرجعی برای ارزیابی و رتبه‌بندی محصولات

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: همان طور که در نمایشگاه الکامپ مشاهده کردیم شرکت‌هایی وجود دارند که محصولات مرتبط با هوش مصنوعی را به جامعه هدفی خاص ارائه می‌کنند؛ بنابراین لازم است حاکمیت این سرویس‌ها را ارزیابی کند و بعد جامعه هدف با بررسی لازم به انتخاب دقیق بپردازد؛ چراکه باید یک آزمایشگاه مرجع وجود داشته باشد که بتواند محصولات را ارزیابی و رتبه بندی کند و این اطلاعات را در اختیار مشتری قرار دهد.

وی گفت: برای مثال ممکن است در هر شغلی به یک چت بات مخصوص و تخصصی نیاز باشد و چند شرکت این چت بات‌ها را ارائه دهند؛ اما سوال مشتری این است که کدام یک بهتراست و می‌تواند نیاز ما را بر آورده کند، این آزمایشگاه می‌تواند جواب این سوالات را بدهد و در حوزه‌های پزشکی بانکی، مالی و در حوزه‌های مختلف توسعه پیدا کند.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: مبنای آزمایشگاه به این صورت است که یک سری بنچ مارک یا مبنای مقایسه قرار می‌دهد و استاندارد‌های هر حوزه را پیدا می‌کند، دیتاست مناسب برای برنامه ریزی را فراهم می‌کند و الگوریتم‌های آزمایش مناسب را ایجاد می‌کند و در نهایت خروجی این آزمایشگاه ارزیابی عملکرد و دقت سرویس‌ها و کاربرد‌های هوش مصنوعی و رتبه بندی آن‌ها خواهد بود.این رتبه بندی برای کاربر، حاکمیت و توسعه دهندگان مفید است و لازم است نهادی در کشور به صورت مستقل و بی‌طرف وجود داشته باشد که محصولات را ارزیابی کند و بعد از بیان ایرادات در مراحل تحقیق و توسعه از آنها استفاده کنند.

سرمایه گذاری ۵ هزار میلیاردی در ابر رایانه سیمرغ

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری در ادامه درباره ابر رایانه سیمرغ گفت: ابر رایانه سیمرغ فعال است و به عنوان یکی از مهمترین مراکز داده نقش زیادی در توسعه هوش مصنوعی در کشوردارد. ما نیز به عنوان یکی از ایجاد کنندگان این ابررایانه با وزارتخانه همکاری کردیم. همچنین طرح دیگری که در وزارتخانه دنبال می‌کنیم ایجاد فضاهای مشابه مانند ابر رایانه سیمرغ در دیگر نقاط کشور است؛ البته این اقدام با هماهنگی سازمان هوش مصنوعی با توجه به این که یک سرمایه گذاری وسیعی از سمت دولت انجام شده میسر است و از سمت سازمان هوش مصنوعی بیش از 5 هزار میلیارد در زمینه سخت افزار و زیرساخت پردازشی سرمایه گذاری شده است.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم با همکاری وزارت ارتباطات در نقاط مختلف کشور این مراکز داده را داشته باشیم و بتوانیم ابررایانه سیمرغ را توسعه دهیم، چون تقریبا اشباع شده و نیاز به توسعه دارد تا برای توسعه خدمات‌ «آی تی» و هوش مصنوعی در کشور از آن استفاده شود.

غفلت از هوش مصنوعی و کوانتونم باعث عقب ماندگی می‌شود

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به زحمات دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات ادامه داد: در این دولت ظرف مدت سه سال زحمات زیادی کشیده شد و گزارش آن هم بارها منتشر شد از توسعه فیبر نوری تا بحث فضایی و دولت هوشمند. امیدواریم این اتفاقات مثبت و توسعه این خدمات در دولت آینده ادامه پیدا کند. البته در طول این چند سال فناوری‌های جدیدی هم وارد این فضا شدند که قرار بود در سال اخر این دولت به این خدمات بپردازیم و برنامه‌هایی در حوزه هوش مصنوعی و کوانتوم داشتیم.

وی افزود: امیدواریم هر کسی در این فضای‌ آی سی تی کشور و وزارت ارتباطات وارد می‌شود این اقدامات را ادامه دهد. چون در سال‌های قبل روی فیبر نوری توجه ویژه‌ای نبود، این دولت مجبور شد با انرژی مضاعف و به صورت ویژه به آن بپردازد. از این رو اگر درهوش مصنوعی و کوانتوم غفلت کنیم مدیران در آینده باید با فشار مضاعفی به آن بپردازند و عقب ماندگی‌ها را جبرن کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر