صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۴ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
در برنامه اقتصاد ایران شبکه 5 سیما

احمدی: قرارداد هزار میلیاردی وزارت علوم با وزارت نفت/ طهرانچی: باید دانش‌آموختگانی نوآور با قابلیت تطبیق با فضای جدید تربیت شوند

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی و دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری در برنامه «اقتصاد ایران» شبکه 5 سیمای جمهوری اسلامی ایران به بررسی ارتباط بین صنعت با دانشگاه و بسترهای اقتصاد دانش‌بنیان در کشور پرداختند.
کد خبر : 92005

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه شهیدبهشتی، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه در ابتدای سخنان خود با تفکیک حوزه صنعت و فناوری گفت: «صنعت به منظور تولید محصول خاص وارد کشور شد، اما فناوری تولید این محصول همراه با صنعت وارد نشد؛ در واقع دانشگاه و صنعت مستقیم نمی‌توانند همزبان باشند، دانشگاه باید فناوری مورد مصرف صنعت را تولید کند؛ در حقیقت فناوری زبان مشترک بین دانشگاه و صنعت است.»


طهرانچی با آسیب‌شناسی تغییرات فناوری در کشور از 12 سال گذشته، گفت: «در حالی که تحولات باید در متن آموزش و در دانشگاه‌ها رخ می‌داد، این تغییرات عملیاتی نشد و در حد ستاد باقی ماند. از طرفی با تحولات دیگری نیز در دنیا مواجه شدیم، تغییرات در آموزش عالی در مقطعی از زمان آغاز شد که اقتصاد هنوز صنعتی و مبتنی بر فناوری بود در صورتیکه این تغییرات باید بر بستر اقتصاد دانش‌بنیان صورت می گرفت. ما در تحول آموزش، سرعت تغییرات را درک نکردیم.»


او گفت: «شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از ارکان اقتصاد هستند اما تمام آن نیستند. دانشگاه‌ها هنوز به تربیت کارشناس مشغولند و فرض بر این است که شغل مشخصی وجود دارد و برای تصدی آن شغل، از سوی دانشگاه‌ها کارشناس تربیت می شود؛ برای حل این مسئله باید با تغییر دینامیکی در تربیت نیروی انسانی، دانش‌آموختگانی نوآور با قابلیت تطبیق با فضای جدید تربیت شوند.»


رئیس دانشگاه شهیدبهشتی با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر آموزش‌عالی درکشور گفت: «آموزش‌عالی در ایران، در دو دهه و به‌صورت فشرده تغییرات و تحولات سیصد ساله آموزش عالی در غرب را پشت سر گذاشته و با مفاهیم جدیدی مانند اقتصاد دانش‌بنیان روبه‌رو شده است و زمینه‌سازی برای درک و انطباق با این مفاهیم آغاز شده است.»


طهرانچی از الزام تغییرات در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: «باید شرکت‌هایی با قابلیت و ظرفیت استفاده از دانش را خلق کنیم و با تغییر نگرش در دسترسی به منابع مالی و درآمد، از بودجه دولتی مبتنی بر اقتصاد نفتی به سمت درآمدهای اختصاصی در دانشگاه‌ها حرکت کنیم.»


او تغییر نگرش به آموزش و پژوهش به‌صورت همزمان و تربیت دانشجوی نوآور را از اهداف و الویت‌های این دانشگاه عنوان کرد و افزود: «برگزاری استارت‌آپ ویکند، ایجاد و گسترش مراکز رشد، پارک‌های فناوری و مذاکره با برخی از صنایع مهم و تاثیرگذار کشور به‌منظور مشارکت در راه‌اندازی شرکت، از جمله اقدامات صورت گرفته در دانشگاه شهید بهشتی است.»


او گفت: «هم‌اکنون 40 درصد از بودجه دانشگاه شهیدبهشتی از درآمدهای اختصاصی تامین می‌شود. افزایش این رقم تا سقف 50 درصد و برنامه‌ریزی برای ایجاد شرکت حمایتی و حلقه مرکز نوآوری از جمله برنامه‌های در دست اقدام است.»


طهرانچی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مقطع کارشناسی‌ارشد، به استخراج و تدوین برنامه 9گانه پژوهشی مبتنی بر مسائل کلان کشور با هدف هدایت پروژه‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید بهشتی خبر داد.



حرکت دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور به سمت دانشگاه‌های کارآفرین سیاست کلان وزارت علوم، تحقیقات وفناوری است


وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با آسیب‌شناسی ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: «در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه‌یافته، صنعت محصول دانشگاه نیست و تعامل بین این دو حوزه به سهولت صورت نمی‌گیرد. در ایران صنعت و دانشگاه هر دو محصولات وارداتی هستند که از سوی گروه‌های متفاوتی از غرب به کشور وارد شده‌اند.»


احمدی با اشاره به سیر تحول ماموریت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کشور از دانشگاه‌های آموزش‌محور به سمت دانشگاه‌های پژوهش‌محور، گفت: «از 12 سال پیش و با تغییر ساختار وزارت علوم، تلاش بر این است تا چرخه علم به سمت فناوری حرکت کند و انتظار مجموعه نظام از وزارت علوم این است که همراه با آموزش، افرادی تربیت شوند که نقش موثری در جامعه داشته باشند.»


او افزود: «از قریب به یک دهه قبل، با تشکیل پارک‌های علم و فناوری و با تصویب قانون تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان، اجازه داده شد تا دولت تسهیلاتی را فراهم کند تا دانش‌اموختگان، استادان و دانشجویان بتوانند فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی انجام شده در دانشگاه‌ها را به عرصه تولید فناوری و تجاری‌سازی وارد کنند.»


احمدی حرکت دانشگاه و مراکز علمی کشور به سمت دانشگاه‌های کارآفرین و حذف مدرک‌گرایی را سیاست کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانست.


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه رو به رشد دانشگاه‌های کشور در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی اشاره کرد و گفت: «تغییر آیین‌نامه ارتقا با هدف ماموریت‌گرا کردن پژوهش و معافیت مالیاتی شرکت‌هایی که با دانشگاه‌ها قراردادهای پژوهشی منعقد می‌کنند از جمله اقدامات انجام شده به منظور هماهنگی بین عرضه و تقاضا در کشور است.»


او از مشارکت و همکاری وزارت علوم با وزارتخانه‌های نفت، دفاع و صنعت‌ومعدن با هدف هدایت پروژه‌های بزرگ ملی به سمت دانشگاه‌ها و مراکز علمی خبر داد و گفت: «قراردادی به ارزش هزارمیلیارد تومان با وزارت نفت منعقد شده است که براساس آن تحقیق و بررسی ازدیاد برداشت از 20 میدان نفتی به 9 مرکز دانشگاهی و پژوهشی واگذار شده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر