صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاهش آلایندگی صنایع با ساخت غبارگیرهای نانویی

پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با به‌کارگیری نانوالیاف‌ها موفق به طراحی و ساخت فیلترهای صنعتی(غبارگیر) شدند که در صنایع غذایی، معدنی، ساختمان و... کارایی زیادی دارد.
کد خبر : 919063

علی محمودی کارشناس یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این مجموعه تولیدکننده فیلتر‌های صنعتی (غبارگیر) با فناوری نانو الیاف است. این فیلتر‌ها برای تصفیه غبار صنایعی مانند آرد، ماکارانی، روغن نباتی، نشاسته، قند و ...، معدنی، فولاد، ساختمان (کارخانه‌های گچ و سیمان) استفاده می‌شود.

وی به مزایای این نانوفیلتر‌ها نسبت به فیلتر‌های معمولی اشاره کرد و افزود: افزایش جذب ذرات در ابعاد نانو، افزایش راندمان فیلتراسیون، فیلتراسیون سطحی، افزایش سلامت محیط کار، افزایش چشمگیر در میزان طول عمر، مقرون به صرفه بودن با توجه به افزایش طول عمر، کاهش استهلاک و افزایش توان ماشین آلات از جمله مزایای این نانو فیلتر‌ها نسبت به فیلتر‌های معمولی است.

محمودی اظهارکرد: اکنون با تولید انبوه این محصول توانسته‌ایم نیاز صنایع بزرگ مانند فولاد، کاشی و سرامیک، سیمان، غذایی را برطرف کنیم. کیفیت این محصول با نمونه‌های مشابه خارجی برابری می‌کند و در ساخت آن از الیافی پلی استراستفاده شده است. قیمت آن نیز تقریبا دو الی سه برابر ارزان‌تر از نمونه مشابه خارجی است.

وی به مشکلات اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: مسئله نقدینگی صنایع بزرگ‌ترین مشکل مجموعه ما محسوب می‌شود. امیدواریم دولت مسئله نقدینگی این صنایع را برطرف کند تا ما بتوانیم به موقع پرداختی داشته باشیم. از سوی دیگر هر مصیبتی که به بار می‌آید، اول گریبان تولیدکننده‌ها را می‌گیرد. اکنون بخش تولید با بیمه، مالیات، قطعی گاز و برق درگیر است. هر زمان دولت کسری داشته باشد، تولید کننده باید هیچ گونه حمایتی باید پاسخگو باشد.  

وی یادآورشد: توقع داریم دولت حداقل دستاورد‌های تولید را مشاهده کند. هرچند رئیس جمهور دولت سیزدهم همت کردند و بسیاری از کارخانه‌های تولید را راه اندازی کردند، اما افراد زیادی هم کارشکنی داشتند و فشار زیادی به بخش تولید وارد شد. امیدواریم دولت جدید  توجه زیادی به بخش تولید داشته باشد و شعار‌های خود را عملی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر