صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

هوش مصنوعی؛ کمک کننده ارتقای کیفیت آموزش پزشکی/ ۳۰ تا ۴۰ درصد از دروس هنوز بازنگری نشده است

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گفت: کارآمدی هوش مصنوعی بسیار گسترده است، اما قطعا جای پزشک را نمی‌گیرد و می‌تواند به صورت کمکی باعث ارتقای کیفیت حوزه سلامت شود. 
کد خبر : 916362

مرتضی همت معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره لزوم بازنگری دروس پزشکی اظهار کرد: وزارت بهداشت در صورت لزوم هر چند سال یکبار دروس هر رشته را متناسب با بورد تخصصی تغییر می‌دهد. 

وی با بیان اینکه باید به صورت میانگین هر ۳ تا ۵ سال بازنگری رشته‌ها انجام شود؛ تاکید کرد: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد رشته‌های پزشکی به صورت جدی بازنگری نشده اند.

همت درباره معضلات قدیمی بودن سرفصل دروس پزشکی گفت: اگر سرفصل‌ها بروز نشوند مطالعات جدید به آنها اضافه نخواهد شد و دانشجویان در جریان پیشرفت‌های جهانی قرار نمی‌گیرند؛ چرا که حرکت در مرز دانش باعث می‌شود که آزمایش‌های جدید قواعد قدیمی را زیر سوال ببرد و مفاهیم جدیدی را جایگزین آن کند. 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ساوه ادامه داد: اگر بازنگری دروس پزشکی صورت نپذیرد کمبود‌ها از سوی استادان به دانشجویان منتقل می‌شود و باید شاهد مشکلات جدی‌تر در زمینه آموزش باشیم. 

همت با اشاره به جایگزینی هوش مصنوعی به جای پزشکان اظهار کرد: کارآمدی هوش مصنوعی بسیار گسترده است، اما قطعا جای پزشک را نمی‌گیرد و می‌تواند به صورت کمکی باعث ارتقای کیفیت حوزه سلامت شود. 

وی درباره استفاده نادرست دانشجویان از هوش مصنوعی گفت: هر زمانی که فناوری ایجاد می‌شود تبعات منفی در کنار آن شکر می‌گیرد و این موضوع نمی‌تواند منکر وجود مثبت فناوری شود، بلکه باید فرهنگ سازی انجام دهیم تا قبل از شیوع استفاده منفی از آن، آیین نامه‌های مرتبط و زمینه سازی لازم جهت استفاده بهینه‌تر فراهم شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ساوه با اشاره وضعیت آموزش پزشکی ایران در مقایسه با علم جهانی اظهار کرد: ایران یکی از کشور‌هایی است که در حوزه پزشکی و پیراپزشکی از استاندارد‌های جهانی عقب نمانده است و از لحاظ ساختاری مطلوب جلوه می‌دهد، فقط از نظر کیفی باید اقداماتی انجام شود، مثلا افرایش ظرفیت پزشکی بدون قاعده به کیفیت آموزش پزشکی ضربه وارد می‌کند. 

وی درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون افزایش سالانه ظرفیت پزشکی گفت: این موضوع ۱۰۰ درصد کیفیت آموزش را کاهش می‌دهد؛ چرا که در گذشته ۱۰۰ دانشجوی پزشکی در کلاس درس آموزش می‌دیدند و با تحقق این امر ۲۰۰ نفر آموزش می‌بینند، با یک حساب سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت که بازخورد گرفتن آموزشی ۲ برابر ظرفیت قبلی برای استادان و فراگیران مشکل ایجاد می‌کند و دیگر نمی‌تواند از نظر آموزشی به درستی مطالب را فرا بگیرد، اما سیاست کشوری است که باید آن را عملیاتی کرد. 

همت در پاسخ به سوال وضعیت آینده پزشکی در ایران گفت: مسیری که در حال حاضر با افزایش ظرفیت پزشکان پیش گرفته ایم، باید در آینده شاهد افت کیفی آموزش پزشکی باشیم، اما مسئولان می‌توانند با برنامه ریزی‌های لازم و افزایش امکانات و بکارگیری از ظرفیت استادان از این معضل جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر