صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۱ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳

جزئیات فعالیت‌های واحد راهنمایی حجاج ستاد مکه

مسئول واحد راهنمایی حجاج ستاد مکه با اشاره به این که نیرو‌های این واحد در هر شیفت ۲۴ ساعته بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ زائر گمشده را به کاروان‌ها ملحق می‌کنند، از آمادگی این واحد برای خدمت‌رسانی حداکثری به زائران در مشاعر مقدسه خبر داد.
کد خبر : 915974

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین اژدری، مسئول واحد راهنمایان حجاج ستاد مکه در این باره گفت: فعالیت این واحد برای امدادرسانی و راهنمایی زائران براساس دستورالعمل تهیه‌شده از سوی سازمان حج و زیارت است، به طوری که برای هر مدیر کاروان در طول اقامت در شهر مکه و همچنین، در ایام تشریق در مشاعر مقدسه سه شیفت برنامه‌ریزی شده که دو شیفت آن در شهر مکه و یک شیفت در مشاعر است.

وی با اعلام این مطلب افزود: خدماتی که این واحد به زائران ارائه می‌دهد، بیشتر مربوط به راهنمایی آن‌ها در اطراف مسجدالحرام و هدایت آن‌ها به سمت چهار ایستگاه اتوبوسرانی «باب علی»، «جمرات»، «أجیاد» و «کدی» است.

اژدری تصریح کرد: درحال حاضر با توجه به ازدحام زائران، بیشترین خدماتی که ارائه می‌شود، خدمات ویلچری به ضیوف الرحمان است، چرا که زائران با خارج شدن  از حرم و با توجه به این که مسن و خسته هستند، درخواست دارند که با ویلچر به ایستگاه‌های اتوبوسرانی منتقل شوند.

وی بیان کرد: برخی از این ویلچرها مربوط به مجموعه مسجدالحرام است، اما بیشتر آن‌ها مربوط به واحد راهنمایان حجاج ستاد مکه است که برای خدمت‌رسانی به زائران ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام اژدری گفت: در هر شیفت 24 ساعته، بین 3000 تا 3500 خدمت راهنمایی به زائران صورت می‌گیرد و همچنین، نیروهای این واحد بین 100 تا 120 زائر گمشده را در یک شیفت به ایستگاه‌های اتوبوسرانی منتقل می‌کنند یا این که با مدیر کاروان آن‌ها تماس گرفته و به کاروان‌هایشان ملحق می‌کنند.

وی بیان کرد: شماره رایگان 8002450016 بدون پیش شماره برای زائران در نظر گرفته شده است تا در صورتی که گم شدند یا به هتلی غیر از هتل خود مراجعه کردند، با آن تماس بگیرند و نیروهای واحد راهنمایان بلافاصله مراجعه کرده و آن‌ها را به کاروان شان انتقال می‌دهند.

حجت‌الاسلام اژدری در بخش دیگری از این گفتگو به کارت شناسایی نُسُک اشاره کرد و گفت: ‌بسیاری از زائرانی که گم می‌شوند، اگر این کارت شناسایی را به همراه داشته باشند، بلافاصله شناسایی می‌شوند، زیرا با خواندن بارکد این کارت، تمامی اطلاعات زائر قابل دسترسی خواهد بود. همچنین با نرم‌افزاری که سازمان حج و زیارت در اختیارما گذاشته شناسایی زائر راحت‌تر امکان‌پذیر است، به طوری که اگر زائری حتی هیچ کارت شناسایی نداشته باشد و تنها نام خود را در اختیار ما قرار دهد، می‌توانیم با استفاده از این نرم‌افزار، تمامی اطلاعات مربوط به زائر از جمله خط اتوبوسرانی، هتل، مدیر کاروان، مدیر مجموعه و مشخصات اسکان در شهر مکه را شناسایی کنیم.‎‌

وی درباره تمهیدات واحد راهنمایان حجاج ستاد مکه در مشاعر مقدسه برای ایام تشریق گفت: با توجه به اهمیت ایام تشریق در حج، برنامه‌ریزی‌ لازم در این زمینه صورت گرفته و برای اقامت یک روزه زائران در عرفات، علاوه بر نیروهای امدادی و راهنمایان، از نیروهای ستادی، ذابحین و زائران افتخاری نیز کمک خواهیم گرفت.

حجت‌الاسلام اژدری گفت: حجم بیشتر کار راهنمایان حجاج در منا و جمرات است در واقع، بیشترین خدمات در جمرات به دلیل طول مسیری که از چادرهای ایرانی دارد و خستگی که در برگشت برای زائران ایجاد می‌شود، صورت خواهد گرفت.

وی گفت: نیروهای حوزه راهنمایان که 150 نفر هستند و به صورت شیفتی در 24 ساعت در مشاعر مقدسه خدمت خواهند کرد متشکل از نیروهای امداد، راهنمایان و نیروهای ستادی و ذابحین، حتی  نیروهای مجموعه‌های آشپرخانه‌ها در مکه و مدینه اند.
‎‌‌

حجت‌الاسلام اژدی در پایان این گفتگو، فلسفه کار واحد راهنمایان را یافتن و ملحق کردن زائر گمشده به کاروان دانست و از حجاج خواست کارت نُسک را هنگام خروج از هتل به همراه داشته باشند تا در صورت گم شدن به راحتی قابل شناسایی باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر