صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا؛

نیلی احمدآبادی: شیوه‌نامه‌های موجود توانایی بازنگری سرفصل دروس را ندارند

رئیس سابق دانشگاه تهران گفت: فرایند سرفصل بازنگری دروس بر اساس شیوه‌نامه‌های موجود غلط است، بدون داده‌های مستند نمی‌توان بر اساس محتوای داده‌ها اظهار نظر کرد.
کد خبر : 915691

محمود نیلی احمدآبادی رئیس سابق دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره لزوم بازنگری سرفصل دروس دانشگاه‌ها اظهار کرد: جزیره‌ای کار کردن یکی دیگر از سیاست‌های نادرست کاری در ایران است، در کمترین جا از دنیا سراغ دارم که وزارت علوم آن کشور‌ها به صورت متمرکز کار کند و شیوه نامه واحدی برای دانشگاه‌ها ابلاغ کند و همه دانشگاه‌ها برنامه‌های آموزشی خود را مصوب آیین نامه‌های وزارت علوم پیش ببرند. 

وی افزود: فرایند سرفصل بازنگری دروس بر اساس شیوه نامه‌های موجود غلط است، بدون داده‌های مستند نمی‌توان بر اساس محتوای داده‌ها اظهار نظر کرد. 

نیلی احمدآبادی تصریح کرد: بازنگری و تدوین برنامه‌های درسی در آموزش عالی بر اساس چه داده‌هایی انجام می‌شود؟ نیازمند ارزیابی درونی و بیرونی هستیم که فرایند مفصلی است و باید متناسب با آن به بازنگری سرفصل دروس اقدام کنیم. 

رئیس سابق دانشگاه تهران گفت: چه کسی کیفیت فارغ التحصیلان دانشگاه‌های ایران را برای اینکه در چه رشته‌ای ضعف دارند یا قوی هستند، ارزیابی می‌کند؟ باید گفت که اصلا چنین داده‌هایی موجود نیست. زمانی در دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی داده‌ها مورد بررسی قرار گرفتند و خروجی آنها اعلام شد، اما پس از آن بازنگری‌ها بدون توجه به فرایند ارزیابی‌های درونی و بیرونی و داده‌هایی که فرایند‌ها را در اختیار قرار می‌دهد و بر اساس نگاه افراد محدود کمیته و برداشت آنها در حال انجام است، ولی از آنجایی که برنامه محکمی تدوین نشده است؛ بنابراین با تغییر و تحول افراد شاهد دگرگونی برنامه‌ها خواهیم بود. 

نیلی احمدآبادی اظهار کرد: فرایند بازنگری سرفصل دروس باید در اختیار دانشگاه‌های بزرگ قرار بگیرد و آنها پاسخگو باشند، هر دانشگاهی از منظر کارایی و مهارت‌ها یک گروه در آموزش عالی را تشکیل می‌دهد، نمی‌توان گفت که دانشگاه‌های مختلف یک نوع خروجی داشته باشند؛ چرا که نیاز کشور هم به یک نوع خروجی نیست و بخش‌های مختلف جامعه نیازمند به دانش آموختگان متفاوتی هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر