صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۰۳ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
کارشناس حوزه محیط زیست در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد؛

خطر عناصر «کادمیم» و «سرب» بیخ گوش اصفهانی‌ها/ محیط‌زیست همیشه در رده چندم اهمیت است!

کارشناس حوزه محیط زیست با هشدار نسبت به جولان عناصر «کادمیم» و «سرب» در اصفهان گفت: دامنه بالایی از این عناصر سنگین در فضا‌های بسته محیط‌های مسکونی وجود دارد که ریسک ابتلا به انواع بیماری‌های سرطانی و غیرسرطانی را افزایش‌ می‌دهد.
کد خبر : 915487

عاطفه چمنی مدیر گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به فرارسیدن ۱۶ خردادماه (فرارسیدن روز جهانی محیط زیست) اظهار کرد: اصفهان در حال حاضر از جمله شهر‌های بحرانی کشور از نظر آلودگی هوا و ریزگرد‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: قرارگیری ابرصنایع متعدد در پیرامون شهر ازجمله صنایع فولادی، ذوب‌آهن و وجود منبع آلودگی گرد و غبار در شرق اصفهان که تحت تأثیر باد‌های غالب شمالی و غربی به شهر وارد می‌‍شوند، موجب تشدید آلودگی ذرات معلق در اصفهان شده است.

مدیرگروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) عنوان کرد: پدیده وارونگی دما به طور متوسط در ۷۲ روز از سال بر شهر اصفهان غالب است که شرایط ناسالمی را برای تمامی ساکنین شهر ایجاد می‌کند.

چمنی مطرح کرد: شمال اصفهان به‌دلیل مجاورت با زمین‌های کم ارتفاع با شیب ناچیز و پوشش گیاهی فقیر و همچنین بار ترافیکی بالا، غلظت CO و PM ۲.۵ بالاتری نسبت به مناطق جنوبی تحمل می‌کند.

وی یادآور شد: نتایج یک رساله دکتری که در گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اصفهان درباره تأثیر آلودگی هوا بر ۲۰۰ نمونه از جنین و نوزادان متولد شده در شهر اصفهان انجام شده، نشان داد که افزایش میانگین غلظت ماهیانه مونوکسیدکربن و ریزگرد موجب اختلال در عملکرد و سلامت کبد و تیروئید در جنین شده و همچنین وزن و قد نوزادان متولد شده در شهر اصفهان را با کاهش قابل توجهی مواجه کرده است.

مدیرگروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) بیان کرد: تغییر در برخی عملکرد‌های بدنی نوزادان مانند ابتلا به فشارخون به‌دلیل سطوح بالای آلودگی هوا به‌خصوص غلظت ذرات معلق در ماه‌های پایانی بارداری بیشتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی متذکر شد: نتایج یک مطالعه روی ۸۴ نمونه گرد و غبار جمع‌آوری شده از فضای داخلی منازل مسکونی در سطح
شهر اصفهان نشان داد دامنه بالایی از عناصر سنگین به‌خصوص کادمیم و سرب حتی درهوای داخلی و فضا‌های بسته محیط‌های مسکونی شهر اصفهان وجود دارد که ریسک ابتلا به انواع بیماری‌های سرطانی و غیرسرطانی را از طریق استنشاق و تماس پوستی افزایش‌ می‌دهد.

این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: در این نمونه‌های گرد و غبار، علاوه بر عناصر سنگین، هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه‌ای (PAHs) نیز گزارش شدند که همگی از فعالیت‌های انسان تولید شده‌اند.

چمنی در ادامه توضیح داد: احیای زاینده‌رود و اختصاص حقابه به تالاب بین‌المللی گاوخونی می‌تواند از تبدیل شدن تالاب به‌خصوص مصب و شرق آن به چشمه ریزگرد‌های سمی برای شهر اصفهان جلوگیری کند.

وی تأکید کرد: همچنین کنترل انتشار آلاینده‌ها از صنایع و معادن پیرامون شهر اصفهان‌ می‌تواند به بهبود هوای شهر و در نتیجه سلامت عمومی به‌خصوص سلامت انسان در دوران جنینی کمک کند.

مدیرگروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) عنوان کرد: محیط زیست در حال حاضر رکن و پایه اساسی در تصمیم‌گیری‌های بنیادی در کشور‌های توسعه‌یافته محسوب‌ می‌شود و متأسفانه در کشور ما همیشه در رده چندم اهمیت اتخاذ تصمیم‌های قرار دارد.

چمنی گفت: نتیجه این مسئله که به‌معنای عدم استفاده از نظرات کارشناسانه متخصصان و فارغ‌التحصیلان این رشته است موجب کاهش اقبال دانش‌آموزان و متقاضیان کنکور و تحصیل در دانشگاه‌ها به این رشته شده و این در حالی است که امروزه با وضعیت بغرنج کنونی آب و محیط زیست کشورمان، بیش از همیشه نیاز به فارغ‌التحصیلان و کارآمدان این رشته در کشور احساس می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر