صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۹ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۳

کودکان و سالمندان بیشتر دچار گرمازدگی می‌شوند

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس کشور گفت: با بالا رفتن دمای محیط برای سالمندان و رسیدن دمای مرکزی بدن به بالای 40 درجه، فرد دچار گرمازدگی شدید یا همان سکته گرمایی می‌شود.
کد خبر : 915143

حسن نوری ساری؛ معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره شیوع گرمازدگی در کودکان و سالمندان گفت: گرمازدگی سطوح مختلفی  دارد که ابتدایی ترین آن‌ها سوزش و تغییر رنگ دست و حتی عرق‌سوز شدن است و شدید‌ترین نوع آن گرمازدگی شدید یا سکته گرمایی است.

وی افزود: گرفتگی عضلات نوعی دیگر از گرمازدگی است که بیشتر در ورزشکاران رایج است،  که با از دست دادن آب در بدن و تعریق زیاد اتفاق می‌افتد و فرد سعی در برطرف کردن نیاز بدن با آب دارد ولی با گرفتگی عضلات روبه‌رو می‌شود.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه سالمندان در تشخیص گرما و سرما دچار مشکل هستند و نمی‌توانند این تفاوت را تشخیص دهند گفت: با بالا رفتن دمای محیط برای سالمندان و رسیدن دمای مرکزی بدن به بالای 40 درجه، فرد دچار گرمازدگی شدید یا همان سکته گرمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه الزاما گرمازدگی شدید در سالمندان و کودکان رخ نمی‌دهد، ادامه داد: گرمازدگی شدید موجب کاهش سطح هوشیاری و اختلال توجه می‌شود و فرد به همین دلیل نمی‌تواند خود را از محیط گرم خارج کند.

نوری ساری با بیان اینکه اولین نشانه های گرمازدگی سوزش پوست، تعریق شدید و تشنگی از جمله نشانه‌های ابتدایی گرمازگی است ادامه داد: با زیاد شدن و بالا رفتن سطح گرمازدگی تعریق در بدن کاهش می‌یابد و فرد دچار اختلال توجه و کاهش سطح هوشیاری می‌شود.

وی افزود: یک حادثه‌ای که هرساله برای خانواده‌ها و کودکان در فصل گرما رخ می‌دهد خروج والدین از ماشین برای خرید  و یا رفتن به مراسم ختم و ماندن کودک در ماشین است که ما از این اتفاق آمار بسیار بالایی گرمازدگی غیر قابل برگشت و فوت کودک داریم.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه ابتدایی و مهم ترین اقدام در مقابل گرمازدگی پیشگیری است، گفت: باید به صورت مرتب از والدین مراقبت کرد و از سالم بودن وسایل گرمایشی آن‌ها اطمینان داشت.

وی با اشاره به اینکه برخی داروها در سالمندان موجب از دست دادن آب از بدن می‌شود، تشریح کرد: گشاد بودن و روشن بودن لباس در فصل گرما بسیار مهم است.

نوری ساری گفت: در فصل تابستان مسافرت ایرانی‌ها از علل مهم در گرمازدگی است و مسافرین باید به شرایط محیطی و دمای شهر مقصد دقت کنند زیرا یک‌هفته طول می‌کشد تا بدن افراد با دمای جدید سازگار شود.

وی افزود: در گرمازدگی‌های خفیف جایگزین کردن مایعاتی مثل دوغ، شربت‌های مختلف و آب‌نمک بجای آب خالص بسیار مفید است، همچنین بردن فرد به محیط خنک بسیار مفید است.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس کشور گفت: اگر سطح هوشیاری و توجه فرد بیمار پایین باشد بسیار خطرناک است و باید سریع در بیمارستان بستری شود.

وی با اشاره به اینکه مادران باردار هم مثل  کودکان و سالمندان در خطر بیشتری از بیماری هستند، گفت: به دلیل اهمیت سطح آب بدن در مادران باردار باید در صورت احتمال گرمازدگی با اورژانس تماس گرفته و یا بیمار سریع به بیمارستان انتقال پیدا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر