صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۶ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۳

برپایی سومین هم‌اندیشی روحانیون کاروان‌های حج در مکه

سومین جلسه هم‌اندیشی روحانیون، معین و معینه‌های کاروان‌های حج تمتع ۱۴۰۳ برگزار شد.
کد خبر : 915139

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مباحث فرهنگی و مذهبی مربوط به کاروان‌ها، سومین جلسه هم‌اندیشی روحانیون، معین و معینه‌های کاروان‌های حج تمتع ۱۴۰۳،  در هتل «البلد الطیب» شهر مکه برگزار شد.

حضور زائران در نماز جماعت مسجدالحرام، ضرورت تبیین احکام و مناسک حج به زبان ساده برای زائران و مباحث مربوط به نماز زائران در عرفات، مشعر و منا از موضوعاتی بود که در این جلسه هم‌اندیشی بررسی شد.

‎‌‎‌حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی اخویان، مدیر آموزشی و فرهنگی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، ضمن سخنانی در این جلسه گفت: اولویت اقامه نماز برای زائران ایرانی این است که این فریضه عبادی را در مسجدالحرام و یا در مساجد اطراف هتل‌ها به صورت جماعت اقامه کنند.

وی در ادامه با اشاره به این که روحانیون کاروان‌ها باید حضور پررنگی در شورای فرهنگی هتل‌ها داشته باشند، گفت: از جمله اقدامات امسال معاونت فرهنگی بعثه راه‌اندازی رادیو مناسک است که پوستر‌های مربوط به این رادیو در سطح هتل‌های محل اسکان زائران در شهر مکه توزیع شده و روحانیون باید تبلیغات بیشتری در این زمینه داشته باشند.

حجت‌الاسلام اخویان به برپایی همایش «حج از نگاه رهبری» اشاره کرد و گفت: این همایش در روز‌های نخست ماه ذی‌الحجه برگزار می‌شود و زائرانی که در دو بخش آقایان و بانوان برای این همایش مقاله ارسال کرده‌اند و مقالات آنها برگزیده شده است، باید در روز همایش حضور داشته باشند که روحانیون کاروان‌ها می‌توانند در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند.

مدیر امور آموزشی و فرهنگی معاونت فرهنگی بعثه در پایان به برپایی همایش یاوران حج در روز چهارشنبه، ۱۶ خردادماه، اشاره کرد و گفت: قرار است این همایش در دو نوبت صبح و بعدازظهر در دو هتل شهر مکه برگزار شود و مکان برپایی این همایش اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده، کارشناس مسائل شرعی، به تبیین فتوای مراجع تقلید درباره اقامه نماز در مکه و مسجدالحرام پرداخت و گفت: زائران حتی اگر مدت اقامت آنها در شهر مکه ۱۰ روز نباشد، اما، چون نیت رفتن به عرفات را دارند، نماز آنها کامل است.

وی در ادامه با اشاره به این که زائران باید نماز خود را درعرفات، منا و مشعرالحرام کامل اقامه کنند، گفت: در طواف همین که افراد نیت انجام این عمل معنوی را داشته باشند، کفایت می‌کند و اگر فردی به صورت زبانی نیت را جاری نکند، این مسئله خللی در مقبولیت طواف وی ایجاد نمی‌کند. مهم این است که اعمال و مناسک حج با اخلاص انجام و طواف و مناسک این فریضه الهی به قصد قربت به درگاه خداوند انجام شود.

حجت‌الاسلام فلاح‌زاده در پایان از روحانیون کاروان‌ها خواست که مباحث مربوط به اعمال و مناسک حج را به زبان ساده و به دور از اصطلاحات حوزوی و فقهی برای زائران بیان کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر