برگزاری کارگاه آموزشی «انسان شناسی دینی و معنای آن» در واحد دامغان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی در این کارگاه، درباره مقدمات شیعه شناسی، مفهوم شناسی شیعه و کاربرد آن در عصر رسالت، منشأ و زمینه های پیدایش شیعه، نقد و بررسی فرضیههای منشأ پیدایش شیعه، آشنایی با فرق تشیع تا نیمه اول قرن دوم هجری قمری، مهمترین اعتقادات شیعه در مورد توحید و صفات و نهایتاً مهدویت در اسلام و شیعه، مطالبی را ارائه کرد و با برگزاری جلسه بصورت کارگاهی، حاضران به بحث و تبادل نظر درباره این مطالب پرداخت.
حجتالاسلام دکتر عزالدین رضانژاد با توجه به ضرورت مباحث انسان شناسی از محوریت شیعه شناسی سخن گفت و یادآور شد: «شیعه شناسی رشته ای است که به بررسی در مورد مجموعه مسائل یک جمعیت مذهبی به نام شیعه از نحوه پیدایش و شـکلگیری آن در تاریخ اسلام، چگونگی بسط و گسترش آن در میان اقوام مختلف عـرب و عجم، شاخهها و نحلهها؛ رهبران و دانـشمندان؛ منابع و متون؛ معارف و دانشها، آمـوزههـا، آئـیـنها، اصول عقیدتی، نقشهای تاریخی و تمدّنی و نیز وضعیت فعلی شیعیان بحث می کند.»
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی در مورد پیدایش نخستین اختلافات بین شیعه و سنی مطالبی را بیان کرد و گفت: «ریشهیابی دلایل شکلگیری فرق اسلامی و بروز اختلافات میان امت اسلامی از دو دیدگاه تاریخی و کلامی بررسی میشود. در زمان پیامبر اکرم (ص) به دلیل دسترسی به وحی و حضور آن حضرت، اختلاف اعتقادی چندانی در میان مردم نبود و اگر احیاناً اختلافی پیش میآمد، با مراجعه به آن حضرت برطرف میشد. با رحلت ایشان و منقطع شدن وحی، اختلاف نظرها و به دنبال آن منازعات اعتقادی آشکار شد.»
رضانژاد با بررسی تحلیلی و تاریخی با بیان فرصت آغاز افتراق و ایجاد فرق اسلامی بیان کرد: «تاخت و تازهای امروز به ساحت شیعیان به میزان قدرت و قوت آنان در جهان معاصر مبتنی بر آگاهیهای دینی و اجتماعی مرتبط است و دنیای امروز با مباحث روزآمد انتظار منجی، باور ذاتی دارد که شیعه یک تفکر برتر است و اعتقاد راسخ شیعه به حضور صاحب (عج) از او انسانی هدفگرا و استوار در برابر ناملایمتهای جهان امروز ساخته است.»
معاون دانشجویی فرهنگی واحد دامغان نیز با تشکر از دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد استان سمنان بهپاس همآهنگی در تعیین موضوع و مدرس و حمایت بیدریغ در برگزاری دورههای آموزشی فرهنگی گفت: «آموزش ضمن خدمت و آگاهیافزایی در خدمت اندیشهپروری و توانمند سازی با محوریت تفکر یگانه مسیر منتهی به تکامل خردمحور است و نشر تصاعدی آگاهیها با بیان استادان می تواند جامعه هدف را شاداب کند.»
سیدرضا جزء مومنی از مساعدت های حوزه مالی اداری و دفتر آموزش ضمن خدمت به نیکی یاد کرد و با ضرورت همکاری حوزهها یادآور شد: «ابزار ارائه دانش و ادب وابسته به مطالعات روزآمد اعضای هیات علمی و پیکره اجرایی دانشگاه است بنابراین با افزایش دامنه آموزش میتوان به توسعه کیفی دانشگاه که از ضرورتهای مطروحه در نگاه فخیم مسئولان فرهنگی دانشگاه است دست یافت.»
در این دوره 28 استاد در کنار 8 مدیر و 4 کارشناس فرهنگی، مباحث را دریافت کردند .
انتهای پیام/