2 چالش حلنشده صنعت خودرو
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با افزایش قیمت دلار، قیمتها در بازار آزاد خودرو بهشدت بالا رفت. مردم این جهش قیمتها را از چشم خودروسازان میبینند و این بهانهای شده برای افزایش بیشتر فشاردر بخش کیفیت و تیراژ بر خودروسازان از سوی مجلس و دولت و در نهایت تحمیل گرانی و تورم بر مصرف کننده نهایی که بازتاب این نوع تصمیمات، چالشهای جدی را در بخش زنجیره خودروسازی کشور ایجاد کرده است.
در همین رابطه بابک صدرایی درباره تیراژ تولید خودرو در کشوربه خبرنگار آنا گفت: متاسفانه مسئلهای که در صنعت همچنان خود نمایی میکند مطرح نکردن درست صورت مسئله در بخش زنجیره تولید و مشکلات موجود در مسیر حرکتاست. مدیران صنعت خودروسازی کشور مانند گذشته عنوان میکنند که امسال بایستی ۲ میلیون دستگاه یا ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو تولید کنیم؛ اما لازم است مطرح شود که چه خودرویی تولید کنیم.
کارشناس صنعت خودروسازی ادامه داد: افزایش تولید خودرو در کشور به طور مستقیم با سیستم توزیع آن ارتباط دارد. اگر همچنان تخصیص خودروها با همان شیوه قبل انجام شود، علاوه بر اینکه موجبات توسعه بازار سیاه در صنعت خودرو را فراهم کرده ایم؛ شاهد افزایش تیراژ نیز نخواهیم بود. برای تحقق افزایش تولید خودروهای سواری لازم است که سامانه تخصیص خودرو تحت کنترل در آمده و همچنین قیمت گذاری دستوری خودرو لغو شود.
این کارشناس بازار خودروتصریح کرد: خودروساز برای تولید بیشتر نیاز به تامین قطعات دارد و اولین پیش نیاز برای سفارش قطعات بیشتر پرداخت بدهی قبلی قطعه سازان است. به هر جهت در شرایطی که عنوان میشود که برخی از خودروهای تولید داخل با قیمت کمتر از هزینه تولید به فروش میرسند، افزایش تیراژ تولید موجب ایجاد سیکلی معیوبی و به نابودی کشاندن خودروسازان میشود.
تولید خودرو در دولت سیزدهم افزایش یافت
وی ادامه داد: با تمام این اوصاف شاهد این هستیم که تولید خودرو در دولت سیزدهم از ارقامی پایینتر از یک میلیون دستگاه در سال به بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه رسید. همچنین با کمک دولت بخش خصوصی صنعت خودروسازی که سهم آن شاید به ۱۰ درصد از این صنعت نمیرسید، اکنون صاحب بیش از ۲۲ درصد صنعت خودرو هستند.
صدرایی گفت: با فعال شدن بخش خصوصی در صنعت خودرو میتوان اهداف افزایش تیراژ تولید را محقق کرد، اما لازم است که برای افزایش کیفیت خودروها ملاکهای صحیح آن را در نظر بگیریم. اصولا برای خودروهایی که با پلتفرم سه دهه قبل تولید میشوند، افزایش کیفیت بسیار سخت است.
افزایش تیراژ تولید و افزایش کیفیت در شرایط قیمت گذاری دستوری تناقض دارند
صدرایی تاکید کرد: با توجه به اینکه دو خودروساز بزرگ کشور ما به دلیل قیمت گذاری دستوری در حالت زیان دهی قرار گرفته اند، درخواست افزایش تیراژ تولید با افزایش کیفیت خودروها در تناقض است. قطعا هر خودروساز عنوان میکند که برای افزایش کیفیت خودروها و کنترل زیان انباشته مجبور به بالابردن قیمت آن هستیم.
وی ادامه داد: البته بعضی از مسائلی که خودروسازان مطرح میکنند، صرفا بهانه است. روشهای زیادی برای پایین آوردن هزینههای تولید وجود دارد که در بسیاری از کشورهای پیشرفته به کار بسته میشود.
انتهای پیام/