صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۹ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵

دامپینگ پتروشیمی‌ها در صادرات مواد اولیه پلاستیک

حمایت از تولید صنایع داخلی و صنایعی که توان ارزآوری دارند از جمله دستورالعمل‌‎های اقتصاد کشور به شمار می‌رود اما دبیر انجمن صنایع پلاستیک استان تهران از فروش مواد اولیه پلاستیک توسط پتروشیمی‌ها با قیمتی پایین تر از قیمت داخلی به مشتریان خارجی خبر می‌دهد.
کد خبر : 91417

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از ایسنا، مرتضی نیک سرشت ، با بیان این که محصولات صنایع پلاستیک داخلی از لحاظ کیفیت قابلیت رقابت جهانی دارد، گفت: بی شک محصولات ایران از لحاظ کیفی با محصولات خارجی قابل رقابت هستند اما از جمله مشکلات این صنعت قیمت تمام شده است که به دو علت به وجود آمده است.


وی ادامه داد: مشکل قیمت تمام شده به دلیل مواد اولیه است، چرا که از زمانی وارد بورس شد محاسبات ارزشی آن با ارز آزاد صورت گرفت که البته دولت هم این امر را قبول ندارد. پس از این شرایط، مزیت های رقابتی ما کاهش یافت. از طرف دیگر نیز پتروشیمی‌ها بر خلاف قیمت های صادراتی مواد اولیه، برای طرف خارجی به خصوص ترکیه و چین تخفیف هایی را در نظر می‌گیرند در صورتیکه این محصولات را با قیمت بیشتری در اختیار ما می‌گذارند که گاهی از قیمت فروش خارجی بیشتر است.


یک میلیارد دلار آورده ارزی صنایع پلاستیک به کشور


در شرایطی که تاکیدات سیاست‌های اقتصادی کشور روی توسعه صنایع غیرنفتی و خروج اقتصاد کشور از وضعیت تک محوری است، دبیر انجمن صنایع پلاستیک استان تهران از صادرات یک میلیارد دلاری این صنایع در سال گذشته خبر داده است که این آمار می‌تواند صنایع پلاستیک را در جایگاه صنایع جوان ارز آور قرار دهد.


نیک سرشت با اشاره به کیفیت قابل رقابت محصولات صنایع پلاستیک کشور گفت: کالاهای ایرانی از نظر کیفیت با بیشتر محصولات اروپایی قابلیت رقابت دارند و این صنعت از نظر کیفی مشکلی برای ارتباط با دنیا ندارد. فقط در مباحثی نظیر قالب سازی و کامپاندها مشکلاتی است که با توجه به ارتباطی که با دنیا بر قرار می شود قابل حل هستند.


وی همچنین درباره میزان تولید داخلی صنایع پلاستیک گفت: گزارشات و پرس وجوها از واحد ها نشان می‌دهد که اغلب با ظرفیت زیر 50 درصد کار می‌کنند که بیانگر این است که با فعال سازی کامل واحدها هم نیاز داخل و هم بازارهای خارجی را می‌توان پوشش داد.


دبیر انجمن صنایع پلاستیک استان تهران عمده بازارهای خارجی محصولات صنایع پلاستیک کشور را متعلق به کشورهای همسایه دانست و اظهارکرد: اصل بازار ما کشورهای همسایه نظیر تاجیکستان، آذربایجان، عراق، افغانستان و ... هستند که مشتری محصولات ایرانی به شمار می‌روند. ضمن این که در برخی مواد اولیه مانند مواد افزودنی تا 90 درصد و کامپاندها حدود 35 درصد واردات داریم که این قبیل مواد را پتروشیمی های ما تولید نمی‌کنند یا توان تولید با کیفیت مورد نظر را ندارند.


وی در ادامه مصرف مواد اولیه این صنعت را به طور سالانه حدود 3.5 میلیون تن عنوان کرد و تولید محصولات را هم رقمی در همین حدود دانست.


به گفته نیک سرشت، بیشترین مصرف محصولات پلاستیکی در کشور متعلق به فیلم ها، ورق های پلاستیکی، لوله و اتصالات، لوازم ساختمانی و لوازم خانگی است.


انتهای پیام/

برچسب ها: پتروشیمی
ارسال نظر