صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۰ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳

طرح ملی گیاهان دارویی در دانشگاه آزاد کرج اجرا می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز گفت: اجرای طرح ملی گیاهان دارویی از انتظارات در حوزه پژوهش و فناوری بوده که در راستای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم به مرحله اجرا در خواهد آمد.
کد خبر : 914123

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین کلانتری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج در سومین جلسه شورای این دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با تسلیت شهادت شهدای خدمت اظهار کرد: دکتر رئیسی برای همه برنامه‌ها هدف داشت و موفق بود. برمبنای فرمایش امام علی (ع) أماراتُ الدُّولِ إنْشاءُ الحِیلِ، آبادانی دولت‌ها به تحقق برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی آنهاست؛ بنابراین برای همه برنامه‌های خود باید هدف‌گذاری خوب داشته باشیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری دانشگاه را به‌عنوان قوه عاقله جامعه می‌دانند و دانشگاه خوب برای یک کشور حیاتی است. دانشگاه پرورنده آن قوه عاقله بوده و دانشجویان دانشگاه در آینده به‌عنوان قوه عاقله کشور هستند. در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری از دانشگاه آزاد اسلامی سه مطالبه مهم شامل ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه داشتند که هر سه موضوع بر محور استادان استوار است. نیاز به استادان انقلابی و جهادی داریم که بتوانند حول این مسائل حرکت کنند تا یک دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی و بین‌المللی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز به تشریح اهداف کلان دانشگاه پرداخت و بیان کرد: اهداف اصلی دانشگاه ایجاد دانشگاه انقلابی، تمدن ساز، بافضیلت، مرجعیت ساز، اجتماعی، الهام‌بخش، حل مسئله، دانشگاه زندگی، کارآفرین، عفیف و دین‌مدار است که بر مبنای این اهداف پنج رویکرد در حوزه آموزش عمیق و کاربردی، پژوهش همراه با تولید دانش و فناوری، ایجاد اجتماع تربیتی فرهنگی و هویتی ارزش‌مدار و امیدآفرین، پایداری اقتصادی و تنوع در سبد درآمدی دانشگاه، توسعه کمی و کیفی همراه با بازمعماری واحد‌ها و مراکز با تأکید بر مأموریت گرایی می‌توان پیگیری و بر مبنای آن حرکت کرد.

کلانتری کاربردی کردن و بازآرایی رشته‌های تحصیلی منطبق با نیاز‌های آموزشی و بر مدار آمایش، ارتقای کیفیت و اثربخشی آموزش مبتنی بر پرورش انواع استعداد‌ها و نهادینه‌سازی قدرت ابتکار، خلاقیت و رویکرد حل مسئله، بهسازی و مناسب‌سازی فضای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها برای رشد دانشجو، مناسب‌سازی و کیفیت‌بخشی به فضا‌ها و تجهیزات آموزشی با تمرکز بر فناوری‌های نو و دیجیتال، برقراری ارتباط تعاملی و مستمر با صنایع و سازمان‌های محلی، ارتقاء اساتید به مرتبه‌های استادیاری، دانشیاری و استادی، ایجاد نظام تعاملی استاد و دانشجو و افزایش انعطاف‌پذیری فرایند آموزش مبتنی بر استعداد‌ها و تقویت قدرت ابتکار و خلاقیت دانشجو و کارآمدسازی نظام جذب را از راهبر‌های پیش روی دانشگاه عنوان کرد.

وی اضافه کرد:‌ ارزیابی و جبران خدمات اعضای هیئت علمی با بهره‌گیری از ظرفیت الگوی شبکه‌ای دانشگاه، اصلاح نظام جذب، حمایت و ارزیابی تحصیلی دانشجویان بر مبنای رویکرد یادگیری، بازآرایی نظام آموزشی با تأکید بر حوزه‌های دانشی میان‌رشته‌ای و دانشکده‌های موضوعی، ارتقاء کارکرد زنجیره‌ای مدارس سما با نظام آموزش تخصصی دانشگاه، توسعه کمی و کیفی رشته‌های علوم پزشکی با همکاری معاونت علوم پزشکی، تحلیل و بازنگری رشته محل‌های استان، کاهش بیکاری و توسعه کارآفرینی، افزایش ظرفیت فیزیکی دانشگاه تا ۶۰ هزار نفر، تقویت نقش‌آفرینی استادان در طراحی جدید نظام استادی، به‌کارگیری دستیاران آموزشی در روند آموزشی دانشگاه، تقویت نقش دانشکده‌های مهارت و مدارس عالی مهارت به‌عنوان حلقه تکمیلی در زمینه اشتغال و صنعت، انتظام بخشی به اساتید با حضور اعضاء هیئت علمی وابسته به‌عنوان نقشه راه ما در حوزه آموزش است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز تغییر در مدارس سما و تحول در مدارس علوی و فاطمی (بوستان‌های تربیتی علوی و فاطمی)، ایجاد نظام یکپارچه تعلیم و تربیت از کودکی تا بزرگسالی (سما مدارس مطرح دانشگاه آزاد اسلامی در پنج شکل مهدکودک، ابتدایی، دوره اول و دوم متوسطه، مدارس علوی و فاطمی و مدارس معارف)، درک واقعی ۶ ویژگی مدارس سما شامل ارزش محور بودن (اجرای سند بنیادین آموزش و پرورش)، مهارت محور بودن (حداقل یک مهارت به دانش آموزش)، جامعیت داشتن (از کودکستان تا دانشگاه)، بهره‌وری (هزینه تمام شده از آموزش و پرورش کمتر است) و مردمی بودن (بزرگ‌ترین نهاد غیردولتی)، الگو بودن (الگو‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی) را ازجمله انتظارت در حوزه مدارس سما و تعلیم و تربیت اسلامی برشمرد. 

کلانتری ادامه داد:‌ مدارس سعادت برای آموزش علوم و معارف اسلامی در مقاطع دبیرستان دوره دوم، توسعه مدارس و هنرستان در استان (حداقل ۲۱ مدرسه تا سال ۱۴۰۴)، استفاده از فناوری‌های نوین و روش‌های جدید آموزشی در مدارس، استفاده از دبیران دیندار، کارآمد، متخصص، انقلابی، ولایتمدار، پیشتاز در صحنه‌های دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی، ایجاد گروه‌های علوم تربیتی و خانواده، روانشناسی تربیتی و کودکان استثنایی، مشاوره شغلی و مدرسه، تربیت معلم و مربی، آموزش زبان‌های خارجی، آموزش علوم پایه، برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، سنجش و اندازه‌گیری، تکنولوژی آموزشی و آموزش الکترونیکی در دانشکده تعلیم و تربیت، ایجاد فعالیت‌های بین‌رشته‌ای در دانشکده تعلیم و تربیت با تأکید بر ۶ رشته (جامعه و حکمرانی تربیتی، والدگرایی و تربیت کودک، مدرسه و نوآوری‌های تربیتی، دانشگاه و تعالی سرمایه انسانی، صنایع خلاق، خدمات تربیتی و روان‌شناختی و پایش سلامت) از دیگر انتظارت در حوزه مدارس سما و تعلیم و تربیت اسلامی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج به انتظارات خود در حوزه علوم پزشکی و دامپزشکی اشاره و بیان کرد: مدیریت یکپارچه بر حوزه پزشکی و دامپزشکی، پیگیری هیئت عاملی در حوزه کلینیک پزشکی و دامپزشکی (دام‌های بزرگ و کوچک)، پیگیری رشته‌های جدید در حوزه علوم پزشکی و دامپزشکی، فعال کردن آزمایشگاه تشخیص طبی، ایجاد داروخانه، راه‌اندازی رشته‌های مصوب در وزارت بهداشت، ارتباط با سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط، تولید دانش فنی و فناوری در حوزه پزشکی و دامپزشکی (تولید دارو، فناوری نانو در پزشکی و دامپزشکی و ...)، آموزش‌های تخصصی در حوزه پزشکی، ایجاد مرکز خدمات مراقبتی، توان‌بخشی، خدمات سلامت و پارک گردشگری سلامت، آموزش‌های تخصصی در حوزه‌های دامپزشکی، ایجاد بیمارستان دام‌های کوچک در رجایی شهر یا جهانشهر، فناوری تولیدمثل در حیطه دام ازجمله برنامه‌های اجرایی حوزه علوم پزشکی و دامپزشکی در سال جاری خواهد بود.

کلانتری توضیح داد:‌ کاربردی کردن پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری مبتنی بر برنامه‌های علمی و سامانه پژوهشیار و سامانه پایش، تقویت دانشگاه در پایگاه‌های علم‌سنجی، اسکوپوس، WOS، CWUR، سایمگو، توسعه کتابخانه مرکزی/ ایجاد کتابخانه جدید، توجه به پژوهش‌های ملی جهت رفع مشکلات کشور، تولید دانش فنی و آفرینش‌های فناوری، تقویت مجلات و انتشارات علمی، توجه به رتبه بین‌المللی، رتبه ملی، حوزه‌های پراستناد علمی، سهم بیشتر در انتشار مقالات برتر (پراستناد و داغ)، تعداد استنادات، تعداد مقالات، تجاری‌سازی فعالیت‌های پژوهشی، ایجاد مراکز تحقیقاتی جدید با توجه به قابلیت‌ها و مزیت‌های نسبی استان، تشکیل زیست‌بوم جامع علم تا بازار در قالب سرا‌های نوآوری و تقویت و تغییر مأموریت شرکت‌های دانشگاه با تمرکز بر دانش‌بنیان‌ها ازجمله انتظارات از حوزه پژوهش و فناوری است.

وی افزود:‌ فعال‌سازی و اصلاح مأموریت باشگاه پژوهشگران جوان، رونق بخشی به ارتباط دانشگاه و صنعت و دستگاه‌های اجرایی، بازآفرینی و بازمهندسی آزمایشگاه‌های دانشگاه، تقویت هم‌افزایی میان عوامل زیست‌بوم، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی، کیفیت‌بخشی به فضا‌ها و تجهیزات دانشگاه با تمرکز بر دانش‌بنیان، تشکیل بازار نوآوری با ۶ سرا در کرج، ۱ سرا در هشتگرد و ۱ سرا در نظرآباد، تمرکز محور‌های اصلی ورود به فناوری: صنعت ساختمان، ساخت و تولید قطعات، ارتباطات و حمل‌ونقل، تجهیزات و فناوری‌های آموزشی، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی، گیاهان دارویی و تجهیزات پزشکی، نیروگاه، سلامت و امنیت غذایی، اجرای پروژه‌های ملی مانند تولید بذر، گلخانه، طرح ملی گیاهان دارویی، طرح ملی اسباب‌بازی از دیگر انتظارات از حوزه پژوهش و فناوری است که در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده به مرحله اجرا در خواهد آمد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز انتظارات از حوزه توسعه مدیریت و منابع را این‌گونه بیان کرد: چرخش از شهریه محوری به درآمدزایی مبتنی بر جریان یادگیری، پژوهش، نوآوری و درآمد اقتصادی، توسعه فعالیت‌های تعاونی مسکن و مصرف، تکمیل زنجیره ایده تا ثروت، بالا بردن نقش غیر شهریه‌ای در کیک اقتصادی دانشگاه تا ۵۰%، بالا بردن سهم غیرشهریه‌ای از مدارس، بیمارستان، کلینیک، آموزش کوتاه‌مدت، مزرعه و کشاورزی، فناوری و نوآوری، خدمات ورزشی و...، تحول در نظام اداری و کارکنان دانشگاه، احداث مجتمع‌های رفاهی در جاده چالوس و...، تبدیل به احسن اموال دانشگاه و ایجاد فضا‌های جدید آموزشی و آزمایشگاهی با زیرساخت‌های مناسب ازجمله برنامه‌های سال جاری در حوزه توسعه مدیریت و منابع است.

کلانتری گفت: تغییر به اجتماع تربیتی، فرهنگی و هویتی ارزش‌مدار، پویا، اثربخش، مقام وحدت، انسجام‌بخشی فرهنگی و اجتماعی و امیدآفرین، توجه به اقطاب اثرگذار مانند استاد، مدیریت خانواده، محیط‌های رفاقتی و جامعه، مدیریت باغبانی برای رصد و هدایت فعالیت‌های فرهنگی، تقویت مشاورین تربیتی و فرهنگی (مشاور کانون‌ها، مشاور کرسی‌ها، مشاور مشق امید، مشاور دانشجویان شاهد و ایثارگر و...)، تدوین و تألیف ۷ عنوان کتاب در راستای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، شرکت دادن اساتید در اردو‌های راهیان پیشرفت (اساتید بسیجی)، رصد و هدایت کانون‌های فرهنگی و افزایش کمی و کیفی آنها، توسعه کمی و کیفی نشریه‌های دانشگاه، توسعه کمی و کیفی فعالیت تشکل‌ها و نقش‌آفرینی پررنگ دانشجویان، اساتید و کارکنان بسیجی در اردوی راهیان نور ازجمله انتظارت در حوزه فرهنگی و دانشجویی است. 

وی اضافه کرد:‌ برگزاری دوره‌های بازآموزی اساتید درس وصایا، اساتید درس آشنایی با دفاع مقدس، اساتید مشاور فرهنگی – تربیتی، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، برگزاری مستمر جلسات شورای تعامل دانشگاه و خانواده، شورای سیاست‌گذاری تشکل‌ها، شورای تعامل و هم‌اندیشی دانشجو و دانشگاه، شورای شاهد و ایثارگرو...، تأسیس باشگاه رشد استعداد‌های هنری و ادبی، تشکیل کمیته فرهنگ و پایش فضای مجازی، ایجاد سرای صنایع خلاق فرهنگی و هنری، کرسی‌های آزاداندیشی، فعال کردن دفتر مشاوره، مشارکت دادن دانشجویان در امور صنفی، اهمیت بیشتر به ورزش، فعال نمودن دفتر تقریب مذاهب و امامت و مهدویت، ایجاد مرکز مطالعات و تحقیقات گفتمان انقلاب اسلامی، بهسازی مسجد و گلزار شهدای گمنام، ایجاد مرکز نوآوری قرآن و عترت و تأسیس خانه نشریات نیز از دیگر انتظارت در حوزه فرهنگی و دانشجویی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز مطرح کرد: تشکیل نظام دانشی دانشگاه (ایجاد دانشکده‌های موضوع محور، گروه‌های دانش‌محور و ...، مدیریت تدوین و پیاده‌سازی سند آمایش استان، مدیریت ستادی در امر راهبری سند تحول و تعالی دانشگاه در قالب مأموریت گرایی واحد‌ها و برنامه راهبردی عملیاتی، ایجاد وحدت رویه بین واحد‌ها و مراکز آموزشی استان، نظارت مستمر و مداوم بر سند تحول و تعالی (برنامه پنج ساله)، نظارت بر عملکرد کلیه روسا و معاونان واحد‌ها و مراکز آموزشی استان، گسترش واحد‌ها و مراکز در شهر‌های استان، برنامه‌ریزی راهبردی و تعیین مأموریت‌های واحد‌های دانشگاه، تهیه بودجه دانشگاه و نظارت بر حسن اجرای آن، اداره دبیرخانه هیئت امنای استان، پیگیری و نظارت بر تفاهم‌نامه عملکردی و پیگیری و نظارت بر حسن اجرای ابلاغیه‌ها و تصمیمات سازمان مرکزی نیز ازجمله انتظارت در حوزه هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه است.

به گزارش آنا، در این جلسه از تلاش محمد بشیری آذر در دوران تصدی مدیرکل آموزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج که به درجه بازنشستگی نائل آمده، قدردانی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر