صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۵۴ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

مشوق‌های فرزندآوری موجب تغییر ذهنیت افراد نخواهد شد/ اقتصاد اولویت اول در موضوع فرزندآوری نیست

یک كارشناس جمعیت با اشاره به مشوق‌هایی كه برای فرزندآوری در نظر گرفته شده است، گفت: این مشوق‌ها نمی‌تواند یك عامل مستقل باشد؛ زیرا این موارد موجب تغییر ذهنیت افراد نخواهد شد.
کد خبر : 911441

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اسماعیل چراغی، كارشناس جمعیت در یک گفتگو رادیویی با اشاره به مشوق‌هایی كه برای فرزندآوری در نظر گرفته شده است، گفت: این مشوق‌ها نمی‌تواند یك عامل مستقل باشد؛ زیرا این موارد موجب تغییر ذهنیت افراد نخواهد شد.

وی فرهنگ‌سازی را مهم‌ترین عامل برای تغییر نگاه مردم به موضوع فرزندآوری عنوان و بیان كرد: نگرش افراد، رفتار آنها را تعیین می‌كند. اگر كسی نسبت به فرزندآوری تصور تلخی داشته باشد و در ذهن او درد، رنج، ناآرامی و لطمه به زندگی باشد، قطعاً علاقه‌ای به فرزندآوری نخواهد داشت. از سوی دیگر اگر نگرش مثبتی به فرزندآوری وجود داشته باشد و مردم نسبت به این موضوع اقناع شوند، قطعاً شاهد افزایش فرزندآوری خواهیم بود.

این كارشناس جمعیت با بیان اینكه پدیده‌های اجتماعی متأثر از عوامل مختلف هستند، اظهار كرد: اگر كسی ادعا كند فقط مسائل فرهنگی دخیل هستند و شرایط اقتصادی اهمیتی در فرزندآوری ندارد قطعاً اشتباه كرده است و همچنین اگر كسی مدعی باشد صرفاً به دلایل اقتصادی، علاقه به فرزندآوری كاهش پیدا كرده است، باز هم دچار اشتباه شده است.

وی افزود: آنچه اهمیت دارد بررسی این موضوع است كه آیا اقتصاد تأثیر مهم و اولیه را دارد یا تأثیرات آن فرعی است و اصل مشكل مسائل فرهنگی و نگرش افراد است. اعتقاد دارم تأثیر اصلی در فرزندآوری یا عدم فرزندآوری را اقتصاد ندارد؛ بلكه تأثیر اساسی را فرهنگ دارد؛ زیرا عموماً افرادی كه به لحاظ اقتصادی و درآمدی بالاتر هستند، بچه كمتری دارند. اگر رابطه مستقیمی بین شرایط اقتصادی و فرزندآوری بیشتر وجود داشت، ثروتمندان جامعه باید فرزند بیشتری داشتند.

این كارشناس جمعیت با اشاره بر اینكه با فرهنگ، زندگی می‌كنیم، گفت: كسی نمی‌توان رفتار كنش یا واكنشی انجام دهد بدون اینكه ذهنیت و نگرشی نسبت به پدیده‌ها داشته باشد. اگر نگرش جامعه نسبت به مسئله فرزندآوری تغییر كند و بپذیرند كه داشتن بچه یك تجربه شیرین است قطعاً اقدام به فرزندآوری می‌كنند؛ بنابراین اگر نگرش فرهنگی و ارزشی افراد تغییر كند، شاهد تغییر رفتار در جامعه هم خواهیم بود، حتی اگر از نظر مالی در وضعیت ایدئالی نباشد. البته این بدان معنا نیست كه اقتصاد تأثیر ندارد و بدون تردید شرایط اقتصادی هم بر این موضوع اثرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر