صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از نشست غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس؛

«شعارزدگی» آفت نوشتن در عرصه داستان‌های مذهبی/ خشونت جنگ برای مخاطب کودک و نوجوان تلطیف شود

نویسنده و دبیر بخش رمان و داستان انتشارات خط مقدم؛ معتقد است که برخی نویسندگان برای نوشتن داستان‌های مذهبی در دام شعارزدگی می‌افتند و این یک آفت است.
کد خبر : 911368

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری بررسی چالش‌های روایت داستان مقاومت برای مخاطب نوجوان با حضور نرگس فرجاد امین نویسنده و دبیر بخش رمان و داستان انتشارات خط مقدم و مسعود امیرخانی دبیر بخش کودک و نوجوان خط مقدم، امروز بیست و پنجم اردیبهشت در غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس نمایشگاه کتاب برگزار شد.

نرگس فرجاد امین در این نشست گفت: اگر نشر خط مقدم در مجموعه آثار تولیدی خود طبقه کودک و نوجوان را نداشت مطمئنا در این فضا کمبود داشتیم پس نشر خط مقدم، چون می‌خواهد مقاومت را روایت کند، نیاز دارد رده‌های سنی مختلف را در نظر بگیرد.

مسعود امیرخانی هم اظهار کرد: قطعا وقتی بخش‌های مختلف یک نشر می‌خواهد تکامل پیدا کند باید حوزه‌های مختلف را در برنامه خود ببیند؛ انتشارات خط مقدم اثر گذار است و با گروه‌های کارشناسی که تشکیل داده، چالش‌ها را رصد کرده و در جلسات مختلف درباره آن بحث شده است، در حوزه کودک، بزرگسال و جوان طرحی ریخته و انجام داده است.

وی یاد آور شد: اگر نگاه کنید بخش مهمی از آثار کشور‌های مختلف به جنگ پرداخته شده است، چون آنها اهداف و تعاریف مختلفی دارند که می‌تواند برای نوجوانان اثرگذار باشد با توجه به این موضوع ما قرار گذاشتیم واحدی به نام قم قمه برای کودکان ونوجوانان شکل بگیرد.

دبیر بخش کودک و نوجوان خط مقدم در باره فرآیند آفرینش و رسیدن به سوژه توضیح داد: بحث اثر آفرینی خیلی در انتشارات خط مقدم تفاوتی ندارد، چون رویکرد خاص در هر گروه وجود دارد که در دفتر انتشارات طرح ریزی می‌شود و در جلسات مختلف درباره آن طرح بحث می‌شود قرار شد که زندگی نامه‌ای درباره فرماندهان شهید بنویسیم که در بخش اول ساختار کار چه نویسندگانی برای نوشتن باشند و از چه نگاهی به آن توجه شود اینها همه بحث‌هایی است بر این اساس این کار را برای مخاطب دوم و سوم ابتدایی و به صورت مستند می‌خواهیم انجام دهیم؛ مرحله بعد انتخاب سوژه‌هایی بود که باید درباره آنها نوشته می‌شد در بخش مستند نگاری هم فهرستی از فرماندهان بزرگ شهید را لیست کردیم.

وی با اشاره به تفاوت تولیدات داستانی و روایت آنها گفت: پرداختن به ابعاد انسانی مهم‌ترین تفاوت است رمان‌هایی مورد توجه قرار گرفتند که به قلب انسان‌ها نفوذ کردند، علاوه بر آن مردم اقلیم‌های مختلف و بحث عقیدتی هم اضافه می‌شود، زمانیکه نویسنده می‌خواهد داستان مذهبی بنویسد در دام شعار زدگی می‌افتد یا منتقدانی که از او گاف می‌گیرند.

امیرخانی با اشاره به بخش تربیتی کودک ونوجوان خاطر نشان کرد: ما در دفتر کودک و نوجوان بخشی به عنوان تربیتی نداریم، چون وقتی درباره نویسنده و سوژه صحبت می‌کنیم مسائل تربیتی برای مخاطب نوجوان مورد بررسی قرار می‌گیرد و نویسنده‌ای که انتخاب می‌کنیم کسی است که سال‌ها اثر خلق کرده و تجربه زیادی در تولید آثار داشته است، وقتی می‌خواهیم برای مخاطب کودک ونوجوان از جنگ بنویسیم کارمان سخت‌تر می‌شود، پس در این انتخاب‌ها سعی می‌کنیم افرادی انتخاب شوند که موفق هستند، آثاری را خلق کردند که توانسته مخاطب کودک ونوجوان را جذب کند پس درباره موضوع جنگ هم همین اتفاق می‌افتد.

وی افزود: این بحث بیشتر درباره کودکان است عده‌ای معتقدند خشونت جنگ و چهره زشت آن که در جنگ رخ می‌نماید برای کودکان سخت است، اما با وجود این نظرات آثار مختلفی درباره ادبیات کودک ونوجوان منتشر می‌شود برای این کار پرداختن به طبعات جنگ، حواشی، موضوعات خانواده و چیز‌های مختلف می‌تواند دخیل شود برای مثال یکی از نویسندگان انگلیسی ماجرای یک اسب را در جنگ به زیبایی روایت می‌کند یا در دیگر اثرش یک بچه فیل که در جنگ از مادرش جدا می‌شود و با نوجوان ارتباط می‌گیرد را روایت می‌کند این موضوعات باعث می‌شود سختی جنگ برای مخاطب خاص لطیف‌تر شود اینها امکاناتی است که جنگ می‌تواند در اختیار نویسندگان قرار دهد.

نرگس فرجاد امین در ادامه درباره مخاطب نوجوان گفت: مخاطب نوجوان را اگر پای داستان‌های تخیلی و مستند بنشانید مسلما داستان تخیلی را انتخاب می‌کند؛ خط مقدم هم با این پیش فرض پیش می‌رود مثال بارز آن جان کرستل نویسنده‌ای که در فضای فانتزی سعی کرده واقعیت‌ها را تلفیق کند در کتاب شهریار آینده پایان عجیبی گذاشته است، چون مخاطب را امیدوار نمی‌کند بلکه به طور ملموس با واقعیت آشنا می‌کند.

وی افزود: نوشتن برای مخاطب کودک ونوجوان در عین آسانی سخت است، وقتی برای کودک ونوجوان می‌نویسید نباید ساده باشید در عین اینکه نثر باید ساده باشد. نوشتن برای کودک ونوجوان مجموعه‌ای از تخصص‌ها است قالب هنر برای کودک ونوجوان جذاب است، اما داستانی آن باید بیشتر باشد.

دبیر بخش رمان و داستان انتشارات خط مقدم در پاسخ به این سوال که برای فضای نوجوان و کودک چقدر باید سانسور صورت گیرد توضیح داد:وقتی سوژه را نویسنده انتخاب می‌کند همه چیز را در اختیارش می‌گذاریم تا به برش‌های واقعی در داستانش برسد اگر خط قرمزی وجود داشته باشد کارشناسان تذکر می‌دهند، اما تا کنون پیش نیامده، چون چارچوب درستی در ذهن نویسندگان است در بحث مخاطب نوجوان هم موضوعات خاصی مثل ماجرای جنگ سوریه و زنان ایزدی، چون باعث بهم ریختن فضای ذهن آنها می‌شود و مناسب آنها نیست جزو خط قرمز محسوب می‌شود، اما خوشبختانه تا به این لحظه از لحاظ موضوعات به مشکل سانسور بر نخوردیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر