صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۴۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری:

مشارکت زنان ایرانی در زمینه ثبت اختراع ۱۰ درصد بالاتر از میانگین دنیاست

مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری گفت: براساس مطالعه‌ای طی پنج سال گذشته مشارکت زنان در ثبت اختراع در ایران ۵ درصد افزایش یافته است که نسبت به آمار‌های جهانی، وضعیت خوبی محسوب می شود.
کد خبر : 911097

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،نشست تخصصی «شبکه‌ی راهبردی زنان متخصص صنعت نفت؛ همسو با پایداری»، توسط معاونت امور زنان و خانواده شرکت ملی نفت ایران، ۲۰ اردیبهشت‌ماه در حاشیه دومین روز از بیست‌و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد.

 در این نشست تخصصی،  میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و دبیر کارگروه توسعه دارایی‌های نامشهود معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان نهاد ریاست جمهوری، خدیجه گودرزی، مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور زنان و خانواده، سید مسلم موسوی درچه، عضو هیئت علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، سوسن سپهوند رئیس تفسیر اطلاعات ژئوفیزیکی مدیریت اکتشاف، حضور داشتند.

امین‌لو در ابتدای این نشست گفت: براساس مطالعه‌ای که در معاونت علمی در مورد اختراعات ثبت شده در ایران انجام شد؛ در پنج سال گذشته مشارکت زنان در ثبت اختراع در ایران ۵ درصد افزایش یافته است که نسبت به آمار‌های جهانی، وضعیت خوبی ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: این آمار در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۶ درصد بوده که نسبت به میانگین جهانی ۱۰ بیشتر است، اگرچه که با وضعیت بهینه حالت تعادل فاصله داریم و باید سیاست‌های را در قالب فناوری برای زنان توسعه دهیم تا زنان نیز مشارکت بیشتری در توسعه فناوری داشته باشند.

مدیرکانون مدیریت دارایی‌های فکری افزود: به گواه آمارها، زنان در همه جای دنیا علیرغم حضور پرتعدادتر در مقاطع تحصیلی مختلف در عرصه شغلی و حضور اجتماعی با افت قابل‌توجهی مواجه می‌شوند.

امین‌لو با تحلیل نمودار قیچی در دنیا ادامه داد: این بدان معنی است که جامعه از عدم اثرگذاری زنان و جاری شدن تفکر زنانه و مادرانه که ضرورت توسعه فناوری‌های امروز است، متضرر می‌شود. در دنیا سیاست‌هایی برای بهره‌مندی از ظرفیت زنان در توسعه اقتصادی صورت گرفته و به طور مستمر پایش می‌شود. این امر نیازمند برنامه‌ها و اقدامات هدفمند و پرهیز از محدود نمودن امر به مسائل خاص، با لحاظ ویژگی‌های این قشر است.

 دبیر کارگروه توسعه دارایی‌های نامشهود معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان نهاد ریاست جمهوری اشاره کرد:  مسئله شمولیت در مفاهیمی مانند تفکر طراحی نیز مورد توجه است.

امین‌لو در پایان تاکید کرد: برای داشتن سیاست‌های فراگیر و کاربردی در جهت پیشرفت و توسعه متناسب با مخاطب، باید تفکر زنانه فارغ از جنسیت در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی ظهور یابد و  بیش از آنکه زنان صرفا به دنبال تصاحب جایگاه‌ها باشند، جامعه نیازمند نقش زنان در صنعت و فناوری است و عدم تحقق این امر موجب خسران برای کل جامعه خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر