صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۳۵ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
در آنا بخوانید؛

آسمان تا زمین تفاوت سلیقه تا موجودی بازار/ترجمه خوراک غالب ادبی دختران

مدیر بازرگانی انتشارات مدرسه معتقد است به صورت ویژه برای دختران کم کار کرده‌ایم.
کد خبر : 910492

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ونوس بهنود_ بررسی‌ها نشان می‌دهد خوراک ادبی مقبولی برای قشر دختران ایرانی فراهم نشده و ترجمه آثار نویسندگان خارجی تنها مأمن دختران ایرانی است.

نهادهای تربیتی به مقوله تربیت صحیح دختران به دلیلنقش جدی و عمیق آن‌ها در تربیت نسل آینده جامعه تأکید دارند. تاکیدی که شک و تردیدی در آن نیست. اما برای تربیت فکری دختران چه کردهایم. بررسی خبرنگار آنا از بازار کتاب و کتبی که امروز توسط دختران دست به دست می‌شود، در فرصت سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گویای غفلت جدی است. غفلتی که موجب شده تا سلیقه دختران در انتخاب کتاب به اندازه زمین تا آسمان با تولیدات ناشران فاصله بگیرد.

مسئول غرفه انتشارات محیی که کتب تألیفی ویژه کودکو نوجوان دارد در پاسخ به این سؤال خبرنگار آنا که برای دختران نوجوان چه کتابی دارد، گفت: کتاب‌های حوزه نوجوان اغلب بدون تفکیک جنسیتی و مناسب برای تمامی ‌دختران و پسران است.

برخی کتاب‌ها مانند «یک جای کار ایراد داره» و «خانه قبلی، خانه بعدی» به دلیل تصویرگری دخترپسند بیشتر مورد توجه دختران است.

سمیرا چوبداری افزود: کتاب‌های ما همه تألیفی و به همت فعالان مؤسسه منتظران منجی نوشته شده و محتوای اغلب کتاب‌ها از سخنرانی‌های خودشناسی و انسان شناسی استاد محمد شجاعی استفاده کرده است. مباحث صحبت‌های ایشان پیاده‌سازی و در قالب زبان کودک به شکل قصه آمده است.

وی اضافه کرد: دو کتاب ویژه نوجوان ما «خارج از چارچوب» برای نوجوانان بالای 11 سال و با موضوع طرح تعلقات دنیوی و «صدا زدم باران» با محتوای منجی‌خواهی تازه‌های نشر محیی هستند که با هدف تربیت فکری نوجوانان تألیف شدهاند.

روشنک، قهرمان جدید دختران در سال‌های اخیر نمایشگاه کتاب همواره فرصتی برای بازبینی تولیدات حوزه کودک و نوجوان بوده و همواره این سوال را به وجود آورده که قهرمانان داستان‌های گروه سنی نوجوان ما چه کسانی هستند و چگونه می‌توان قهرمان بومی‌ برای آن‌ها معرفی کرد تا قهرمان آن ور آبی برای نوجوانان حرف اول و آخر را نزند.

نشر کمیکا که چندین سال است با معرفی ایلیا و یونا و چند قهرمان پسر دیگر به دنبال این است که از قصه‌های بومی ‌و سنت‌های درون مرزی مدد گرفته و نقش سوپرمن و بتمن را در افکار نوجوانان کمتر کند، امسال اولین قهرمان دختر خود یعنی روشنک را به نوجوانان معرفی کرده است.

به گفته یکی از مسئولان غرفه کمیکا در نمایشگاه کتاب تهران، بعد از معرفی قهرمانان پسر، درخواست‌های مکرری از معرفی قهرمانان دختر مطرح می‌شد به همین دلیل روشنک را معرفی کردیم.

فاطمه شهاب الدین ادامه داد: روشنک قرار است با دوستان خود و قدرت‌های منحصر به فردی که دارد مردمیک روستا را از دست ملکه بدجنس و پسران او نجات دهد. دختران زیادی طرفدار ایلیا هستند و ما امسال کتابشخصیت روشنک را در نمایشگاه معرفی کردیم.

وی با تأکید به اینکه این کتاب در تابستان امسال وارد بازار می‌شود، اضافه کرد: از سال 96 قهرمانان ویژه نوجوانان را در نشر کمیکا معرفی کردهایم و امسال اولین بار است که یک قهرمان دختر به جمع قهرمانان پسر اضافه می‌شود.

در عین حال که تازگی معرفی قهرمان دختر خود گویای غفلت ما در تربیت فکری نوجوانان دختر بوده است، مدیر بازرگانی انتشارات مدرسه با اذعان به این مسئله معتقد است به صورت ویژه برای دختران کم کار کردهایم.

محمد حسین محبت خواه تصریح کرد: دو مجموعه در انتشارات مدرسه ویژه دختران نوجوان طراحی شده که شامل «دختر ما» برنده جایزه کتاب سال رضوی با موضوع معرفی حضرت معصومه و مجموعه «ریحانه» که معرفی شخصیت‌های موثر زنان اسلامی به دختران است.

وی با تأکید به اینکه انتشارات مدرسه بیشتر در بحث تألیف فعالیت دارد تا ترجمه متذکر شد: مجموعه پرطرفدار ما با عنوان «من یک دخترم» است که در سه جلد در رابطه با آموزش مهارت‌های زندگی، برنامهریزی درسی، راهکارهای موفقیت و مهارت نه گفتن و غیره است.

به گفته محبت خواه آینده جامعه ما در دست دختران است و هر قدر بتوانیم قوی‌تر کار کنیم تأثیرات آن را خواهیم دید. این در حالی است که کتاب‌ها به تفکیک جنسیتی و توجه ویژه به دختران چندان در بازار موجود نیست و در زمینه‌های مهارت‌های زندگی توجه و تمرکز به دخترها وجود ندارد.

مدیر بازرگانی انتشارات مدرسه در کنار مباحث علمی و فرهنگی ما نیازمند توجه به مهارت‌های زندگی، زیست اجتماعی و مهارت‌هایی که بتواند به دختران کمک کند تا در آینده زنان مؤثری باشند، ضروری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر