صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۱۷ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

قاچاق سوخت تهدید جدی برای شیوع مالاریا در شرق کشور

رئیس اداره كنترل مالاریا وزارت بهداشت با اشاره به قاچاق سوخت در مرزهای جنوب شرقی کشور گفت: حمل سوخت در شهرستان‌های مرزی سیستان و بلوچستان افزایش‌یافته و فشار بسیاری به برنامه‌های سلامت‌محور ما وارد می‌كند.
کد خبر : 909578

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا،  احمد رئیسی،  رئیس اداره کنترل مالاریا وزارت بهداشت در یک  گفتگوی رادیویی درباره خبر افزایش آمار مالاریا اظهار کرد: افزایش موارد قابل توجهی طی دو سال اخیر داشتیم که به ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بازمی‌گردد و نسبت به سال‌های قبل به‌شدت دچار افزایش موارد شدیم. این مسئله متأثر از وضعیت نابسامان مرز‌های شرقی است و اگر فکر اساسی و کمک به دانشگاه‌های علوم پزشکی نکنیم ممکن است ما هم به مشکل کشور‌های همسایه شرقی دچار شویم.

رئیس اداره کنترل مالاریا وزارت بهداشت در این خصوص افزود: در بدترین شرایط طی ۱۰ سال اخیر حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ مورد داشتیم که قابل قیاس با شرایط آن سوی مرز نیست.

رئیسی ادامه داد: در این باره می‌بایست فکری اندیشیده شود، چون کشوری هستیم که راه توسعه را به‌شدت می‌پیماییم و وضعیت ما باید نسبت به بلوچستان پاکستان متفاوت باشد.

او لزوم اختصاص منابع و بودجه به سیستان و بلوچستان و سه دانشگاه علوم پزشکی این منطقه را متذکر شد و افزود: اگر این کار صورت گیرد در برابر وبا، سل، مالاریا و بیماری تب کنگو مقاومت صورت می‌گیرد.

رئیسی از ۱۰ هزار کیس مبتلا خبر داد و تصریح کرد: کووید هم بحثی مهم بوده است، چون مشکل ما نبوده است و به دنیا بازمی‌گردد ولی همه توجه بخش سلامت را به خود اختصاص داده است که در برابر کاهش منابع به نظر می‌رسد ما نیز کم‌توجهی کردیم.

وی اضافه کرد: در سه الی چهار سال موارد مالاریا به صفر رسیده بود ولی منابع کافی و لازم را اختصاص ندادیم و پیش‌بینی نکردیم که ممکن است شرایط پاکستان بدتر شود.

رئیسی همچنین به مشکلات تردد و حرکت آزادانه انتقاد کرد و گفت: حمل سوخت در شهرستان‌های مرزی سیستان و بلوچستان افزایش‌یافته و فشار بسیاری به برنامه‌های سلامت‌محور ما وارد می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر