۳ عامل مهم در شکلگیری شخصیت محمدرضا سنگری
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین نکوداشت ادیب دزفول دکتر محمدرضا سنگری که شامگاه پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در حسینیه ثارالله دزفول برگزار شد، ضمن تبریک هفته معلم گفت: خدا را شاکرم که این نشست حکمت بنیاد برگزار شد تا از اندیشمندی متفکر، ادیبی متخلق، فرزند دیار مقاومت؛ دکتر محمدرضا سنگری تکریم کنیم تا با این تکریم، یک حرکت تمدنی داشته باشیم. باید بگویم شاید بیش از یک سال از ایشان خواهش میشد که این مجلس تکریم را بپذیرند و ایشان نمیپذیرفت. عرض کردم این تکریم فقط تکریم شما نیست، تکریم علم و ادب است. از کارهای تمدنی است که نسل جوان و نوجوان از آن درس میگیرند.
وی اظهار کرد: همه شما آقای دکتر سنگری را میشناسید و از وعظ و منبر ایشان بهره میبرید. بیش از نیم قرن در ترویج معارف اسلامی و عاشورایی تلاش میکند. مداحان و ذاکران کشور بهویژه استان خوزستان از اشعار و آثار ادبی ایشان بهره بردهاند. اهل جبهه و جنگ بود. فرماندهان و رزمندگان از دانش او درس میگرفتند. یک شخصیت فعال فرهنگی از قبل از انقلاب بود. با گروه منصورون ارتباط داشت، بهویژه با شهید حجتالاسلام سبحانی که تأثیری خاصی بر شخصیت ایشان گذاشت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: معلم و مدرس آموزش و پرورش و دانشگاههای مختلف بوده و هست. مؤلف کتب درسی زبان و ادبیات فارسی، فعال مطبوعاتی و مؤلف دهها کتاب و عاشوراپژوهی و تبیینگر ادبیات انقلاب و ادبیات پایداری و در رأس همه اینا ولایتمداری است.
استاد خسروپناه گفت: گوشهای از دستاوردهای این عالم را عرض کردم، اما سؤال مهم اینجا مطرح است که چه اتفاقی میافتد که استاد سنگری شکل میگیرد؟ بی تردید عواملی نقش دارد. سه عامل مهم را نام میبرم که در ساخت هویت و شخصیت دکتر سنگری مؤثر بوده و میتوانند برای ما نیز نقشآفرین باشند.
وی ادامه داد: عامل اول تربیت خانوادگی است. انسانی که بر سر سفره پدر و مادری متدین که رعایت حلال و حرام کنند و با عالمان زمانه خود ارتباط داشته باشد، این چنین پرورش مییابد. استاد سنگری فرزند استاد حاج غلامحسین سنگری است که افتخار داشتم دو، سه سالی در معیت ایشان از محضر آیتالله مدرسیان در مدرسه آیتالله معزی بهره ببریم. مرحوم حاج غلامحسین سنگری که عمر بابرکت داشت، انسانی خلیق، معلمی دلسوز و متشرع بود. پدر و مادری اینگونه فرزندی مانند دکتر سنگری تربیت میکنند. تربیت خانوادگی اصل و اساس است. این خیلی مهم است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: عامل دوم، تعالی مسجدی است. آقای دکتر سنگری در مسجد رشد کرد. هم خود در مسجد رشد کرد و هم تعالی بخش اهل مسجد بود. مسجد را فراموش نکنید. بچههای خود را به مسجد رفتن تشویق کنیم. جلسات قرائت قرآن را که امتیاز ویژه شهرستان دزفول است، قدر بدانیم.
استاد خسروپناه گفت: عامل سوم فضیلتیافتگی در ساحت اخلاق و ادب است. این عنوان «ادیب دزفول» که برای این برنامه انتخاب شده، معمولاً در ذهن ما شخص شاعر و ادیب به معنی خوش سخن را میآورد. اما ادب، یک مفهوم بسیار متعالی است. اگر درست فهمیده باشم فرق ادب و اخلاق این است که اخلاق، ملکات فضیلتمحور درونی است. کسی که ملکه ویژگیهای مثبت و فضایل را داشته باشد، انسان متخلقی است، اما انسانی که این فضیت درونی را در ظاهر هم بروز میدهد؛ نه فقط خوش سخن باشد، خوش خلق هم باشد، حرمت دیگران را حفظ کند، نسبت به دیگران خوش نیت باشد، در این صورت انسان با ادبی است.
وی گفت: ادب یک رزق متعالی و نعمت الهی است. اگر کسی آن را نداشته باشد محروم است. به فرموده امیرالمؤمنین (ع) ادب، کمال انسان است. خداوند سبحان وقتی انبیا را معرفی میکند از آنها به ادب یاد میکند. معصوم میفرماید دوست دارم شعیان ما انسانهای عاقل، فهیم، فقیه، حلیم و ادیب، اهل مدارا، صبر و صدق باشند. ویژگی دکتر سنگری این است که این ادب هم در خوش کلامی او نمایان است و هم در خوش رفتاری او. این زاییده اخلاق است. ادب زاییده اخلاق است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آقای دکتر سنگری بیش از ۵۰ جلد کتاب نوشته است، کتابی به اسم «آیینهدارن آفتاب» دارد که زیستنامه اصحاب امام حسین (ع) است. آقای دکتر سنگری در این کتاب روی چه ویژگیهایی از اصحاب امام دست گذاشته است؟ معرفت و فهم عمیق، آزادگی، تولی و تبری، صبوری، شجاعت و دلاوری، ایثار و پاکباری، شیفتگی به عبادت، غیرتمندی و صلابت، عزت و نفوذ ناپذیری، موقعیتشناسی و روشنگری. چرا آقای سنگری این مفاهیم را از اصحاب کشف میکند؟ عمده این ویژگیها فضایل است. چون این شخصیت، با عمق وجود دریافته اگر انسان فضیلت اخلاقی داشته باشد، یار امام میشود. در مقابل «آیینهشکنان» که نام کتاب دیگر او است، پژوهش تاریخی درباره شخصیتهایی است که مقابل امام حسین (ع) ایستادند. ویژگی اینها چیست؟ طمع، حرص، حرامخواری، رشوهگیری، جهل، حسادت، کینهتوزی، سنگدلی، خود بزرگبینی. همه اینها رذیلت است. یعنی ایشان در آثار عاشوراپژوهی خود به یک پیام اساسی اشاره دارد. آن پیام کلیدی این است فضایل اخلاقی، انسان را یار امام میکند و رذایل اخلاقی انسان را بار امام میکند.
انتهای پیام/