تدارک اندک سینما و تلویزیون برای رمضان امسال
به نظر میرسد از میان این سه فیلم، «دراکولا» به دلیل نام کارگردان و گروه بازیگران و همچنین پرداختن به ژانر وحشت، بتواند فروش بیشتری را نسبت به دو فیلم دیگر داشته باشد. همچنین «رسوایی ٢» به کارگردانی مسعود
دهنمکی نیز که چند هفتهای روی پرده رفته، تا پایان ماه رمضان اکران خود را ادامه میدهد.
اما با وجود مشخص شدن فیلمهایی که قرار است ماه رمضان روی پرده بروند، غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام کرده فیلمهایی که سقف ١٠ هفته از اکران خود را پشت سر گذاشتهاند، هم میتوانند دوباره اکران شوند.
او در ادامه عنوان کرده که این فیلمها باید برای نمایش در سینماها مجددا حواله نمایش (مجوز) دریافت کنند و سینمادارها هم میتوانند این فیلمها را در ساعاتی بجز ساعات موظفی اکران، روی پرده ببرند.
بنا به گفته سخنگوی شورای صنفی نمایش تاکنون اکران مجدد فیلمهای «ابد و یک روز»، «کفشهایم کو؟»، «من سالوادرو نیستم» و «بادیگارد» در پردیس سینمایی آزادی و همچنین فیلمهای «پنجاه کیلو آلبالو»،
«ابد و یک روز»، «بادیگارد»، «خشم و هیاهو» و «من سالوادور نیستم» در پردیس سینمایی کوروش قطعی شده است. فرجی گفته قیمت بلیت در ماه رمضان در همه سینماها تا قبل از افطار نیمبهاست و بعد از افطار، قیمت بلیت کامل است. با این شرایط به نظر میرسد اکران مجدد فیلمهای سینمایی که بهار امسال روی پرده رفتهاند، اصلیترین تلاش شورای صنفی نمایش برای کشاندن مخاطب به سینماها در ماه رمضان است. هرچند اکران این فیلمها چندان به نفع سینمادارها و مخاطبان نخواهد بود. هنوز یک ماه از پایین آمدن این فیلمها از روی پرده نمیگذرد و بهتر بود شورای صنفی نمایش فرصت اکران مجدد را به فیلمهایی میداد که در ماههای مرده سال ٩٤ روی پرده رفته بودند و پتانسیل فروش بیشتر داشتند. فیلمهایی که معمولا در هیاهوی ماههای قبل و بعد از جشنواره فیلم فجر، گم شدند و گیشه را از دست دادند.
اما طرح اکران «افطار تا سحر» در سالهای گذشته اگرچه توانست سینمای ایران را تا اندازهای از یک ماه رخوت نجات دهد، اما ترکیب چینش فیلمها در کنار هم، نتوانست مخاطبان زیادی را برای حضور در سینماها مجاب کند. عملکرد شورای صنفی نمایش در این طرح به گونهای است که برای جلوگیری از فرصتسوزی، فیلمهایی را روی پرده میبرد که کمتر مخاطبی علاقهمند به دیدن آن است. به طور نمونه به نظر میرسد فیلم سینمایی «ننه نقلی» با موضوع کودک، برای اکران در ماه رمضان چندان مناسب نیست. مخاطب این فیلم کودکانی هستند که توان فیلم دیدن در نیمهشب را ندارند. همچنین «ایستاده در غبار» نیز که توانست جایزه بهترین فیلم سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند، تجربه متفاوتی از سینمای مستند- داستانی است و مخاطب برای دیدن آن باید صبر و حوصله بیشتری خرج کند.
اما طرح اکران «از افطار تا سحر» بیش از هر چیز نیازمند تبلیغ است. اگرچه تلویزیون در ماه رمضان امسال تنها به پخش دو سریال اکتفا کرده و همین مساله میتواند نویدبخش پر شدن صندلیهای بیشتری در سینماها باشد. اما موضع رسانه ملی در طول این ماهها در قبال فیلمهای در حال اکران در سینماها چندان دلگرمکننده به نظر نمیرسد. اگر رسانه ملی همچنان از پخش تیزر فیلمهای سینمایی ممانعت کند و عامه مردم خبری از سانسهای نیمه شب سینماها و اکران مجدد برخی فیلمها نداشته باشند، اکران موفق بهار ٩٥ تداوم نخواهد داشت. در واقع ماه مبارک رمضان همان طور که میتواند فرصتی برای گیشه و چرخه اقتصادی در سینمای ایران باشد، همزمان میتواند به تهدیدی تبدیل شود که باز هم مخاطب را از دیدن فیلمهای سینمایی روی پرده، دلسرد کند.
با این همه تهیهکنندگان سینمای ایران معتقدند اکران فیلمهایی مثل «من سالوادور نیستم» و «کوچه بینام» نشان داد که نباید به نام «اکران نوروز» یا «عید فطر» خط و محدودهای برای نمایش فیلمها تعیین کنیم و باید تمام سال را مناسب اکران بدانیم. اتفاقی که در اکران ماه رمضان امسال افتاده و با توجه به اکران هشت هفتهای فیلمهای سینمایی، شورای صنفی نمایش، برنامه مجزایی برای اکران عید فطر تدارک ندیده است.
انتهای پیام/