«محفل» و «زندگی پس از زندگی»؛ پربازدیدترین برنامههای تلوبیون در ماه رمضان
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری گزارش برنامههای نوروز و رمضان رسانه ملی پیش از ظهر امروز در سالن کوثر سازمان صداو سیما برگزار شد.
حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی، سلیم غفوری قائم مقام، محسن شاکری نژاد رئیس مرکز تحقیقات، علی بخشیزاده معاون صدا، مجتبی کشوری مدیرکل اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما و احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون از حاضران در این جلسه بودند.
آماری کلی از برنامههای نوروز و ماه رمضان
در ابتدای این نشست، سلیم غفوری ضمن تبریک فرارسیدن سال جدید و عید سعید فطر عنوان کرد: آنچه در ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز روی آنتن شبکههای مختلف سیما و صدا رفت به خودی خود گویای فعالیت شبانهروزی همکاران ماست. برخی مجموعههای تلویزیونی مثل «زیر خاکی» و «رستگاری» به پایان رسیده و برخی دیگر همچون «نون خ۵» و «هفت سر اژدها» همچنان در حال پخش است. امسال دو برنامه «محفل» و «زندگی پس از زندگی» قلههای برنامههای رمضانی ما بودند. البته برنامههای «هلال» و «پناه» نیز در شبکههای یک و سه مخاطبان ویژه خود را داشتند.
قائم مقام معاون سیما افزود: در ماه مبارک رمضان امسال۱۰ برنامه ویژه افطار و ۹ برنامه سحر داشتیم. ۱۵ برنامه ترتیل خوانی و ۱۵ برنامه مناجات خوانی و در مجموع حدود پنجاه برنامه معارفی ویژه ماه رمضان داشتیم.از این برنامهها، ۵۰ درصد برنامههای گفتگو محور، ۱۴درصد مسابقه، ۲۴درصد نماوا (کلیپ) و ۷ درصد گزارشی و ۳/۵ درصد در قالب پویانمایی بودند.
غفوری عنوانکرد: در برنامههای نوروزی، ۳۸ درصد برنامهها شامل مسابقه، ۷ درصد مستند،۱۴درصد کلیپ و ۴/۵درصد برنامههای گفتوگو محور بودند. امسال شبکههای تلویزیون تلاش کردند که به سراسر ایران و آداب و رسوم نوروز و رمضان توجه کنند.
احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون نیز عنوان کرد: آماری که در ادامه خواهم گفت، در ارتباط با مخاطبان تلوبیون است و به معنی افکارسنجی عمومی برنامههای تلویزیون نیست. ضمن این که آمار مربوط به برنامههای آرشیوی است.
خورشیدی گفت: در برنامههای سال تحویل باید بگوییم پنجاه میلیون دقیقه (زمان تماشا) در بیست و چهار ساعت منتهی به زمان سال تحویل را در تلوبیون داشتیم.
وی افزود: کاربران در ایام عید نوروز با اینترنت خانگی شرکت مخابرات برنامهها را به صورت رایگان دنبال کردند که تاثیر قابل توجهی در افزایش مخاطبان داشت. امسال دو برنامه «محفل» و «زندگی پس از زندگی» با حدود ۳میلون و ۱۰۰ هزار بازدید، در فاصلهای نزدیک با هم پر بازدیدترین برنامههای تلوبیون بودند. همچنین برنامه «سر سفره خدا» در شبکه پویا هم با ۳۰۵هزار بازدید بیشترین مخاطب را در بین ویژه برنامهی سحر مخاطبان تلوبیون داشته است.
خورشیدی افزود: در بین سریالها سریال «نون خ ۵» به ازای هر قسمت،۱۵۰هزار بازدید و زیرخاکی با ۱۴۰هزار بازدید به ازای هر قسمت پرمخاطب ترین برنامههای تلوبیون در حوزه مجموعههای تلویزیونی بودند.
وی آمار مخاطبان تلوبیونی ویژهبرنامههای تحویل سال را هم اعلام کرد و گفت: برنامه «سال نو» با یک میلیون و ۶۶۲ هزار، «شب عیدی» با ۳۶۷ هزار و «ایران دوستداشتنی» با ۱۶۸ هزار بازدید از جمله پرمخاطبها بودهاند. در برنامههای سرگرمی «مهمانی» با ۶۴۶ هزار، «مردان آهنین» با ۳۸۰ هزار، «شب خوش» با ۳۹۵ هزار، «پاورقی» با ۲۳۵ هزار و «معرکه» با ۱۶۹ هزار بازدید در میان پرمخاطبها قرار داشتند.
خورشیدی اضافه کرد: در میان سریالها نیز «نون. خ» با ۱۵۰ هزار بازدید در هرقسمت مواجه بوده و به لحاظ بیننده در صدر است. سریال «زیرخاکی» با ۱۴۰ هزار بازدید، «هفت سر اژدها» ۱۰۷ هزار بازدید، «رستگاری» ۳۷ هزار بازدید و فصل جدید «جومونگ» حدود ۴۷ هزار بازدید در هر قسمت داشتهاند.
شیوههای نظرسنجی برنامههای صداوسیما
محسن شاکرینژاد رئیس مرکز تحقیقات نیز عنوان کرد: نظرسنجیهای این مرکز در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از میزان مشارکت مردم عدد۴۱/۷ بود که تقریبا هفت دهم درصد با نتیجه انتخابات فاصله داشت که نشان دهنده میزان دقت نظرسنجیهاست.
وی افزود: ما هر دو هفته یک بار، میزان مخاطب سریالها را میسنجیم. بنابراین اگر سریال طولانی باشد، ممکن است چندبار نظرسنجی صورت گیرد. در برنامههای شاخص سازمان هم ماهی یک بار نظرسنجی انجام میشود که معاونت سیما و معاونت صدا برنامههای شاخص را به ما اعلام میکنند و ما نظرسنجی انجام میدهیم.
شاکری نژاد اظهار کرد: مخاطبان کلی برنامههای سازمان صداو سیما هم در هر فصل سنجیده میشوند. ما قریب هزار پرسشگر و کنترلگر در سراسر کشور داریم. در آخرین نظرسنجی، کلیت میزان مخاطب تلویزیون ۶۶درصد بود. این نظرسنجی در تهران و مراکز استانها صورت گرفت و طبیعی است که در شهرستانها و روستاها میزان مخاطب بیشتر باشد و یک فرضیه پذیرفته شده است. در اسفندماه در یک نظر سنجی که این بار در شهرستان ها و روستاها داشتیم،
میزان مخاطب در شهرستان ها ۶۹/۹ یعنی حدود هفتاد درصد و میزان مخاطب در روستاها بیش از ۷۸درصد بودند که رقم قابل توجهی است.
وی افزود: ما در عصری هستیم که در همه جای دنیا میزان مخاطبان شبکه های تلویزیونی کلاسیک به شدت کاهش یافته است.در ایالات متحده آمریکا که نظرسنجی های هفتگی اعلام میشود شاید به ندرت برنامه ای به ۱۰درصد مخاطب برسد. یا پرمخاطب ترین برنامه انگلستان در سال ۲۰۲۳ که تاجگذاری چارلز بود ۱۸ درصد مخاطب داشت.
وی افزود: روز پنج فروردین گزارش اولین نظرسنجی برنامه های نوروزی ما منتشر شد. پرمخاطب ترین برنامه تا این تاریخ در بین برنامه های نوروزی برنامه «زندگی پس از زندگی» با ۱۷/۹ و سپس برنامه «محفل» با ۱۷/۱ درصد بوده است. در همین نظرسنجی در بین سریال های نوروزی، مجموعه «نون خ۵» با ۴۱/۵ درصد پرمخاطب ترین سریال نوروزی ما بوده است که این آمار نتیجه اولین نظرسنجی از سریال است در سال گذشته و در اولین نظرسنجی که از مخاطبان مجموعه « نون خ ۴» صورت گرفت این رقم ۳۱ درصد بود که در نظرسنجی نهایی به ۴۰/۹ رسید.
شاکرینژاد گفت: همچنین مجموعههای «زیرخاکی» با ۲۴/۹ و «هفت سر اژدها» با ۲۲/۵ درصد و «رستگاری» با ۱۵درصد مخاطب رتبههای بعدی را دارند.
وی افزود: در ویژه برنامههای افطار، «محفل» با ۲۷/۹ و «زندگی پس از زندگی» با ۲۷/۱ درصد مخاطب بیشترین مخاطب را داشته اند.
تلویزیون دیگر تنها مرجع رسانهای نیست
سلیم غفوری در پاسخ به سوالی درباره کیفیت پائین فیلمنامههای رمضانی در مقایسه با دورههای قبل تاکید کرد: سریال هفت سر اژدها و رستگاری در سیستم قدیم تولید شدهاند اما «نون.خ» و «زیرخاکی» در دوره جدید ساخته شدند. درباره کیفیت سریالها اختلاف نظر وجود دارد. بر اساس نظرسنجیها از نظر مخاطب کیفیت امسال بهتر بوده است. فرایند جدید به این صورت است که با فیلمنامه کامل وارد تولید بشویم. این نکته به ارتقای کیفیت سریالها کمک خواهد کرد.
قائممقام معاون سیما درباره اینکه چرا سریالهای تلویزیون مثل قبل خیابان خلوت کن نیستند؟ بیان کرد: یک زمانی تلویزیون تنها مرجع مصرف رسانهای مردم بود اما امروز همه ما دائم موبایل را چک میکنیم. این اتفاق به فضای کلی مصرف رسانه برمیگردد. ۱۵ سال پیش بخش عمده مصرف رسانهای مخاطبان، تلویزیون بود اما حالا سایر بسترها را هم داریم. این الگو فقط در ایران نیست در تمام دنیا این اتفاق افتاده است. تلویزیونی که زمانی ۸۰ درصد مخاطب داشت الان اینگونه نیست. شبکهای در دنیا نداریم که ۸۰ یا ۹۰ درصد مخاطب داشته باشد. بنابراین مردم از بسترهای مختلف مصرف رسانهایشان را تامین میکنند.
عملکرد معاونت صدا در ماه مبارک رمضان
علی بخشیزاده، معاون صدای رسانه ملی نیز در مقدمه به تبیین سیاستگذاری حوزه صدا برای دومناسبت نوروز و رمضان پرداخت و گفت: شش محور را در حوزه سیاست گذاری مدنظر داشتیم که به تمام شبکهها ابلاغ و برنامهها براساس آن طراحی و اجرا شدند و مواردی چون توجه ویژه به تلاوتهای قرآنی، توصیف سفرههای اقوام ایرانی از سوی گزارشگران، بهرهمندی از کارشناسان متبحر و توانا و انعکاس پیامهای حوزه مجازی رادیو به خوبی در برنامهها مشهود بودند.
وی در ادامه مروری بر برخی از مهمترین عناوین ویژهبرنامههای شبکههای رادیویی در ماه رمضان داشت و گفت: «قرار بیقراران» و «قرار آسمانی»، «در حریم راز» و «آیین حضور» رادیو ایران، «خدا اجازه»، «جوانماه» و «شب عزیز» رادیو جوان، «الهیه»، «جنت آباد» و «باغ فیض» رادیو تهران، «دست دعای بهار»، «روزهگشا» رادیو فرهنگ، «دلآرام»، «صدای نیایش» و «بهار قرآن» رادیو قرآن، «بهشت اجابت»، «دعوت» و «باران مهربانی» رادیو معارف، «اینجا آغاز مهربانی است»، «در انتظار باران» و «پناه برخدا» از رادیو گفتوگو، «فصل وصل»، «همسفره» و «یک آیه، یک ماجرا» از شبکه نمایش، «ضیافت پهلوانان» و «عصر بهاری» رادیو ورزش، «پیام سحر»، «آوای رمضان» و «پیام امیر» رادیو پیام از جمله ویژهبرنامههای شبکههای رادیویی در بهار قرآن بودند.
انتهای پیام/