هوشمندسازی صنعت با فناوری/ پایش ماشین آلات خطوط تولید ایرانیزه شد
محمد حسین سکوت، قائم مقام یک شرکت دانشبنیان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه این شرکت در حوزه دارویی فعالیت میکند، گفت: در این شرکت با تولید نرم افزارها و سخت افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و بینایی سنجی ماشین، کار هوشمندسازی تمامی ایستگاههای خطوط تولید را انجام میدهیم.
وی افزود: هوشمندسازی تمامی ایستگاهها در بستر بزرگی به نام IOT یا اینترنت اشیا مطرح شده است. هوشمندسازی صنایع در سه حوزه کنترل و پایش ماشین آلات خطوط تولید (خود کنترلی)، کنترل و پایش محصول، کنترل و پایش تاسیسات ورودی و خروجی خطوط تولید تقسیم بندی میشود. شرکت ما در این سه حوزه فعالیت دارد.
وی به کاربرد این سیستمها در صنایع دریایی اشاره کرد و در این خصوص گفت: این سیستم میتواند در هوشمند سازی شناورها یا کشتیها و هوشمندسازی موتور، گیربکس و سامانههای کشتیها و شناورها بکار برده شده و در مانیتورینگ اصلی رصد شود. شرکتهای تولید کننده قطعات یا سخت افزارهای صنایع دریایی نیز میتوانند از این سیستمها استفاده کنند.
به عنوان مثال یک شرکت فعال در صنایع دریایی، موتوری برای کشتیها و شناورها تولید میکند. آن موتور از ۲۰۰ قطعه درست شده است. قطعات این موتور با استفاده از این سیستم به لحاظ ابعادی، ماهیتی، شیمیایی بررسی و در نهایت مورد تایید قرار میگیرند. بخش دیگر نیز در ارتباط با تاسیسات ورودی و خروجی است.
وی به کاربرد دارویی این سیستم اشاره کرد و افزود: این سیستم میتواند یک محصول دارویی را نیز کنترل کند. به عنوان مثال ما سیستمی در یکی از کارخانهها راه اندازی کردهایم. این سیستم در سه حوزه فرایند تولید آمپولها را کنترل میکند. هنگام کنترل رنگ سبز به معنای تایید و رنگ قرمز نشان از ایراد دارد که دستگاه آن را نمیپذیرد و رد میکند.
سکوت ادامه داد: این سیستم در صنایع خودروسازی کاربرد فوقالعاده زیادی دارد، زیرا در یک خودرو بیش از ۱۰ هزار قطعه به یکدیگر متصلاند. همه این قطعات برای عملکرد بهتر خودرو باید به صورت هوشمند کنترل شوند. همچنین این سیستم میتواند در صنایع فولاد، صنایع بالادست پتروشیمی و خطوط انتقال نفت کاربرد داشته باشد؛ به عنوان مثال در صنعت نفت و گاز میتواند میزان شکستگی لولهها، ارتعاش لوله یا طول جابه جایی نفت را کنترل و بررسی کند.
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: در حال حاضر چنین سیستمهایی در دنیا معدود تولید میشوند. عمدهترین تفاوت اصلی این دستگاهها با نمونههای مشابه خارجی در ارتباط با قیمت عرضه شده آنها در بازار است. دستگاههای خارجی بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار قیمت دارند در حالی که قیمت این دستگاه ۹۰ هزار دلار است. از سوی دیگر دستگاههای خارجی در ایران شامل گارانتی و خدمات پس از فروش نمیشوند، اما تمامی این دستگاهها در صورت خرابی پشتیبانی دارند.
وی تاکید کرد: همچنین بومیسازی چنین محصولاتی یکی از نیازهای کشور است.
به گفته وی، در حال حاضر صنایع دریایی ایران نسبت به دنیا در برخی از موضوعات عقبتر است. دستگاهها و سیستمهایی که اکنون در ایران مورد استفاده قرار میگیرد، سیستمهای مستهلکی است که دیگر در صنایع دریایی دنیا کاربردی ندارند از اینرو نیاز به بومیسازی چنین سیستمهایی در کشور احساس میشود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا میتوانیم ادعا کنیم کیفیت این محصول با نمونه مشابه خارجی برابری میکند یا خیر، گفت: قطعا کیفیت این محصولات با نمونههای مشابه خارجی برابری میکند. در حال حاضر یک شرکت ایرانی دستگاه مشابه خارجی را با قیمت ۴۰۰ هزار دلار و و این دستگاه را با قیمت ۹۰ هزار دلار خریداری کرده است.
این محقق گفت: کیفیت محصول ایرانی در حدی است که نمونه مشابه خارجی را خاموش کرده و دستگاه مجموعه ما را مورد استفاده قرار میدهد.
وی اظهارکرد: اکنون این دستگاه کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد، اما هنوز مورد حمایت دولت قرار نگرفته است. توقع اصلی ما از دولت معرفی این محصول دانشبنیان و فراهمسازی شرایطی برای تعامل با شرکتهای بزرگ است.
انتهای پیام/