صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گزارش آنا می‌خوانید؛

خطرات روشن بودن دائمی لوکیشن گوشی/ چگونه موقعیت‌یاب خود را غیرفعال کنیم؟

روشن ماندن دائمی موقعیت‌یاب گوشی‌های هوشمند خطراتی برای کاربران به همراه دارد که در این گزارش شرح داده شده است.
کد خبر : 905309

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ گوشی‌های هوشمند در چند سال اخیر به عضوی جدا نشدنی از زندگی افراد تبدیل شده است و بخش بسیار زیادی از نیاز‌های روزمره افراد به کمک این دستگاه بر طرف می‌شود. از مهم‌ترین قابلیت‌های گوشی هاش هوشمند می‌توان به قابلیت مسیریابی اشاره کرد که به کمک سیستم مسیریابی و ماهواره‌های جی‌پی‌اس انجام می‌شود. این ماهواره‌ها توانایی پیدا کردن موقعیت مکانی به صورت نقطه‌ای را دارند و به صورت دقیق می‌توانند مکانی که کاربر در حال استفاده از گوشی را پیدا کنند. استفاده از این قابلیت جدا از مسیریابی، به کاربر امکان اشتراک گذاری یک موقعیت خاص، اشتراک گذاری موقعیت مکانی خود به صورت زنده و همچنین امکانات استفاده غیر مستقیم از این فناوری برای مصارفی مانند خرید از نزدیک‌ترین فروشگاه یا خرید از فروشگاه‌های اینترنتی را خواهد داد.

اما این فناوری در کنار تمام مزایایی که برای کاربران خود دارد، دارای نقص‌هایی در زمینه حریم خصوصی کاربران است.

دسترسی به موقعیت مکانی در نرم افزار‌های شخص ثالث

نرم افزار‌هایی که از جی‌پی‌اس برای ارائه خدمات خود استفاده می‌کنند ملزم به گرفتن تایید کاربر برای دسترسی به موقعیت مکانی او هستند و در صورت کاربر به آن‌ها این دسترسی را بدهد، نرم افزار به موقعیت لحظه‌ای و دقیق کاربر دسترسی خواهد داشت.

 در این میان اگر کاربر همواره گزینه موقعیت مکانی گوشی خود را فعال نگه دارد و در صورتی که به یک نرم افزار دسترسی به موقعیت مکانی برای همیشه را داده باشد، به این ترتیب نرم افزار به موقعیت مکانی کاربر دسترسی داشته و می‌تواند از این اطلاعات برای توسعه و پیشبرد اهداف خود استفاده کند. برای مثال یک فروشگاه اینترنتی از این طریق می‌تواند مکان‌هایی که مخاطب خود بیشتر به آن تردد دارد را شناسایی و از این طریق با شناخت علایق مخاطب خود تبلیغاتی مطابق با این علایق برای آن‌ها نمایش دهد.

جدا از این نرم افزار‌های دیگر نیز توانایی سوءاستفاده از موقعیت مکانی کاربر را دارند و این موضوع نقض حریم خصوصی کاربر به شمار می‌رود.

از طرفی هم کاربر به صورت مستقیم به نرم افزار‌ها دسترسی به موقعیت مکانی خود را داده است و عملا کاربر آگاهانه این کار را انجام می‌دهد، اما حالت دیگری نیز وجود دارد که کاربر به صورت غیر ارادی اطلاعات موقعیت مکانی خود را در اختیار افراد یا حتی هکر‌ها قرار می‌دهد. در این حالت کاربر صرفا با روشن گذاشتن لوکیشن گوشی خود این اجازه را به هکر‌ها می‌دهد که به موقعیت مکانی او دسترسی داشته باشد. جدا از امکان جاسوسی که هکر‌ها به کمک موقعیت مکانی دارند، آن‌ها می‌توانند محل زندگی کار و حتی نقاط پرتردد فرد را شناسایی کنند و در نهایت با فروش آن به سارقان یا شرکت‌های تبلیغاتی باعث به خطر افتادن امنیت کاربران خواهند شد.

جدا از جنبه حریم خصوصی روشن بودن دائمی سیستم موقعیت‌یاب گوشی‌های هوشمند باعث بروزرسانی زمانبندی شده و مداوم لوکیشن کاربر خواهد شد که در این صورت پردازنده گوشی دائما در حال کار بوده و از طرفی مصرف باطری نیز تا حد بسیار زیادی بالا خواهد رفت و با توجه به مصرفی بودن باطری در گوشی‌های هوشمند عمر این قطعه تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد یافت.

نحوه فعال یا غیرفعال کردن جی‌پی‌اس در گوشی 

سیستم عامل اندروید برای فعال یا غیرفعالسازی جی‌پی‌اس از میانبر استفاده کرده است و کاربر برای اینکار کافی است نوار ابزار گوشی خود را به سمت پایین بکشد و گزینه جی‌پی‌اس یا موقعیت‌یاب که آیکون آن شبیه به یک فلش است را انتخاب کند. 

در گوشی‌های آیفون به طور پیشفرض شرکت اپل سختگیری زیادی برای دسترسی به موقعیت مکانی کاربران اعمال کرده است و هنگامی که کاربر برای اولین بار وارد نرم افزار شود با سه گزینه عدم دسترسی به موقعیت مکانی، دسترسی به موقعیت مکانی فقط برای یکبار و دسترسی به موقعیت مکانی برای همیشه رو به خواهد شد. به این ترتیب کاربر به طور دقیق روی دسترسی نرم افزار نظارت خواهد داشت و می‌تواند صرفا برای یکبار و انجام کار خاصی که مدنظرش است از موقعیت مکانی خود استفاده کند.

در صورتی که کاربر به طور کامل قصد غیر فعال کردن موقعیت‌یاب گوشی آیفون را داشته باشد باید به تنظیمات مراجعه کند و وارد بخش «حریم خصوصی و امنیت» (privacy and security) شود. در این بخش اولین گزینه قابل دسترسی لوکیشن سرویس خواهد بود و کاربر می‌تواند آن را برای همیشه غیرفعال کند، علاوه بر این در بخش تمامی برنامه‌هایی که به موقیت مکانی کاربر دسترسی دارند نمایش داده می‌شوند.

گفتنی است که غیرفعال کردن دائمی لوکیشن در هر دو سیستم عامل اندروید و iOS می‌تواند قابلیت‌هایی مانند آب و هوا، ساعت مسافرتی که با توجه به موقعیت مکانی کاربر برای او نمایش داده می‌شود، مشخص کردن لوکیشن در تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی و ... را غیرفعال کند.

جدا از این در سال‌های اخیر گجت‌های هوشمند مانند ساعت‌ها نیز به قابلیت موقعیت‌یابی دقیق مجهز شده اند که این دستگاه‌ها نیز دسترسی خود را به طور پیشفرض از تنظیمات اعمال شده از سوی کاربر روی تلفن همراه خود دریافت می‌کنند و در صورتی که کاربر اجازه دسترسی نرم افزار‌ها به موقعیت‌یاب را داده باشد، در این صورت از طریق ساعت‌های هوشمند نیز امکان رصد موقعیت کاربر به طور مداوم وجود خواهد داشت و برای فعالسازی یا غیرفعالسازی آن می‌توان به بخش تنظیمات و حریم خصوصی گجت مراجعه کرد و آن را غیرفعال کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: GPS تلفن همراه
ارسال نظر