ناوگان حمل و نقل عمومی از سفرهای نوروزی چقدر سهم داشت
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۷ فروردین امسال، ۱۸ میلیون و ۶۱ هزار و ۹ نفر از هموطنان برای انجام سفرهای نوروزی از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کردند. این آمار حکایت از کاهش یک درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. بیشترین میزان سفرهای انجام شده با ناوگان حمل و نقل عمومی به ترتیب ناوگان جادهای، دریایی، هوایی و ریلی بود.
در این میان، بیش از ۶ میلیون و ۹۳۲هزار نفر از هموطنان در حوزه جادهای از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده کردند.
استانهای مازندران، گیلان، خراسان رضوی و اصفهان، مقاصد نخست سفرهای نوروزی زمینی هموطنان بود.
۲۳ میلیون پلاک واحد خودروهای شخصی در ایام نوروز ۱۴۰۳ به سفر پرداختند، همچنین ۲ میلیون و ۱۱۱ هزار سفر بین استانی در کشور ثبت شد و سه میلیون و ۷۷۶ هزار تردد اتوبوس (رشد پنج درصدی) برای جابهجایی مسافران به ثبت رسید.
رشد ۷ درصدی جابهجایی مسافران از طریق هواپیما
مطابق گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، جمع پروازها در نوروز امسال به ۲۷ هزار و ۴۶۸ پرواز با جابهجایی سه میلیون و ۳۹۶ هزار نفر رسید.
از این تعداد، ۲۱ هزار و ۶۷۸ پرواز سهم پروازهای داخلی و پنجهزار و ۷۹۰ پرواز سهم داخلیها بوده است که ۲ میلیون و ۵۵۹ هزار نفر در پروازهای داخلی و ۸۳۷ هزار نفر در پروازهای بین المللی اعزام و پذیرش شدند.
در سفرهای هوایی، مقاصد نخست داخلی به ترتیب مشهد و کیش بودند و در بین مقاصد خارجی، نجف، دبی و ترکیه بیشترین آمار را به خود اختصاص دادند.
در مجموع نسبت به مدت مشابه سال گذشته، هفت درصد رشد مسافرتهای هوایی به ثبت رسید که در امنیت کامل انجام شده و به گفته کاپیتان «محمد محمدیبخش» مدیرعامل سازمان هواپیمایی کشوری، هیچ مورد امنیتی و ایمنی در کل پروازها مشاهده نشد
سهم راه آهن چقدر بود
آنطور که مسوولان راهآهن جمهوری اسلامی ایران گزارش دادند، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از هموطنان ناوگان حمل و نقل ریلی و قطار را برای انجام سفرهای نوروزی برگزیدند.
این میزان جابهجایی در بازه زمانی ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ لغایت ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ با چهار هزار و ۳۱۰ رام قطار انجام شد.
در سفرهای ریلی، مشهد با ۵۶ درصد مقصد نخست سفرها بود. همچنین میزان تاخیر از مبدا زیر یک دقیقه و تاخیر در مقصد ۲۵ دقیقه به ثبت رسید.
برپایه این گزارش، با زیرساختهایی که از سال گذشته فراهم شد، همه بلیتها به صورت اینترنتی عرضه شد؛ بهطوری که در چهار ساعت نخست بلیتها به مردم عرضه میشد و پس از آن آژانسها نیز میتوانستند دسترسی به بلیتها داشته باشند.
انتهای پیام/