صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در محفل انس با قرآن و اکرام ایتام و محسنین؛

طهرانچی: در نظام تربیتی نیازمند الگوی تربیتی هستیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در نظام تربیتی نیازمند الگوی تربیتی هستیم، گفت: باید نظام تربیتی ما به هدایت انسان و تکریم سائل و یتیم توجه داشته باشد.
کد خبر : 904566

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محفل انس با قرآن کریم با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سیدمرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام (ره)، علی سروری مجد قائم‌مقام ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از رؤسای واحد‌های دانشگاهی استان تهران و خانواده ایتام و محسنین به میزبانی واحد یادگار امام (ره) برگزار شد.

طهرانچی در این مراسم با اشاره به بحث علم و دین و سبک زندگی گفت: وقتی در مغرب زمین به دنبال ایجاد سبک زندگی بودند، امر دین و امر علم را از هم جدا کردند و سبک زندگی را در دو بخش فردی و اجتماعی دیدند. در سبک زندگی فردی گفتند فرد می‌تواند دیندار یا بی‌دین باشد، اما سبک زندگی اجتماعی را مبتنی بر «علم» پایه‌گذاری کردند که منشأ وفاق جمعی شود. علم آن چیزی است که بشر می‌تواند به آن برسد و جهت دانشمندان هم در فهم انسان، طبیعت و اجتماع است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: علم غرب «ذلک مبلغهم من العلم» است یعنی علم آنها حد و سقف دارد و این علم فقط به مُلک نظر دارد و به ملکوت عالم تسری ندارد. به همین دلیل مفهوم سکولاریسم را مطرح کردند و گفتند جامعه را علمی هدایت می‌کنند نه دینی. همچنین یک منظر تربیتی تحت عنوان علوم تربیتی وضع کردند که به دنبال تربیت انسان اجتماعی است. بر این اساس آموزش‌وپرورش غرب مبتنی بر نظامی وضع شد که ارزش‌ها و جهت‌گیری‌های آن براساس نیاز‌های پایه انسان است.

طهرانچی تصریح کرد: غرب به لحاظ پیشتازی ۳۰۰ ساله در علم، توانسته مفاهیم خود را به دیگر جوامع و حتی ما که دارای معارف قرآن و اهل بیت هستیم، القا کند. ما که بزرگ‌ترین سرمایه را داریم نیز دچار القای سکولاریسم تربیتی شدیم و گفتند مدرسه نباید ایدئولوژی تربیت کند و شتابان به سمت اجرای سند ۲۰۳۰ رفتند. این در حالی است که وقتی به قرآن کریم رجوع می‌کنیم، نگاه به علم و دین دو ماهیتی نیست و دین پوشش کامل برای هدایت انسان بود که البته با ملک هم عجین است. یکی از القائات به نظام آموزش‌وپرورش ما این بود که کتاب دینی تبدیل به کتاب مائده‌های آسمانی شود و درس علوم هم امر ملکی باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نماز و روزه که یک امر ملکوتی است با امر مُلکی تنظیم می‌شود، گفت: سحر‌های ماه رمضان، طلوع و غروب خورشید، رؤیت هلال ماه و... نشان می‌دهد که در اسلام بین امر مُلکی و امر ملکوتی ارتباط وسیع برقرار است. تفاوت اعلام عید فطر در کشور‌های اسلامی نیز یکی از محسنات و زیبایی دین ماست که عید فطر را گروه ظهور امر ملکی قرار داده که باید به مشاهده به آن برسیم.

وی با بیان اینکه در نظام تربیتی نیازمند الگوی تربیتی هستیم، گفت: ما مصداق این غزل حافظ هستیم که «آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد» چرا که قرآن کتاب هدایت است و در آن الگو‌های رسیدن بشر به سعادت وجود دارد و باید از آن الگو بگیریم. باید نظام تربیتی ما به هدایت انسان و تکریم سائل و یتیم توجه داشته باشد. زمانی‌که جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد، امام خمینی (ره) برای مبانی تربیتی اسلامی نهاد‌هایی را ایجاد و وضع کردند که یکی از آنها کمیته امداد است. کمیته امداد به صورت چارچوب‌مند به نیازمندان و ایتام توجه دارد، اما این موضوع رافع مسئولیت تربیتی ما برای رسیدگی به یتیم و سائل نیست. یعنی مردم وقتی به سائل و یتیم می‌رسند باید آغوش خود را باز کنند.

طهرانچی خاطرنشان کرد: نظام تربیتی شش مرحله دارد. مرحله اول جریان‌سازی است و بعد از آن گفتمان‌سازی، شبکه‌سازی، نهادسازی، نمادسازی و در آخر رفتارسازی قرار دارد. کمیته امداد نیامده که به جای ما رفتارسازی نسبت به سائل و یتیم انجام دهد بلکه ایجاد شده تا کمک و تسهیل‌گر باشد و به تشخیص و معرفی سائلین و ایتام کمک کند؛ بنابراین نیازمند جریان‌سازی هستیم که ابتدا باید مدرسه و دانشگاه شکل بگیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ هزار دانش‌آموز در مدارس سما تحصیل می‌کنند، گفت: این دانش‌آموزان باید در بستر تربیتی با همراه شدن با یتیمان آشنا شوند. در نظام مدرسه و دانشگاه باید سه مقوله جریان‌سازی، گفتمان‌سازی و شبکه‌سازی را ایجاد کنیم. اگر جامعه در تربیت و فرهنگ توانست این کار‌ها را روش‌مند انجام دهد، جامعه‌ای فرهیخته خواهیم داشت که در آن یتیم نگران آینده نباشد.

در ادامه این مراسم، بختیاری رئیس کمیته امداد امام (ره) با قدردانی از برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در توجه و تکریم به نیازمندان و ایتام، گفت: علم و دین باید با هم و در کنار هم باشند. علم بدون دین منجر به بمب اتم و فجایع رژیم صهیونیستی و نظام سلطه در غزه می‌شود. علم و دین در کنار هم منجر به فتوای حرمت بمب اتم توسط مقام معظم رهبری می‌شود که ایشان به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهند از علم علیه انسان‌ها استفاده شود.

لازم به ذکر است در ادامه این نشست، مرکز نیکوکاری شهید محسن فرامرزی با هدف خدمات‌دهی به نیازمندان گشایش یافت.

انتهای پیام/

ارسال نظر