صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۳۵ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۳

تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن بصره- شلمچه

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیدار با وزیر حمل‌ونقل عراق بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه آهن بصره- شلمچه تاکید کرد.
کد خبر : 904510

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، رزاق محبیس عجیبی السعداوی وزیر حمل و نقل عراق در راس هیئتی از جمله مدیرعامل شرکت راه آهن و سازمان بنادر این کشور با مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و معاونان حوزه حمل‌ونقل وی در محل وزارت راه و شهرسازی دیدار و گفتگو کرد.

تکمیل پروژه ریلی شلمچه- بصره و رفع برخی موانع در این پروژه از جمله تسریع در مین‌روبی و تملک اراضی مورد نظر، در راس موضوعات این جلسه بود.

افزایش ظرفیت‌های جابه‌جایی زوار در ایام اربعین از طریق شقوق مختلف حمل‌ونقل، افزایش خدمات فرودگاهی و پرواز‌ها میان دو کشور، تکمیل خط ریلی کرمانشاه به اسلام آباد و افزایش حجم ترانزیت ایران و عراق به ویژه با تکمیل کریدور‌های شرقی_ غربی، از دیگر مسائلی بود که در این جلسه مطرح و توافقاتی در این راستا انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه آهن بصره_ شلمچه تاکید کرد و گفت: این کلان پروژه شامل چند بخش از جمله عملیات مین روبی، عملیات احداث پل و احداث مسیر ریلی می‌شود که البته بخش اصلی این پروژه یعنی آغاز ساخت راه‌آهن شلمچه- بصره شهریورماه سال گذشته در نقطه صفر مرزی آغاز شده است.



شایان ذکر است، خطوط ریلی در کشور ایران تا نقطه مرزی شلمچه متصل است. همچنین در عراق نیز از شهر بصره تا شهر‌هایی از جمله کربلا و بغداد خطوط ریلی متصل هستند و در صورت اتصال بین شلمچه تا بصره که طولی حدود ۳۲ کیلومتر دارد، شبکه ریلی دو کشور به یکدیگر متصل خواهد شد.

در این پروژه ۱۶ کیلومتر ابتدایی میادین مین پاکسازی نشده وجود دارد که مقرر شده است طرف ایرانی مین روبی را انجام دهد. پس از آن حدود ۱۶ کیلومتر خط ریلی عادی توسط طرف عراقی کشیده خواهد شد و نقطه انتهایی پروژه یک پل حدود یک‌هزار متری با دهانه متحرک بر روی اروند رود (شط العرب) خواهد بود که مقرر شده مطالعه و اجرا شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر