سامانه مرکز تلفنی ابری در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ رونمایی میشود
محمدرضا سخاور، مدیرعامل واحد فناور فعال در حوزه شبکهسازی و ارتباطات هوشمند مستقر در پارک فناوری پردیس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره طراحی سامانه مرکز تلفنی ابری، توضیح داد: ایده طراحی این سامانه، تقریبا از سهسال قبل و زمانی که دیدگاه جهانی نسبت به تماس تلفنی از نگاه سنتی به نگاه جدید و چندوجهی تغییر کرد، شکل گرفت.
وی ادامه داد: سالهای گذشته به مبحث تماس در دنیای ارتباطات و شبکههای ارتباطی فقط به دو صورت، صوتی و تصویری توجه میشد؛ اما با گذشت زمان و پیشرفت مهندسی و دنیای هایتِک، جهان به سوی تلفیق هوش مصنوعی با جهان تماس تصویری و صوتی حرکت کرد.
این فناور حوزه ارتباطات و هوشمندسازی شبکه درخصوص ایجاد سامانه مرکز تلفنی ابری، بیان کرد: با ورود به جهان جدیدی از فضای تماس تلفنی و تصویری و الهام از چندین نرمافزار در دنیا به این نتیجه رسیدیم که هوش مصنوعی نیز میتواند در این جهت وارد شود و دادههای مشخصی از مراکز تماس و شبکههای تلفنی را برای هر ارگان و مجموعهای که خواهان این سیستم هوشمند باشد، کدنویسی کردیم.
سخاور با بیان اینکه در دنیا چند کشور معدود به طراحی این سیستم هوشمند برای شبکههای تماس و ایجاد فضای ابری پرداختهاند، گفت: یکی از نکاتی که برای بومیسازی این محصول به تیم ما، انگیزهی بسیاری داد، دسترسی یک الی دو کشور در جهان از جمله اسرائیل به این سیستم هوشمند تلفنی بود.
وی افزود: زمانی که هنوز، گوگلمیت و دیگر پلتفرمهای تماس صوتی و تصویری برخط رایج نشده بودند، کشور اسرائیل به این فناوری دست پیدا کرده بود و کشورهای دیگر با پرداخت هزینه دلاری میتوانستند آن را خریداری کنند.
مدیر این واحد فناور حوزه هوشمندسازی ارتباطات، درباره مزیتهای گوناگون این سامانه ابری هوشمند برای تماس، توضیح داد: یکی از مهمترین اهدافی که از همان ابتدا دنبال میکردیم، برخط کردن آموزش برای مناطق محروم و دور از دسترس کشور بود. درگامهای بعدی به فکر توسعه شبکه آنلاین تماس برای ارگانها و مجموعهها افتادیم.
وی در راستای مزیتهای این سامانه توضیح داد: این سامانه جایگزین مناسبی برای همه شبکههای تلفنی سنتی که نیاز به سیمکشی و خط در ساختمانها دارند، است. در این سامانه بهجای استفاده از شیوههای سنتی خرید مرکز تلفن، از فضای برخط استفاده میشود.
سخاور درباره کاربرد فضای ابری در این سامانه توضیح داد: امکان ذخیرهسازی تمام دادهها و اطلاعات تماس در یک فضای ابری نامحدود که از طریق این سامانه در اختیار ارگانها و مجموعهها قرار میگیرد، یکی از مهمترین مزیتهای این سامانه است. درچنین حالتی دیگر نیازی به خرید مرکز تماس سنتی نیست.
وی به بهرهگیری از هوش مصنوعی برای تحلیل دادهها در این سامانه هوشمند اشاره کرد و گفت: در این سیستم از فناوری هوش مصنوعی برای یادگیری یا Train کردن یکسری دادهها، استفاده شده است.
سخاور ادامه داد: هوش مصنوعی در سامانه مرکز تلفنی ابری برای آنالیز لحنصدای طرفین هنگام تماس، میزان رضایت مشتری، نظرخواهی از مشتری، نحوه عملکرد نیروی انسانی در ارگانها بهکار گرفته شده است. درواقع ماشین از طریق هوش مصنوعی، یادگرفته میشود.
مدیر این واحد فناور مستقر در پارک فناوری پردیس به کاربردهای دیگر هوش مصنوعی در این سامانه اشاره کرد و افزود: تبدیل گفتار به متن و تشخیص لهجه، نوع زبان از جمله کاربردهای دیگر هوش مصنوعی در این سامانه است. افرادی که ناتوانی گفتاری یا نوشتاری دارند نیز میتوانند برای داشتن جایگاه شغلی در یک ارگان و ارتباط با محیط کار از این سامانه بهره بگیرند.
رونمایی از این سامانه مرکز تلفنی ابری در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴
سخاور با بیان اینکه سامانه مرکزتلفنی ابری یا آیوکام در اردیبهشت ماه امسال رونمایی میشود، گفت: پیش بینی شده این سامانه، پانزدهم اردیبشهت 1403 در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴، رونمایی شود. درحال حاضر دو شرکت داخلی بهصورت پایلوت از این سامانه استفاده میکنند.
وی به مخاطبان هدف سامانه مرکز تلفنی فضای ابری اشاره کرد و گفت: بعد از رونمایی و تجاریسازی این سامانه، مخاطبان عادی و حقیقی هم میتوانند با دانلود این نرمافزار در یک مارکت مجازی، از خدمات آن استفاده کنند.
سخاور ادامه داد: اشتغالزایی و کارآفرینی از طریق سامانه آیوکام نیز یکی از مهمترین اهداف طراحی این سامانه است. این سامانه قادر است برای افرادی که در آن ثبتنام میکنند، روزمه خود را وارد میکنند و خواهان پیدا کردن شغل از راه دور و دورکاری هستند را به ارگانها و مجموعههایی که نیاز به پشتیبانی آنلاین و تلفنی دارند، متصل کند.
انتهای پیام/