صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۷ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۳

پوشش پروانه کشتی‌های هنگ‌کنگ گرافنی می‌شود

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در هنگ‌کنگ پیشرو در صنعت کشتیرانی، به‌تازگی موفق به استفاده تا از روکش نانویی برای پروانه کشتی‌ها شده‌اند. این پوشش گرافنی موسوم به XGIT-Prop قرار است در کل ناوگان این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کد خبر : 903855

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، پوشش نانویی برای پروانه کشتی‌ها عاری از مواد بیوسید است که توسط شرکت کانادایی نوآوری و فناوری گرافیتی (GIT)، ارائه شده پتانسیل افزایش عملکرد کشتی را تا ۴ ٪ دارد. این دو شرکت در بیانیه‌ای اعلام کردند که همکاری آنها براساس آزمایش‌های اولیه‌ای که توسط یک شرکت نروژی انجام شده، شکل گرفته است.

فناوری گرافن XGIT-Prop Git، که توسط شرکت نوآوری و فناوری گرافیتی ساخته شده است، این پتانسیل را دارد که مصرف سوخت را کاهش داده و باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتری شود. XGIT-Prop Git یک روکش سخت است که سطح اصطکاک فوق‌العاده کمی را برای افزایش عملکرد کشتی ایجاد می‌کند. این کار بدون استفاده از بیوسیدها، روغن‌های سیلیکون یا ترکیبات سمی انجام می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود این پوشش با کاهش اصطکاک بین بدنه کشتی و آب و از بین بردن رشد خزه‌های دریایی در هنگام سفر کشتی، بین پنج تا هفت درصد صرفه جویی در مصرف سوخت را فراهم کند. XGIT-Prop Git یک روکش مبتنی بر گرافن است که برای آزاد کردن رسوبات رشد کرده بر روی پروانه‌های کشتی و کاهش تعداد دفعات پولیش یا تمیز کردن پروانه طراحی شده است. همچنین راندمان پیشراننده پروانه را حفظ می‌کند و آسیب ناشی از کاویتاسیون را کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث کاهش انتشار سر و صدا می‌شود.

سانجی ریلان از مدیران این شرکت فناور توضیح داد: از سال ۲۰۰۷ این شرکت برای حفظ سطح صاف پیشرانه‌ و جلوگیری از نیاز مکرر به پولیش برای بازیابی عملکرد از دست رفته، سطح پره‌ها را با رنگ سیلیکون پوشش داده است. با این حال، این شرکت نتوانسته است از آسیب‌های لبه به پوشش سیلیکون روی پروانه‌ها جلوگیری کند، که این امر مستلزم زدایش کل پوشش و پوشش‌دهی مجدد است.

وی اضافه کرد: با استفاده از پوشش سخت XGIT-Prop برای کل ناوگان، ما گام پیشگیرانه‌ای به سمت شیوه های پایدار‌تر برداشته ایم. ما امیدواریم که سطح پیشرانه بدون آسیب و صاف باقی مانده و کارایی خود را در دوره های طولانی تر حفظ کند. ما پیش بینی می کنیم که کاهش قابل توجهی در تأثیر زیست محیطی و هزینه های عملیاتی داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: نانو گرافن
ارسال نظر